beregne OG med korreksjon

Tenkte å prøve følgende for at gjær skal kose seg  ;D (inspirert av Espen Lothe)

brygger i  følge oppskrift her nede men tillsetter sukkeret den 4. dagen etter hovedgjæringen for å unngå sukkershock  :mamma: og får bedre utgjæring. Så OG som jeg måler skal ligge langt under 1081, f.e. 1070. Men for jeg skal tillsette sukker etterpå må jeg ha en korreksjon på det.

Skulle dette være riktig: brygge 22 liter (vørter til gjæring) i.s.f. 23 liter, tilsette (dekantert) gjærstarteren, etter 4 dager tillsette 1000 gr. sukker i 1 liter vann (steril  :)) (1 kg sukker i 1 liter gir mellom 1 og 1,.. liter lake kanskje?)
Så kan jeg går ut ifra at jeg har en OG på 1081 slik jeg skulle ha hvis jeg hadde brygget og kokt med sukkeret?

Jeg tror at IBU og farge stemmer kanskje ikke helt men de er sikkert ikke noe stor forskjel.

Joop
Style: tripel (25 gr. koriander, 25 gr. gedroogde sinaasappelschil)  Brewer: lora
 
Statistics
Volume: 23 liters
OG: 1081
FG:  
Alcohol: 8 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 34 IBU
BU/GU: 0.41


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 6500 grammes
Kandis (light) 1000 grammes
Chocolate Malt 25 grammes

Mash schedule: 40 degrees for 30 minutes, 65 degrees for 90 minutes.



Hops
Challenger 7.6% alpha 50 grammes 90 minutes
Challenger 7.6% alpha 10 grammes 30 minutes
Challenger 7.6% alpha 10 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: WLP500 Trappist Ale


Comments:


maischvolume 25 liter
 
Jeg ville beregnet 22 liter vørter før sukkertilsetningen, så ville jeg ha løst opp sukkeret i vann nok til at du fikk nøyaktig en liter lake, så blir regnestykket (i alle fall nøyaktig nok) slik som under.

I 23 liter vil 1 kg farin gi 375/23 = 16 oechslegrader, altså må vørteren før sukkertilsetningen være på 65 x (23/22) = ca 67 oechslegrader. 

Ellers vil jeg råde deg til å bruke ferskt appelsinskall, ikke gedroogd! Og ikke bruk lyst kandisukker, det er bare å kaste bort pengene. Bruk vanlig hvitt sukker.
 
Gahr skrev:
Jeg ville beregnet 22 liter vørter før sukkertilsetningen, så ville jeg ha løst opp sukkeret i vann nok til at du fikk nøyaktig en liter lake, så blir regnestykket (i alle fall nøyaktig nok) slik som under.

I 23 liter vil 1 kg farin gi 375/23 = 16 oechslegrader, altså må vørteren før sukkertilsetningen være på 65 x (23/22) = ca 67 oechslegrader. 

takk
[/quote]

Ellers vil jeg råde deg til å bruke ferskt appelsinskall, ikke gedroogd! Og ikke bruk lyst kandisukker, det er bare å kaste bort pengene. Bruk vanlig hvitt sukker.
[/quote]
Jeg gjör det men i Beercalc står det bare lyst og dark Kandis.

fersk appelsinskall? holder det med  25 gramm for en liten preg?
 
JEg bruker 40 g til 22,5 liter witbier. rundt halvparten er sikkert ok. Bruk bare det ytterste (oransje) av skallet.
 
Skal gjöre det!

Litt off-topic nå: hvis en bruker törkete krydrer/frukt o.s.v., skal det rehydreres og så tas vekten eller skal det brukes og veges i törkete form?
 
Hvist ikke annet er oppgitt tar du utgangspunkt i att alle ingrediensene beregnes etter hvordan du får de kjøpt.
Altså i tørr tilstand.
 
Tilbake
Topp