Beste ølsett?

Enig i at magrove Jacks New Zealand Pale Ale er god. Den beste jeg har laget hittil.

Muntons continental pilsner er heller ikke så værst. Litt kjedelig men god smak. Lettdrikkelig sommerøl, men legg til litt dme fordi den blir veldig lett hvis ikke, ca OG på 1032. Lagde med medfølgende gjær.

Skal lage en brewmart Danish style som jeg skal koke litt cascade med DME ved siden av å ha oppi. Så skal jeg tørrhumle med cascade. Det tror jeg blir bra. Har lest litt om denne oppskriften på nettet.

Sist redigert:
Har nå fått smaket på Young's sin American IPA. den varer ikke lenge tror jeg. nydelig. Bør sette nytt brygg innen 2 uker for å ikke gå tom igjen.

Enig i at magrove Jacks New Zealand Pale Ale er god. Den beste jeg har laget hittil.

Muntons continental pilsner er heller ikke så værst. Litt kjedelig men god smak. Lettdrikkelig sommerøl, men legg til litt dme fordi den blir veldig lett hvis ikke, ca OG på 1032. Lagde med medfølgende gjær.

Skal lage en brewmart Danish style som jeg skal koke litt cascade med DME ved siden av å ha oppi. Så skal jeg tørrhumle med cascade. Det tror jeg blir bra. Har lest litt om denne oppskriften på nettet.
Ville bare oppdatere litt. Denne ble kjempe bra. Så lite arbeid, så godt øl. Lyst , deilig og med kjempe god cascade smak. Beste jeg har laget hittil

Vedlegg

• IMAG3824.jpg
    IMAG3824.jpg
    90,3 KB · Sett: 102
Vil du dele oppskriften? Er litt i tidsklemma for tiden så dette hørtes ut som ett bra alternativ :)
Det kan jeg godt. Brukte et billig sett, Danish style 120 kr på coop mega , som base. Kokte opp 1,5 kg DME i 4 liter vann til jeg fikk rullende kok. Tilsatte 20 gr cascade , satte timer på 20 min. Når det var 5 min igjen så tilsatte jeg 10 gram til og 200 gr sukker. Når tiden var gått så skrudde jeg av og tilsatte Danish settet. Rørte rundt og helte dette i bøtta over en sil. Noe cascade kom med men det meste ble igjen i silen. Fyllte opp til 21-22 liter med kaldt vann. Så hev jeg oppi rehydrert Us- 05 var ca 17 grader i bøtta da. Tørrhumlet etter 9 dager med 20 gram til cascade. Flasket etter 15 dager. OG 1044- FG 1006. Tror jeg mistet en del DME under kok. Ble litt kluss der. Klumping og så hang det litt fast i kjelen.
Resultatet ble ihvertfall kjempe bra. I

Glemte å si at jeg ikke har brygge kjele... Måtte klare meg med en kjele på 8liter. Ble derfor høy Gravity oppi der. Fikk beskjed her inne på forumet at jeg ville trenge større mengder humle med så lite kokevolum.

Sist redigert:
Kult,takk:). Smaker det noe ala en blonde da eller? Mtp fargen og mengde humle:) hørtes ut som noe for sommer varmen som bør prøves her i gården:)

Kult,takk:). Smaker det noe ala en blonde da eller? Mtp fargen og mengde humle:) hørtes ut som noe for sommer varmen som bør prøves her i gården:)
Ja ikke noe humlebombe. Lettdrikkelig. Var egentlig det jeg ville også. Et lyst godt øl. Cascade hadde jeg jo lest så mye om at det ble første valget. Tok Danish settet pga at jeg lagde det for en stund siden og syntes det ikke smakte noe særlig. Altså den ble helt ok, men lite smak, og jeg ville ha cascade smak på denne. Uansett, ble bra :)

Må bare si igjen at denne ble kjempe god. Nå har den fått lagret seg litt og den er blitt en deilig øl. Til og med samboeren sa at vi måtte gå å kjøpe øl på butikken sånn at vi ikke brukte den opp :D svogeren min sier at den er ganske lik frydelunds sin pale ale. Skal definitivt lages igjen så fort jeg får litt mer stabile temperaturer hjemme. Skam go øl!

Juleøl settet som Brygg Selv hadde i "Brew in a box" serien, nydelig juleøl etter min gane.
Ser til min skuffelse at det ikke lenger kommer opp når jeg leter på hjemmesidene til Brygg Selv... Jaja, får se om jeg finner noe annet å brygge til jul da.

Slenger inn mine erfaringer siden januar:
Mangrove Jack s
Australian pale ale med pure malt enhancer
NZ pale ale med pure malt enhancer
Pink Grapefrut IPA with dry hops limited edition med pure malt enhancer
Disse tre er helt prima, hvoran australian og pink ipa er mine favoritter foran nz
Helles lager med spraymalt, god men lott karakterløs i forhold til de øvrige er min mening

Muntons
Belgian Style ale. helt prima om man liker den runde smaken av belgisk gjær.

Ellers er alle de mangrove settene nevnt over med tørrhumle medfølgende, muntons har det ikke

Vet ikke hva originalene "skal" smake, men da jeg ikke har erfaring med hjemmebrygging før er jeg utrolig imponert over disse settene uten og være noen "ølkjenner"

Fra Mangroves.
American Pale Ale'en var absolutt nydelig.
IPA pouch'en var sånn tja. bør tørrhumles synes jeg
Night Watchmen Porter. ganske lik som hansa sin porter synes jeg.

Har nå satt ett american IPA sett fra Youngs
Hei. Husker du hvordan OG og FG ble på din american pale ale? Jeg er skikkelig usikker på min. Den var OG 1044 men tog en måling nå i dag da jeg skulle tilsette humlen. Den var 1018...
Min står å gjærer på 18 gr. Din?
Kom settet ditt er M15 gjær? Det er jo for engelsk øl?
Uff blir så skuffet hvis denne ikke blir bra.

Hei. Husker du hvordan OG og FG ble på din american pale ale? Jeg er skikkelig usikker på min. Den var OG 1044 men tog en måling nå i dag da jeg skulle tilsette humlen. Den var 1018...
Min står å gjærer på 18 gr. Din?
Kom settet ditt er M15 gjær? Det er jo for engelsk øl?
Uff blir så skuffet hvis denne ikke blir bra.
Ser ut som OG 1050 FG 1014 etter den heller tvilsome loggen min. dette var i januar så hadde vel egentlig null temp kontroll utenom å fryse litt rundt 20grader i kåken. null peiling hvilken gjær den kom med.

Har nettop vært på safiren i Sandnes. Mye bra til bra pris. Kjøpte et bullet brew ølsett, dry stout. De hadde mange ølsett der som jeg ellers bare har sett online. Har ikke sett noen reviews av dette merket, så er spent. Skal holde dere oppdatert.:):beercheers:15218049892811129421840.jpg

Hei,
Som jeg sa så skulle jeg holde dere oppdatert ang dette mer eller mindre ukjente merke.
Bullet Brew. Dette må være det firmaet med den beste kundeservicen på denne kloden. La meg forklare.
Jeg kjøpte et stout sett fra Bulletbrew på Safiren i Sandnes. Det ble helt pyton. Forferdelig. Jeg tenkte naturligvis at dette kunne ikke være riktig. Kom i kontakt med firmaet Bulletbrew. Jeg må bare si WOW. Ikke bare fikk jeg sendt et helt nytt et men jeg fikk rabatt på noen andre sett. Endte med at jeg kjøpte en Passionfruit Pilsner, en Tanker IPA og en ny helt gratis stout. Disse fikk jeg på døren helt gratis.

Helt ærlig. Av alle ølsettene jeg har laget, og jeg har laget mange, så er passionfruit pilsner det beste jeg noengang har smakt. Helt fantastisk. Jeg åpnet en i dag, og bare etter 7 dager på flaske så var denne helt nydelig. Bedre enn det mye av det jeg har kjøpt på Vinmonopolet, billig var det også. Helt utrolig at det er et kit. De 2 andre er også veldig gode. Er positivt overrasket og ikke minst utrolig fornøyd med servicen jeg fikk fra dette firmaet. De har gratis frakt over 50 euro og de har ingen problemered å skrive at verdien av varene er mindre enn maxen til tollen. Det var jo helt sikkert ikke deres feil at den første Stouten ble som den ble, jeg mistenker dårlig håndtering på butikken.
Løp å kjøp sier nå jeg. Passionfruit pilsneren er kjempe god.

Vedlegg

• IMG-20180627-WA0015.jpeg
    IMG-20180627-WA0015.jpeg
    103,4 KB · Sett: 30
Sist redigert:
En av mine favoritter er Svaberg IPA fra Ølbrygging. Fantastisk lukt og smak. Hadde et sett som fikk 14 dager tørrhumling (i stedet for 7 dager) Men synes den bare ble bedre og friskere av det :)

Tilbake
Topp