besk smak, usmak?

Knast

 
tappet mitt første brygg forrige søndag. Klarte ikke vent lengre med å smake, men det smaker ikke helt topp.. En bitter smak som legger seg øverst i munnen, og varer. Noe tørr smak. Er det fuselsmak?

Er det noe galt med brygget? eller må jeg bare vente?

Kan det være noe galt i gjæringsforløpet? Lot den stå bare 11 dager. Målte sg 1014 over 3 dager. Sto i ca. 18*c romtemperatur. økte temp mot slutten..
 
Astringens. Samme munnfølelsen du får om du drikker te som har trekt alt for lenge. En snurpende tørr munnfølelse - mer enn en smak.
Skyldes: For høy temp på skyllevann (>77 gr C) og/eller for høy pH i mesk/skyllevann (>5,8).
For mye skylling slik at SG i skyllevannet < 1,010 kan også være en årsak.

Har googlet og lest 5-6 forskjellige artikler som alle konkluderer med det overnevnte.

Noen angir at det forsvinner noe etter lagring, men avhenger nok at utgangspunktet.
Skal gi mine en smak til før flasking så får vi se.....
 
Brygger biab. Skyller i gjæringskar. Ikke mye vann, ca 6L. pH i trheim er 8.1, temp 78*c. Kornet er malt av bakkebrygg. Innbiller meg at smaken også er noe alkoholsk(derfor spm om fusel). Satt noen flasker i kjøleskap nå, da det var ok med kullsyre. Får se hvordan disse smaker utover uka. Kan være at det var noe gjærsmak, da flasken kun sto kaldt 2 timer.
 
Fusel smaker hjemmebrent omtrent, noe du ikke vil ha i ølen.

Forøvrig så er selve ph'en i vannet av mindre relevanse hvis man ikke vet resten. Det er ph i mesken som er den man vil se på.
 
Fusel smaker hjemmebrent omtrent, noe du ikke vil ha i ølen.

Forøvrig så er selve ph'en i vannet av mindre relevanse hvis man ikke vet resten. Det er ph i mesken som er den man vil se på.
Da har du ikke smakt god hjemmebrent, hehehe....

Jeg ville forøvrig gått for noe med PH. Hva slags øl var det? Hører om mange som gjør ph-justeringer ved brygging av stout og grunn av de mørke malttypene.
 
Syntes jeg hadde noe av samme smaken på mitt første allgrainbrygg nå for noen uker siden. Etter dette har den karbonert og både den noe "alkoholske" smaken samt bitterheten jeg ikke syntes noe om ble veldig dempet, om ikke helt borte, etter karbonering og et par døgn i kjøleskap. La oss høre hvordan den utvikler seg. Brygget var forøvrig en Kona big wave golden ale klone. Gjorde diverse feilsteg under brygginga, så jeg kan ikke peke deg i retning av hva som evt kan ha gått galt.
 
Er rimelig sikker på at meskingen gikk ok. Det er en amber med IBU 35 og noe tørrhumle(inspirert av Amber Christmas Gahr edition). Det er mulig det bare er jeg som ikke har gitt den nok tid. Skal rapportere om hvordan den utvikler seg.

Når det gjelder å holde kontroll på gjæringstemp, fungerer godt med sånn termometer man "limer" på gjæringskar?
 
Har samme pH her, og ifølge kalkulatoren måtte jeg justere med 5 ml melkesyre på 20 liter vann for å få akseptabel pH. Nå beregnet jeg med 4,5 kg malt og 19 liter vann.
Mindre vann gir vel bedre effekt av malten når det gjelder senking av pH.
Men, pH på over 8 høres da for høyt ut til at malten skal rette den uten ytterlige justeringer?
 
Ok. Får vel skaffe meg pH-strips å sjekke pH underveis, slik at jeg kan justere meskingen om det trengs.

alkaliteten i jonsvatnet(trondheim) er 1.04 mmol/L om det sier deg noe.
 
...vel, kjøpte pH-strips - de viser 5.5 ish i springvannet....Vannverket opplyser 8,2.
Har ikke spesiellt gamle rør.

Ser at i denne kalkulatoren kan man legge inn alkalinitet som hardhet i dH.
Skal prøve den og se hva jeg får ut.

Har ekstremt bløtt vann, så er ikke sikker på at Gahr's råd er tilstrekkelige.
 
bestilte pH-meter. Så får jeg ta noen målinger under neste brygg. Har to batcher stående til gjæring, så jeg får se om samme problematikk dukker opp da og.
 
Mulig det blir feil, men i denne kalkulatoren fra BrewersFriend http://www.brewersfriend.com/mash-chemistry-and-brewing-water-calculator/
la jeg inn typiske tall for Norge og hardhet som tyske grader (= 1 dH), og fikk ut en pH på 8,2 (som er rett iforhold til vannkilden)

Måtte da bruke melkesyre for å få skyllevannets pH ned til 5,4. (3,9 ml på 15 liter).

EDIT: Jeg diskuterer fortsatt tiltak i forhold til astringens i ølet. ''En snurpende, te-aktig følelse som setter seg på tungen og (mest) i ganen.
Det er ikke egentlig en smak - men en ubehagelig prikkende følelse'' (sitert etter hukommelsen fra BYO's troubleshooting-guide.
Om du har en ren smaksfeil er dette bare nok et eksempel på kupping av tråd....:confused::D:mad:


Jepp. pH-meter er nok løsningen :D
 
Da har denne fått litt tid og usmaken er blitt noe mer fremtredende, aromaen stikker litt i nesa ala negellakkfjerner og usmaken minner og noe om det. Er det fusel eller infeksjon eller noe annet? tømme ut, eller lagre videre?
 
Veldig gira på å finne feilkilden, siden det var første brygg. Brygg to som var en lager er meget god allerede etter 3uker på flaske.. Så jeg tror ikke det skal være hygienerelatert, da prosedyren etter kok var nokså lik. Gjæringstemp, gjær og gjærmengde var selvfølgelig forskjellig.
 
Med mindre det er infeksjon så er neste steg å se på gjæringstemp og mengde gjær, men virker som om du er innenfor på gjæren.
 
Tilbake
Topp