besk smak, usmak?

Kan det være en infeksjon som bidra til den type smak og lukt. Det er vel kanskje viktig å presissere at det går an å drikke det - men det er ikke noe kvalitet. Og jeg er ikke interessert i å presse i meg et øl som er ikke faller i smak - da heller jeg det i stede ut og brygger nytt. Så skal jeg gi det mer tid eller la det gå i dass?

Mange tips her, men kommer med enda ett :) Jeg hadde samme problem med mange brygg. Det viste seg at maltet var kvernet for fint og etter mølla ble justert så er bi-smaken borte. Smakte akkurat slik som du beskriver.

Er du veldig gira på å finne ut av dette kan du melde deg inn i Norbrygg og sende noen flasker til vurdering av noen som har greie på øl :)

Mange tips her, men kommer med enda ett :) Jeg hadde samme problem med mange brygg. Det viste seg at maltet var kvernet for fint og etter mølla ble justert så er bi-smaken borte. Smakte akkurat slik som du beskriver.

Det er astringens som følge av tanniner i skallet. Men OP nevner en neglelakkfjerner-aktig smak?

Eller er det fortsatt astringens det er snakk om her? Astringens vil jo være der. En smak som blir mer fremtredende vil bli mer fremtredende fordi at noe produserer den på flaske, eller at en smak som svinner har kamuflert den, f.eks humla. Men astringens er mer en følelse enn smak egentlig.

Maltet er kvernet på bakkebrygg i Trondheim for BIAB. Brygger med BIAB.

Er du veldig gira på å finne ut av dette kan du melde deg inn i Norbrygg og sende noen flasker til vurdering av noen som har greie på øl :)

Er medlem, meldte meg inn tidligere i dag. Kanskje jeg skal gjøre det..

Det er astringens som følge av tanniner i skallet. Men OP nevner en neglelakkfjerner-aktig smak?

Eller er det fortsatt astringens det er snakk om her? Astringens vil jo være der. En smak som blir mer fremtredende vil bli mer fremtredende fordi at noe produserer den på flaske, eller at en smak som svinner har kamuflert den, f.eks humla. Men astringens er mer en følelse enn smak egentlig.

Hva det er vet jeg egentlig ikke. Men det er sikkert ikke noe som blir bedre på smak uansett. Har anskaffet pH-meter for å få kontroll på vannet. Og jeg følger nøye med på temp under mesk. Så hvis det er astringens håper jeg at jeg klarer å styre unna i fremtiden..

Kan du gjenta hva du smaker? Ser du har nevnt to forskjellige ting som ikke er relaterte til hverande her.

Det jeg i første post beskrev som en bitterhet øverst i munnen, vil jeg nå si har godt over til en smak som setter seg bak i munnen/halsen. Og det lukter neglakkfjerner-aktig av ølet. Men det er litt vanskelig å beskrive.. det er ikke en slik smak at du føler at du må spytte det ut, men det er heller ikke spessielt godt. Vanskelig å beskrive smak gitt.

Løsemiddel
Løsemiddellukt i øl minner oftest om aceton, noe folk flest gjenkjenner fra malingsfjerner eller neglelakkfjerner. Har et øl denne usmaken er det som oftest ødelagt, siden løsemiddellukten ikke forsvinner med tiden. Årsaken til løsemiddellukt i øl kan være bakterieinfeksjoner eller ekstremt stresset gjær.
Løsning
Vask bedre, få kontroll på gjærmengde, vørterbeluftning og gjæringstemperatur.

For meg høres det ut som en infeksjon. Jeg hadde samme smak på en sats med infisert øl. I begynnelsen kjentes det ut som et pepperkorn hadde blitt sluppet ned i flasken. Så ble det besk og til slutt kom det en hel dyrehage med ulike smaker, ingen av dem spesielt gode.

Hvis det var infisert - holder det da med normal rengjøring? Stoutrens til vask, skylle, desinfiser før neste bruk..

Jeg har fylt opp kar med klorin-løsning og latt det stå i en ukes tid hvis jeg mistenker at ikke er alt som det skal være.

Eg hadde same problem, skjønte lenge ingenting (dreiv med ph-strips, melkesyre etc), bytta tilslutt gjæringskaret. No har eg gått over til rustfritt stål :)

Tilbake
Topp