Beregne skyllevann

Hei.
Brygger nå en Brown Ale med 6.5kg malt. Preboil 28l. Sluttvolum 25l.
Når jeg regner ut skyllevann med grainfather sin formel kommer jeg frem til 12.15l. Men grainfather appen sier 14.15l. Er det jeg som ikke klarer å regne ut dette riktig, eller er det appen som viser feil? Noen som har vært borti dette før?
 
Grainfather regner med 2L som bunnfall pumpen ikke når.
Jeg vet ikke om det er rett å derfor legge til 2L slik som App-en gjør. For totalregnestykket blir jo da 2L "tynnere" øl.
 
Virker som om andre folk ikke bruker disse måtene å regne ut på og heller går for å regne det ut med beersmith?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vanskelig å si hva som er feil når vi ikke vent hvordan "Grainfather" tenker.
Appen og Grainfather sin online-calculator er begge enige og synkrone. (Bare husk å bruke "puntum" som desimaltegn, og ikke "komma").
Men ved vanlig utregning etter formel i bruksanvisningen, så blir det 2 liter mindre.
Og det er der usikkerheten kommer inn.
Skal en regne med disse 2 ekstra literne som app og calculator sier, eller skal en ikke regne med dem?
Som nevn pumpen får ikke med de 2 siste literne, men med 2 liter ekstra, blir det også 2 liter fortynning av ølet.

Jeg vet ikke hva som er rett........men påtar meg nå oppdraget å skrive til GF og spørre dem.
 
Stort sett havner appen på det samme som kalkulatoren for min del. Bare opplevd avvik engang og det var på en dobbel bokk med 8,3 kg malt. Da foreslo appen å bruke mindre meske vann og ditto mer skylle vann.. Skjønte hvorfor etter at jeg ignorerte appen, for det ble FULT

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Har du da testet å kjøre en session.
For oppskriften på app-en og kalkulatoren er helt make.
Men underveis i appen når du kjører session, så anbefaler den mindre skyllevann.
Bare prøv nå å kjøre en testoppskirft i appen. Så ser du på forberedelser før session starter at den oppgir X liter skyllevann.
Så hopper du videre fra trinn til trinn, og når du kommer til "sparge" så gir den deg et lavere tall, en hva som ble foreslått før du startet.
 
Har kjørt mange sessions jeg på appen, alle bryggene jeg gjør kjøres som en session der, og det har alltid stemt, blir riktig mengde skylle vann, også mengden jeg får opp under sparge. Er Android versjonen jeg bruker

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Kan man ikke måle OG etter mesk, og skyll med vann helt til OG er litt mindre enn den skal være, slik at den lander på riktig gravity etter kok? F.eks, OG skal være 1048...skyll til 1045 og kok, så når det fordamper under kok vil det lande på 1048 igjen? Altså, sikkert avhengig av utstyr etc... Jeg er splitter nybegynner, så jeg er usikker :) Bare tenker litt..hva er den letteste måten å beregne skyllevann uten å bomme fatalt på OG..? Jeg må prøve litt på app/software å se om jeg forstår noe av det også :)
 
Beklager at dette blir generelt og ikke Grainfather reletert. Nuh

Det er bortimot umulig å måle riktig OG før du har fått vørteren på kok...

Er ikke enig i det, fordi jeg ofte baserer meskeprosessen min på SG før skylling, og den stemmer for meg.
Tror nok imidlertid at det er tilnærmet umulig uten svært god resirkulering med pumpe og røring i mesken av og til.
En normal SG med 3L vann pr. kg malt vil ligge på litt over 1.080 når konverteringen nærmer seg komplett, jeg mesker til jeg kan måle dette.

For å kommentere dette med å treffe riktig OG har jeg gitt mitt råd i dette innlegget
https://forum.norbrygg.no/threads/brygge-app.31321/#post-325793
 
Sist redigert:
Jeg innbiller meg at jeg deltok i en diskusjon angående måling av SG i skyllevann, men finner det ikke igjen. Jeg har BB30 og meskerøret står over kokekaret når jeg skyller. Jeg skyller som regel med 5-6liter, så begynner jeg å måle OG i kokekaret for å se hvor mye mer jeg skal skylle. Så skyller jeg helt til jeg treffer en OG som erfaringsmessig skal passe koketid/avdamping for å lande på riktig OG til slutt. Denne metoden har funket bra. Men når jeg er ferdig å skylle, så setter jeg maltrøret i en kasseroll og lar det renne av siste skvett. Denne skvetten tømmer jeg oppi kokekaret. Men det jeg lurer på...kan jeg måle denne skvetten, og hvis den har høy SG, så kan jeg skylle mer? Isåfall. Hvilken SG skal det være når jeg bør slutte å skylle?
 
Hei,

midt i brygging nå og etter skylling kom jeg til 28L. Dette er en vestkyst som skal koke i 90min, og det som er litt merkelig er at appen ikke endrer vannmengde etter koketid. 60 eller 90 min så er det samme mengde! Blir ikke det veldig feil. Om GF koker bort 5L/t så forsvinner jo 7,5 på 90min..
 
Det er fordi appen ikke regner ut skyllevann i forhold til hva du ønsker som OG, den regner kun ut etter mål om å oppnå riktig volum før kok. Derfor er det viktig å skalere oppskriften til koketid og Grainfathers effektivitet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hva legger dere inn av batch size i App og evt beersmith? En diskusjon i posten her https://forum.norbrygg.no/threads/grainfather-beersmith-profil.28499/page-2 tilsier at man bør legge inn 23L size selv om oppskriften sier 25L. Jeg har ikke helt skjønt dette, og skal brygge en Vestkyst snart. Der er det totalt 8,45kg malt og batch size er oppgitt til 25L (som alle andre oppskrifter i boken 'Ølbrygging fra hånd til munn'.

Man skal visstnok "legge inn" 23 l ja, men ender som regel opp med litt mer tror jeg


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp