Beregne skyllevann

Ok. Bruker dere app'n da eller beersmith? Jeg endte med 28L til kok, men usikker om det burde vært det. Etter kok endte jeg på rundt 25 og 22 i spannet.

Hadde jeg fulgt BS så hadde jeg skulle skylt med bare 12 L, mens app'n sa 16. Strengt tatt bude jeg sikkert vært oppe i 29-30 L preboil.

Skulle gjerne visst om en skuddsikker løsning som fungerer :=)
 
Eneste måten å finne en måte som fungerer for seg er å brygge så mye at du blir kjent med utstyret ditt.

Har selv speidel og har prøvd å følge både speidel sin fremgangsmåte og en del brukere her på forumet men fikk aldri samme resultat. Etter x antall brygg har jeg til slutt funnet en fremgangs måte som passer meg når jeg brygger og jeg er da spoton omtrent hver gang ut fra min kverning og min måte å lage brygget på. Har også fått talene i mitt beersmith oppsett å stemme med hvordan jeg brygger. Dette er også noe jeg har inntrykk fra annet utstyr poster som grainfather og beerbrew brukere har erfart, at de har sine egne veier å komme til målet..

Det gjør brygginga med kompaktbryggere enda mer spennende :)

Easybrew
 
Det sikreste er å måle gravity mens du skyller til du er 4-5 poeng for lite og stoppe da. (60 min kok) Ikke tenke så mye på hvor mye du sitter igjen med til slutt, her vil vel humlerester osv spille litt inn.

I går skylte jeg til jeg hadde 1059, det endte på 1064 etter 60 min kok. Mengden skyllevann stemte ganske godt med utregningen fra appen. Men det er jo ikke sikkert det gjør det hver gang


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei.
Brygger nå en Brown Ale med 6.5kg malt. Preboil 28l. Sluttvolum 25l.
Når jeg regner ut skyllevann med grainfather sin formel kommer jeg frem til 12.15l. Men grainfather appen sier 14.15l. Er det jeg som ikke klarer å regne ut dette riktig, eller er det appen som viser feil? Noen som har vært borti dette før?
Brygger en del på GF. Sett at du har en oppskrift som har et kokevolum på 28 liter; benytt formelen maltmengde (kg) x 2,7 + 3,5. I ditt tilfelle 21 liter til innmesk. Vi skyller da til vi når 28 liter, altså kokevolum. Etter å ha blandet vørtermesk og skyllevannet skikkelig kan du ta en kontrollmåling av OG. Avhengig av koketid (vi koker som regel alltid i 90 minutter) så kan en jo gå ut fra at man klarer å koke ned, slik at OG stikger med 7-10. Kontroller dette underveis før man evt tilsetter humle. Når det er sagt, så er det mer viktig at du lærer deg din maskin og hvordan dette funker for deg. Å treffe OG er ikke det viktigste. Mye avhenger av hvor mye sukker det er i de ulike maltene, og dette er jo sesong avhengig mtp hvor gode villkår kornet har hatt ved oppvekst. Uansett så blir det øl, så det er bare å kose seg og lage øl som du selv synes smaker godt og ser bra ut.
Et lite tipse, er etter 10 minutter å vri på stoppekranen til sirkulasjonspumpen slik at det så vidt renner over i overstrømsventilen i meskekaret. Vi får stort sett krystallklart øl på denne måten og har lite problemer med å få ut nok sukker.
 
Mulig det er svart på dette tidligere, men jeg spør like vel.

Hvordan beregner dere meskevannet når dere brygger med grainfather?

Jeg fulgte oppskriften til det jeg skulle brygge, og begynte med 25 liter.. Merket fort uråd da det var veldig mye vann over overflow røret, som dermed ikke ble silt igjennom kornet.
Mulig også kornet var litt for grovt/fint da det var veldig lite bevegelse på nivået når jeg stoppet pumpa.
 
Jeg innbiller meg at jeg deltok i en diskusjon angående måling av SG i skyllevann, men finner det ikke igjen. Jeg har BB30 og meskerøret står over kokekaret når jeg skyller. Jeg skyller som regel med 5-6liter, så begynner jeg å måle OG i kokekaret for å se hvor mye mer jeg skal skylle. Så skyller jeg helt til jeg treffer en OG som erfaringsmessig skal passe koketid/avdamping for å lande på riktig OG til slutt. Denne metoden har funket bra. Men når jeg er ferdig å skylle, så setter jeg maltrøret i en kasseroll og lar det renne av siste skvett. Denne skvetten tømmer jeg oppi kokekaret. Men det jeg lurer på...kan jeg måle denne skvetten, og hvis den har høy SG, så kan jeg skylle mer? Isåfall. Hvilken SG skal det være når jeg bør slutte å skylle?
Mener å ha sett en plass at "skyllegrensen" ligger på ca. 1.020? Altså, man kan skylle helt til man kommer ned på 1.020-tallet i skyllevannet som drypper ut av silkaret.
 
Noen sier 1.020, andre 1.010. Det beste er vel å måle pH, når denne nærmer seg 5.8 er det på tide å stoppe i forhold til å minske uttrekk av tanniner.
 
Jeg målte pH under skylling. 1,012 så steg den plutselig. Det er nok en del bufferkapasitet i mesken. Så det som står over er nok i nærheten av fasiten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
kalkulatoren på GF nettsida oppgir en liter mindre enn GF appen? 6.25 kg korn,25 l batch og kok i 90 min. Kalkulatoren viser mash wather:20,38 og sparge wather 13.63. Appen viser 14.6L
Kva er rett?
 
Og neste brygg som skal lages (5.25kg korn,25l og kok i 90 min) oppgir GF appen 17,70 l meskevann og 18 liter skyllevann. GF kalkulatoren oppgir samme meskevann (17,68), men kun 16,53 skyllevann....
Ken skal ej følge?
 
Tilbake
Topp