Beregning av maltmengde og koke volum

FrankW

Norbrygg-medlem
Hei
Har en gryte på 30 liter som jeg tenkte å bruke som meskekar. Har laget en silbunn av en ferdig perforert syrefast plate som ser ut til å fungere fint. Pumpe og annet tilbehør er bestilt.
Nå lager jeg meg vvb koker og skal beregne kokevolum. Har mulighet for å lage opptil 80 liters kar og bruker gassbrenner på 7 kw.
Har forsøkt flere kalkulatorer men er usikker på hvor mye malt jeg kan bruke, hvor høyt veskenivået kan være og hvor mye totalt kokevolum blir etter skylling.
Noen som kan hjelpe?
 
Du mesker med pose i kokekaret da? Maks meskevolum blir meskevann + kilo malt* 0.4. Avkoket må du bare teste selv, hva effekten på brenneren er og hva absorbert effekt i kjelen blir er forskjellig. For å ta høyde for skum ved oppkok og fra humler hadde jeg nok ville beregnet minst fem liter fra toppen som maks kokevolum. Kommer an på diameter på kjelen, er den smalere enn 60cm så kanskje 7-8 liter margin fra kanten.
 
Hei
Har en gryte på 30 liter som jeg tenkte å bruke som meskekar. Har laget en silbunn av en ferdig perforert syrefast plate som ser ut til å fungere fint. Pumpe og annet tilbehør er bestilt.
Nå lager jeg meg vvb koker og skal beregne kokevolum. Har mulighet for å lage opptil 80 liters kar og bruker gassbrenner på 7 kw.
Har forsøkt flere kalkulatorer men er usikker på hvor mye malt jeg kan bruke, hvor høyt veskenivået kan være og hvor mye totalt kokevolum blir etter skylling.
Noen som kan hjelpe?

Malt fyller 0,65 liter pr. kg, og det er vel det viktigste i dette regnestykket. Og så ville jeg ikke mesket med noe mindre enn 2,5 liter pr. kg malt - og helst kanskje opp på 2,7 liter. Så du kan tyne deg opp mot 8 kg malt i 30-liter'n.

Du kan jo skylle med akkurat hvor mye vann du vil, avhengig av hvor sterkt øl du vil brygge. Med kontinuerlig skylling kan du regne med en meskeeffektivitet på i alle fall 85%. Bruk denne for å beregne hva du kan få ut av 8 kg malt: All Grain OG, FG, ABV Calculator - Brewer's Friend
 
Sist redigert:
Du mesker med pose i kokekaret da? Maks meskevolum blir meskevann + kilo malt* 0.4. Avkoket må du bare teste selv, hva effekten på brenneren er og hva absorbert effekt i kjelen blir er forskjellig. For å ta høyde for skum ved oppkok og fra humler hadde jeg nok ville beregnet minst fem liter fra toppen som maks kokevolum. Kommer an på diameter på kjelen, er den smalere enn 60cm så kanskje 7-8 liter margin fra kanten.

5 liter på en kjele med diameter på 60cm er jo kun 1.77cm fra kanten, og på 80cm ville f.eks 5liter være 1cm fra kanten. Mens 7 liter på en kjele på 40cm er 5.57cm. Eller er greia å få spredt det utover så stor flate som mulig?
 
5 liter på en kjele med diameter på 60cm er jo kun 1.77cm fra kanten, og på 80cm ville f.eks 5liter være 1cm fra kanten. Mens 7 liter på en kjele på 40cm er 5.57cm. Eller er greia å få spredt det utover så stor flate som mulig?

Hvis du skummer under oppkok, kan du klare deg med veldig lite fribord. Og så kan du jo dessuten øke volumet ved å tilsette vann etter hvert/tilslutt.

Men den begrensende faktoren for trådstarter er vel meskekjelen på 30 liter, som ikke gir noen mulighet for å fylle opp en 80 liters kokekjele - med mindre du skal brygge noe veldig tynt øl, da.

Jeg har en meskekjele på 36 liter, og koker i en kjele på 56. Skal jeg utnytte hele kokekapasiteten, må jeg meske i kokekjelen. (Hvilket går helt fint; det er en SS Brewtech-kjele:). Det er bare enklere å bruke to kjeler.)
 
5 liter på en kjele med diameter på 60cm er jo kun 1.77cm fra kanten, og på 80cm ville f.eks 5liter være 1cm fra kanten. Mens 7 liter på en kjele på 40cm er 5.57cm. Eller er greia å få spredt det utover så stor flate som mulig?
Ah, min feil. B80'en min er 50 cm diameter ikke 60 cm. Den har 90 liter volum, og det går greit å koke 85 liter.
Har en gryte på 30 liter som jeg tenkte å bruke som meskekar.
Lesing er noe dritt... Jeg skylder på en lang dag i sola med terrasseskruing. :p Som Finn sier;
Men den brgensende faktoren for trådstarter er vel meskekjelen på 30 liter, som ikke gir noen mulighet for å fylle opp en 80 liters kokekjele - med mindre du skal brygge noe veldig tynt øl, da.
 
Du mesker med pose i kokekaret da? Maks meskevolum blir meskevann + kilo malt* 0.4. Avkoket må du bare teste selv, hva effekten på brenneren er og hva absorbert effekt i kjelen blir er forskjellig. For å ta høyde for skum ved oppkok og fra humler hadde jeg nok ville beregnet minst fem liter fra toppen som maks kokevolum. Kommer an på diameter på kjelen, er den smalere enn 60cm så kanskje 7-8 liter margin fra kanten.
Hei, nei. har planlagt å bruke silbunn og sirkulere i 30 liters gryta. Koking tenkte jeg å gjøre i vvb gryta med gass.
 
Malt fyller 0,65 liter pr. kg, og det er vel det viktigste i dette regnestykket. Og så ville jeg ikke mesket med noe mindre enn 2,5 liter pr. kg malt - og helst kanskje opp på 2,7 liter. Så du kan tyne deg opp mot 8 kg malt i 30-liter'n.

Du kan jo skylle med akkurat hvor mye vann du vil, avhengig av hvor sterkt øl du vil brygge. Med kontinuerlig skylling kan du regne med en meskeeffektivitet på i alle fall 85%. Bruk denne for å beregne hva du kan få ut av 8 kg malt: All Grain OG, FG, ABV Calculator - Brewer's Friend
Høres ut som en plan. Tester med en oppskrift på 8 kg malt og ser hvor mye jeg får ut. Blir vel til at jeg skaffer meg nytt meskekar :)
 
Hei, nei. har planlagt å bruke silbunn og sirkulere i 30 liters gryta. Koking tenkte jeg å gjøre i vvb gryta med gass.

Ikke fordi du skal gjøre som meg - sjøl om det er lurt;) - men her er hva jeg gjør, og hvorfor:

Jeg bruker en dobbel meskepose i samme type oppsett som du planlegger. Det er rett og slett praktisk, og posen fungerer som et ekstra filter. Jeg kverner maltet oppi posen (som jeg spenner opp i ei gjæringsbøtte som jeg plasserer under kverna), og så senker jeg posen ned i meskevannet. Når jeg er ferdig med meskinga, løfter jeg bare masken ut; jeg slipper å stå og spa den ut. Og så bruker jeg to poser fordi slitasjen da blir mye mindre.

Å sirkulere har lite for seg. Jeg gjorde det i starten av karrieren, men pumpa ligger nå i en skuff, og der har den ligget lenge. Det var bare en masse søl og plunder, og en stor lettelse å slippe. Det holder lenge å røre et par ganger i løpet av meskinga, og så kjører jeg manuell sirkulering ("vorlauf") til jeg har akseptabel klarhet på vørteren før jeg tapper. Du får noe klarere vørter med kontinuerlig sirkulering, men det er helt poengløst så vidt jeg har kunnet se.

Du har et misforhold mellom størrelsen på meskekjele og kokekjele, så hvis du vil utnytte hele kapasiteten til kokekjelen, trenger du en større meskekjele. Den du har, funker greit så lenge du ikke skal brygge mer enn opptil 25 liter. Du får riktignok gradvis mindre øl jo sterkere øl du brygger, og så får du finne ut om du kan leve med det:).

Et problem - om det er det - er det at du får veldig stor fordampning i forhold til volumet når du koker relativt lite i en kjele med stor diameter. Men det kan du fikse ved å toppe opp med vann for å erstatte - eller du kan koke kortere tid (så lenge det ikke kolliderer med hvor lenge du vil ha kokt humla).
 
Sist redigert:
Ikke fordi du skal gjøre som meg - sjøl om det er lurt;) - men her er hva jeg gjør, og hvorfor:
Hei Finn
Man skal høre på luringer ;)

Pga covid og jobb ble det ikke mye brygging. Har vært i karantene 4 ganger, smittet 2 ganger....

Nå har jeg startet opp på nytt og rydder plass til å brygge. Har kjøpt inn ett par sett for å teste og komme igang og lage øl.

Ser over det forslagene jeg har fått og er veldig glad for tilbakemeldinger. Lager meg nå en kokekjele på ca 60 liter av en varmtvannsbereder og skal bruke gass.
Tenker batch på 18-21 liter til jeg får kommet i gang og lager større meskekar ved første anledning.

Har en vannkoker på strøm som tar 25 liter for skyllevann og meskevann.

Blir å bruke meskepose som du foreslår. Da har man også mulighet til å koke i samme gryta i nødsfall. Eeeelller BIB med stor gryte?

Blir å ha kokende vann tilgjengelig i fall det blir for mye fordamping.

Blir å teste med pumpe fordi det er gøy og jeg skal også bruke den til lamell kjøleren og skal sirkulere kjølt vørter tilbake til gryte for å få rask og jevn nedkjøling før den går i fermzilla. Tenker også å bruke pumpe for å slippe løfting etc. Ser at det kan bli litt søl og rengjøring men jeg får se på hva andre har gjort av rørarbeid og lage det enklest mulig.

Skal forsøke å fermentere under trykk for så å tappe på fat med pressure kit. Har også co2 flaske med tilbehør.

Tenker å lage et rims eller tier system av et slag i framtiden. Eller kanskje bare kjøper en ferdig maskin :)

Når jeg har funnet fram alt og satt opp systemet så legger jeg ut en oppdatering med hva jeg endelig blir å gøre.
 
Avdampingen kan du teste med vann først, for å beregne noe ut fra det. Men. Du kan bare gjøre det en gang for hver gang du fyller opp kokekaret dog, da du vil koke bort mye oksygen første gangen, og så blir tallet feil hvis du kjører på en gang til på rappen og måler da, avdampingen blir lavere runde #2.

Hvis du fyller kokekaret med vann tilsvarende det du antar at du vil fylle med vørter, og tilsvarende styrke på brenneren så har du jo et "ballpark" tall der.

Du kan forsåvidt også regulere avdamping med både styrke på brenner og ved å bruke lokk som dekker delvis.
 
Hei Finn
Man skal høre på luringer ;)

Pga covid og jobb ble det ikke mye brygging. Har vært i karantene 4 ganger, smittet 2 ganger....

Nå har jeg startet opp på nytt og rydder plass til å brygge. Har kjøpt inn ett par sett for å teste og komme igang og lage øl.

Ser over det forslagene jeg har fått og er veldig glad for tilbakemeldinger. Lager meg nå en kokekjele på ca 60 liter av en varmtvannsbereder og skal bruke gass.
Tenker batch på 18-21 liter til jeg får kommet i gang og lager større meskekar ved første anledning.

Har en vannkoker på strøm som tar 25 liter for skyllevann og meskevann.

Blir å bruke meskepose som du foreslår. Da har man også mulighet til å koke i samme gryta i nødsfall. Eeeelller BIB med stor gryte?

Blir å ha kokende vann tilgjengelig i fall det blir for mye fordamping.

Blir å teste med pumpe fordi det er gøy og jeg skal også bruke den til lamell kjøleren og skal sirkulere kjølt vørter tilbake til gryte for å få rask og jevn nedkjøling før den går i fermzilla. Tenker også å bruke pumpe for å slippe løfting etc. Ser at det kan bli litt søl og rengjøring men jeg får se på hva andre har gjort av rørarbeid og lage det enklest mulig.

Skal forsøke å fermentere under trykk for så å tappe på fat med pressure kit. Har også co2 flaske med tilbehør.

Tenker å lage et rims eller tier system av et slag i framtiden. Eller kanskje bare kjøper en ferdig maskin :)

Når jeg har funnet fram alt og satt opp systemet så legger jeg ut en oppdatering med hva jeg endelig blir å gøre.
Så bra! Da er du i gang - og så finner du ut din(e) måte(r) å gjøre det på. Veien blir til mens du går - og etter hvert kommer du til å kjenne den veldig godt. Jeg trur vi alle finner en mengde små smarte triks som blir en del av "bryggeridentiteten" vår. Det er noe av gleden ved denne hobbyen.

Noe jeg blir mer og mer klar over, er at det finnes viktige detaljer og uviktige detaljer. Og at det er viktig å kunne skille på de to typene. Og å kunne se at sjøl om noe er "riktig", er det ikke sikkert at det er så fryktelig viktig. (Men samtidig kan det jo være veldig gøy å diskutere det:).)
 
Så bra! Da er du i gang - og så finner du ut din(e) måte(r) å gjøre det på. Veien blir til mens du går - og etter hvert kommer du til å kjenne den veldig godt. Jeg trur vi alle finner en mengde små smarte triks som blir en del av "bryggeridentiteten" vår. Det er noe av gleden ved denne hobbyen.

Noe jeg blir mer og mer klar over, er at det finnes viktige detaljer og uviktige detaljer. Og at det er viktig å kunne skille på de to typene. Og å kunne se at sjøl om noe er "riktig", er det ikke sikkert at det er så fryktelig viktig. (Men samtidig kan det jo være veldig gøy å diskutere det:).)
Takk igjen for gode tips. Har bestilt to sett for å teste, lucky jack og kinn vintervarmer.
Har masse bling jeg har kjøpt de siste 10 åra som jeg må pusle sammen fram mot neste helg. Når jeg har tenkt og testet litt i "puslespillet" så legger jeg ut en oppdatering.
 
Avdampingen kan du teste med vann først, for å beregne noe ut fra det. Men. Du kan bare gjøre det en gang for hver gang du fyller opp kokekaret dog, da du vil koke bort mye oksygen første gangen, og så blir tallet feil hvis du kjører på en gang til på rappen og måler da, avdampingen blir lavere runde #2.

Hvis du fyller kokekaret med vann tilsvarende det du antar at du vil fylle med vørter, og tilsvarende styrke på brenneren så har du jo et "ballpark" tall der.

Du kan forsåvidt også regulere avdamping med både styrke på brenner og ved å bruke lokk som dekker delvis.
Blir å ha kokende vann klart for tilsetning underveis. Ser at jeg trolig blir å lage ett meskekar som står til gryta med tiden. Eventuelt kjøpe en gryte som jeg kan bearbeide. BIB er også ett alternativ
Målet nå er å sette sammen og teste med det jeg har nå og finne ut av hva som kan fungere.
 
Blir å ha kokende vann klart for tilsetning underveis. Ser at jeg trolig blir å lage ett meskekar som står til gryta med tiden.
Hvem blir? Du eller det kokende vannet, hvor blir du/det av? Du kommer til å lage et meskekar, det og av en varmtvannsbereder? :p

Her finner du litt lesestoff. https://byo.com/article/boiling-advanced-brewing/
Hvor mye som kommer til å fordampe spørs på effekt opptaket i kokekjelen din. Med gass så vil du uansett fyre en del for omgivelsene, hvis planen din er batcher på rundt 18-21 liter så kan det være like fornuftig med induksjon, og bare bruke den 30 literen du nevnte innledningsvis med meskepose. Mindre rydding, mindre plass, bedre energi-effektivitet.

Tenk litt over volum og vekt når du brygger byggeriet. Masken blir fort tung når du lager større batcher, og du må få masken ut av meskekaret på en fornuftig måte. Etter tapping til kok må du hanskes med tilsatt maltvekt som har absorbert 0,8-1 liter vann per kilo. Brygger du da ei kraftig øl så kan vekta fort bli nærmere 40-50 kilo til et 80 liters kokevolum.

Det er veldig viktig å ha HMS i bakhodet så man i størst grad unngår risiko for skålding!
 
rundt 18-21 liter så kan det være like fornuftig med induksjon, og bare bruke den 30 literen du nevnte innledningsvis med meskepose.
Hei Steinar
Har brygget flere runder med 18 til 25 liter øl tidligere kun med bib. Har testet 30l gryta som meskekar med selvlaget silbunn en gang med godt resultat. Målet på sikt er det dobbelte, (eller mer), og ha det moro underveis med litt diy.
Kortsiktig mål er å teste utstyret, mye som jeg ikke engang har pakket ut... Og få godt øl underveis.
 
Det er veldig viktig å ha HMS i bakhodet så man i størst grad unngår risiko for skålding!
Hei
Siden jeg tok en ufrivillig pause på ca 8 år fra aktiv ølbrygging så har det hendt masse med billigere og bedre utstyr. Har også fått mange gode innspill her. Ser drømmen min om et selvlaget bryggeri ikke er verd jobben og pengene. Har kjøpt følgende:
DigiBoil 65l
Digiboil 65 Mash Upgrade Kit

Tilsammen ble det under 3 000,-

Fra før har jeg både pumpe og platekjøler så da har jeg en komplett ølbrygger til en pris som jeg bare kunne drømme om for 10 år siden.

Skal teste utstyret i løpet av uka.

Når det gjelder den "lille" gryta på 30l så testet jeg to brygg med den med litt lav OG.
Begge ganger med "Lucky Jack" pale ale sett og safale tørrgjær. Første gang rotet jeg med mengde skyllevann så effektiviteten var ikke helt der. Fikk ut 21 liter øl av 25 mulige.
Andre kjøring fikk jeg korrekt mengde vørter men måtte tilsette ca 600g spraymalt for å få rett FG. I følge brewfather så er bryggerhus effektiviteten ca 70%
Mulige årsaker;
- høy PH - Har kjøpt inn vannjusteringssett
- For mye malt pr l vann - Ny brygger har god plass.
- Dårlig utmesking - må endre måten jeg skyller vørteren på
- Kverning? - Har ikke egen kvern men kjøper ferdig kvernet malt fra bryggselv så det pleier å være bra. Rørte godt før jeg startet sirkulasjon med god kontroll på temperatur.

Konklusjonen er vel at uansett hva slags utstyr jeg har så ville jeg hatt lav effektivitet pga høy ph og dårlig utmesking/skylling.
Men ølet ble godt og fortært på en bursdagsfest. Andre runde ble enda bedre da den fikk modnet seg på fat ett par uker og er helt klar med nydelig farge, aroma og smak.

Gleder meg til å teste det nye utstyret. Vannbereder gryta blir nå satt av til krabbekoker :)

Takk for hjelpen.
 
Tilbake
Topp