Besk smak på øllet

Har nå fått smakt skikkelig på mitt første brygg, som er en american IPA "gahr edition."

Men føler den har en veldig besk tone, kan det være at det er for mye gjær igjen i ølet? Jeg har latt det stått i kjøleskap i 4-5 dager, men det er ikke mye gjærkake på bunnen, dog er kullsyre nivået fint.

Skal sies at øllet ble ganske søtt, da det ikke gjæret lengre ned enn til 1020 (fra 1060), så jeg hadde dårlig utbytte under meskinga + dårlig utgjæring (tror jeg har brukt for lite gjær)

Så er det mest sannsynlig gjæren som gir den beske smaken, eller er det andre velkjente problem?
 
Det er nok ikke gjæren i seg selv som smaker dårlig. Heller usmaker som gjæren har laget dersom du brukte for lite gjær.
Hvor mye gjær brukte du og på hvilken temperatur har den gjæret på?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
1,5 pakke safeale Us-05 som ble dehydrert.

Gjæret ved ca 18,5 grader de første 5 dagene, så gikk temperaturen litt ut av kontroll, og varierte mellom 17-24 grader.
 
Kan det vere at du forveksla besk og bittert? Tenkte då på at det sikkert er ein del bitterhumle i den IPA'N?
 
Hovliss skrev:
1,5 pakke safeale Us-05 som ble dehydrert.

Gjæret ved ca 18,5 grader de første 5 dagene, så gikk temperaturen litt ut av kontroll, og varierte mellom 17-24 grader.

Da har du brukt nok gjær. Regner med at du rehydrerte og ikke dehydrerte :)

Kan det være mye restsukker grunnet høy mesketemperatur?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
arefsahl skrev:
Hovliss skrev:
1,5 pakke safeale Us-05 som ble dehydrert.

Gjæret ved ca 18,5 grader de første 5 dagene, så gikk temperaturen litt ut av kontroll, og varierte mellom 17-24 grader.

Da har du brukt nok gjær. Regner med at du rehydrerte og ikke dehydrerte :)

Kan det være mye restsukker grunnet høy mesketemperatur?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Haha, herregud. Mente rehydrerte ja.  :bank2:

Under meskinga lå temperaturen på 65 og steg sakte til 70 igjennom 70 minutter med mesking. Og ifølge oppskriften skulle jeg havne på 1063-1065 på 25 l, og jeg havnet på 1060 på 21,5 l, så jeg har hatt utrolig dårlig utbytte. Dette var med BIAB brygging.
 
Da har jeg ikke noen god forklaring på usmaken din eller lav utgjæring.
Kanskje du har fått med bitterstoffer fra skallet til malten. Viktig å ikke skylle med vann varmere enn 78-80 grader. Ikke rør så mye i mesken, og ikke klem ut vann/vørter fra biabposen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
arefsahl skrev:
Ikke rør så mye i mesken, og ikke klem ut vann/vørter fra biabposen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Kan røring i mesken forårsake usmaker på ferdig produkt?
 
Kan godt hende at du forveksler dette med bitterhet. Jeg brygget en dobbel IPA en gang som jeg syntes var skikkelig besk (bitter) når jeg skulle flaske brygget og det var faretruende nære ved å bli helt ut. Hadde riktignok en teoretisk bitterhet på 170IBU og kanskje en "faktisk" bitterhet på 80-90-100IBU? Uansett var dette som å bite i løvetann, skikkelig beskt. Men jeg flasket brygget og kalte det for Double Trouble og etter et par uker på kjøkkenbenken til karbonering på flaske var det som natt og dag, faktisk meget godt.
 
Newman skrev:
arefsahl skrev:
Ikke rør så mye i mesken, og ikke klem ut vann/vørter fra biabposen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Kan røring i mesken forårsake usmaker på ferdig produkt?

For mye røring kan skille ut bitterstoffer fra skallet. Om du ønsker å røre, gjør det maks et par ganger og veldig forsiktig.
 
arefsahl skrev:
Newman skrev:
arefsahl skrev:
Ikke rør så mye i mesken, og ikke klem ut vann/vørter fra biabposen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Kan røring i mesken forårsake usmaker på ferdig produkt?

For mye røring kan skille ut bitterstoffer fra skallet. Om du ønsker å røre, gjør det maks et par ganger og veldig forsiktig.

Har du en referanse på det?

--
 
arefsahl skrev:
Newman skrev:
arefsahl skrev:
Ikke rør så mye i mesken, og ikke klem ut vann/vørter fra biabposen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Kan røring i mesken forårsake usmaker på ferdig produkt?

For mye røring kan skille ut bitterstoffer fra skallet. Om du ønsker å røre, gjør det maks et par ganger og veldig forsiktig.

Røring bør ikke bety noe fra eller til.
 
Jeg rører i mesken som en helt og klemmer BIAB-posen tørr, har enda ikke fått usmaker pga dette.

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk
 
arefsahl skrev:
Da har jeg ikke noen god forklaring på usmaken din eller lav utgjæring.
Kanskje du har fått med bitterstoffer fra skallet til malten. Viktig å ikke skylle med vann varmere enn 78-80 grader. Ikke rør så mye i mesken, og ikke klem ut vann/vørter fra biabposen.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Skylletemperatur? Jeg skyllte med kokende vann på et par brygg. Det ga en svak-ish (!) besksmak..
 
Høres for meg ut som du kommer til å ha deilig øl om et par uker :) Dersom du fortsatt synes den er "besk" etter 2 uker, la den stå noen uker til. Den kraftigste bitterheten pleier å rundes av ved litt modning. En knigg fersk IPA kan være litt tilvennings sak :)
 
Forresten så vil lav Sg under kok gi bedre utbytte av humla pluss at du fikk endel mindre vørter enn planlagt.
 
Vell. Brygget er nå fortært, og neste står til gjæring.

Når jeg fikk smakt endel, så er det nok bare jeg, som nybegynner som har forvekslet besk å bitterhet. Er ikke vant med så bittert øl.
Men det ble ganske godt!

Eneste så var de siste 5-6 flaskene hadde en sterk lukt og litt hint av såpe, sitrusaktig såpe.

Vet ikke om det var en infeksjon som var i ferd med å bred seg, eller hva det var...
 
Tilbake
Topp