Birger Eriksen-dagen

Oppskriften er ganske enkel, bresjnev med brunt sukker. Men overkarbonering ødelegger ganske mye.

Kan du ikke lette på trykket?

Artig at du nevnte bresjnev forøvrig. Min siste ble kokt kort og humlet med 2g/l med fuggles. Ble så bra at den ble tom etter kort tid. Munnfølelse og humleprofil inspirert av bresjnev.
 
Vulkan. Tror ikke det siver ut nok trykk med tiden til at det blir akseptabelt.

I tillegg er det ikke helt kurant å bruke sukker, krever ofte lagringstid før det blir smud. Lurer på å bare bruke malt, og enzymer for å få til 1120-1025, eller noe sånt. Må undersøkes.
 
Tenkte å være med i 2019.
Lurte på å ta en Smoked Porter som utgangspunkt. Tilsette noe sukker eller tilsvarende for å øke OG, samt litt chili for å få litt varme. Tanken er litt med settingen den morgenen 9. april; svart, sterkt, røyk og ild.:cool:
Et spørsmål dukker da opp: Hva anbefales å tilsette for å øke OG? Sukker, kandissukker, spraymalt ?????? Eller andre forslag?
 
Ja, og/eller dobbeltmeske om det blir for mye malt i silkaret.. Effektiviteten synker vel om det blir altfor tykt..
 
Vurderer å sette "vanlig" 25 liter og splitte ved overføring til gjærkar. Den ene blir vanlig Smoked Porter, mens den andre vil jeg ha høyere OG (komme over 10%) og ha i chili.
 
Skal man brygge Birger så følger man Birger oppskriften. Ellers blir det jo bare tull. I alle fall ikke Birger. Men hver mann sin høne...
 
Av nysgjerrighet, hvordan er deres nå? Lakris og salmiakk-ish burde ha gitt seg sånn passe nå.
MIn har mye salmiakk fremdeles i smaken, lukt begynner å endre seg fra mest lakris mot kaffe og sjokolade.

Jeg brygget dette altfor bittert, og gjæret det nok for varmt i første fasen.
Kanskje jeg skal gjøre en sekundær med brett?
 
Skal man brygge Birger så følger man Birger oppskriften. Ellers blir det jo bare tull. I alle fall ikke Birger. Men hver mann sin høne...

Fra post #1:
"Du trenger ikke følge den, men lag et øl som er svart som tusj og som er på 10% eller over. Det er greia. Er det ikke 10% eller over er det ikke en Birger Eriksen. Målet med ølet er at det skal være like kompromissløstpå samme måte somKommandanten var den 9 april 1940."
 
Fra post #1:
"Du trenger ikke følge den, men lag et øl som er svart som tusj og som er på 10% eller over. Det er greia. Er det ikke 10% eller over er det ikke en Birger Eriksen. Målet med ølet er at det skal være like kompromissløstpå samme måte somKommandanten var den 9 april 1940."
Da er DET oppskriften... [emoji16]
 
Det er strammet betydelig inn lengre ned i tråden, etter årets brygging.

Dette bør jeg kanskje forandre på i hovedposten..

Jeg har vagt i minnet at jeg skrev at jeg angret på at man kunne gå haywire, men skrev jeg noe mer, hvis du husker? Jeg kan lete selv, men hvis du husker så..
 
Dette bør jeg kanskje forandre på i hovedposten..

Jeg har vagt i minnet at jeg skrev at jeg angret på at man kunne gå haywire, men skrev jeg noe mer, hvis du husker? Jeg kan lete selv, men hvis du husker så..

Orker ikke lete, men du tok deg selv i nakken for at du var så soft at du ville tilfredsstille alle.

Poenget blir vel uansett at om man skal ha en fellesbrygging, som er et øl, så blir det meningsløst om en brygger en porter, en annen en lager og en tredje en IPA.

Birger Eriksen er etter din oppskrift, basert på din tolkning av Katarina The Great eller noe (husker ikke helt), og en imperial stout. Da blir det sammenlignbart og det er prosess, teknikk og evner som skiller om man utveksler flasker osv.

Edit: De skriveleifene jeg så.
 
Sist redigert:
Orker ikke lete, men du tok deg selv i nakken for at du var så soft at du ville tilfredsstille alle.

Poenget blir vel uansett at om man skal ha en fellesbrygging som er et øl, så blir det meningsløst om en brygger en porter, en annen en laget og en tredje en IPA.

Birger Eriksen er etter din oppskrift, basert på din tolkning av Katarina The Great eller noe (husker ikke helt), og en imperial stout. Da blir det sammenlignbart og det er prosess, teknikk og evner som skiller om man utveksler flasker osv.

Ja det stemmer. Tenkte å være rundhåndet men som du sier blir det teit. Imperial Vann+sukker er nok ikke en Birger Eriksen i mine øyne iallefall. Skal lete litt og fikse i første post
 
Huff. Skulle brygget ny for lenge siden men mangel på tid og ork. Blir 7mnd-ish på flaske, får se hvordan den blir mottatt.
 
Sommeren kverker bryggingen. Har ikke hvert hjemme på snart seks uker [emoji41]

Ja det er litt lame. NM bør ta høyde for dette og flyttes til nærmere sommeren :p

Jeg har ikke hatt tid eller ork selv, føler meg litt "brygge-utbrent" og har satt noen veldig få på trass siden mai.
 
Ja det er litt lame. NM bør ta høyde for dette og flyttes til nærmere sommeren :p

Jeg har ikke hatt tid eller ork selv, føler meg litt "brygge-utbrent" og har satt noen veldig få på trass siden mai.

Samme. Har satt et råøl med kveik som forsvant på oppskåke en uke etter. Klarte å gjemme unna en liter for eget bruk, men det er påfyllet siden juni. Men får begynne på igjen i siste halvdel i august.
 
Tilbake
Topp