BIAB - "skylle" mesken gjennom maltpose - noe poeng?

Thomor

Norbrygg-medlem
Mine 3 første BIAB-brygg har vært plaget av mye grums (trub?) og at vi ender opp med å "tape" mye øl pga dette. Bruker ikke klarningsmiddel, men kjøling etter kok er relativt effektiv (15-20 min) - og vi har latt vørteren stå 30 min før overføring til gjæringskar.
Effektiviteten frem til etter kok er ok (75% kanskje), men derfra over i gjæringskaret mister vi 2-3 liter, og fra gjæringskar til tappekar til flasker mister vi enda mer (3-4 L kanskje). Så i stedet for 25 L på flaske ender vi opp på 16-17...og vi ender opp litt "skuffet". Vi har en 36L kjele, så det er grenser for hvor mye vi kan øke oppskriftene for å kompensere.

Ville det hjelpe å "skylle" ferdig mesk gjennom maltposen, før eller etter at vi gjør "vanlig" skylling?
Ville dette kunne "filtrere" mesken slik at den ble klarere og grumset ble fanget i maltposen?
Ville det kunne øke utbytte noe, ved at mesken ved skylling får enda høyere SG?
Er det noen ulemper med å gjøre dette, annet enn at det tar tid?
 
Her har du min tråd om problemstillingen:

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14628.0.html (Tråden begynner å bli gammel og kan ikke redigeres, en del erfaring og forbedringer har blitt lagt til underveis i tråden)

For at ikke sukkeret skal bli igjen i posen har jeg erfart at det er viktig å øke temp til 75ish før jeg begynner å rense, og at det er greit å skylle til slutt med ca 10l vann på 80 grader. Som dere ser ligger jeg jevnt på 85% utbytte og vørteren blir ganske klar. Jeg kunne fått den klarere ved å filtrert flere ganger, men da synker temp for mye - i mitt oppsett.
Men hvorfor mister dere så mye under flaskingen?
 
Takk for tips! Leste tråden, og oppsettet ditt er nok litt mer avansert og forseggjort enn der vi er, men mye gode tips der  :)

Jeg så vel egentlig for meg først å overføre mesken fra kjele over i et gjæringskar og derfra rense gjennom maltposen. Dette for å "frigjøre" kjelen slik at vi litt etter litt kan overføre dette til kjelen og få ting på kok fortere. Men å flytte mesken over til et gjæringskar før rensing vil jo medføre temperaturtap.
Hvis vi koker opp skyllevannet og tilsetter i mesken på en måte slik at tempen på dette blir 78 grader, vil det "ødelegge" mesken? Dette vil jo være en måte å kompensere for temperaturtapet på.

Når det gjelder flaskingen så er det mye grums i bånn i gjæringsspannet når vi stikker om til tappekaret. Dette lar vi ligge igjen, cirka 1,5-2,5 L tenker jeg. Og når vi tapper derfra til flasker er den siste 1-1,5 L stort sett bare grums. Vi tappet det ut nå sist, men mest for moro skyld for å se hva det blir til.
 
Tilbake
Topp