Første forsøk er beskrevet under bryggetabber også, men gangen er som følger:@ullrotta Hva var forskjellen(e) mellom den tredje gangen og de to mislykkede?
Ser at du bruker spesialmalt fra Château og så vidt jeg har funnet ser jeg bare Ølbrygging.no som har det av nettbutikker. Er det noe spesielt denne produsenten tilbyr som ikke funker å bruke fra andre produsenter? Liker å handle lokalt så tenkte å bruke vinbua når jeg skal forsøke meg på et prøvebrygg på denne. Kate the great oppskrifta nevner ikke produsenter (unntatt carafa dehusked #3) men malttype og prosentvis andel.Name Type # %/IBU
Ser at du bruker spesialmalt fra Château og så vidt jeg har funnet ser jeg bare Ølbrygging.no som har det av nettbutikker. Er det noe spesielt denne produsenten tilbyr som ikke funker å bruke fra andre produsenter? Liker å handle lokalt så tenkte å bruke vinbua når jeg skal forsøke meg på et prøvebrygg på denne. Kate the great oppskrifta nevner ikke produsenter (unntatt carafa dehusked #3) men malttype og prosentvis andel.
77% Pale malt, 2% Crystal 45, 1% Caramel 120, 1% Chocolate malt,1% Black malt, 3% Carafa DH# 3 (Weyerman),3.5% Wheat malt 3.5% Flaked Barley, 2% Roasted malt,3.5% Special B, 2.5% Aromatic.
Siden du har brygga denne flere ganger antar jeg det er en grunn for at du går for Château?
Edit: ser at det er Castle som er produsenten..
AA på 97 %?ABV på 10 eller 12 krever sikkert sin gjær. Men nå fant jeg noe som kanskje er interessant: Fermentis har lansert Safale HA-18. Såvidt jeg kan skjønne betyr navnet High attentuation, 18%...
Da burde Birger få både alkohol og karbonering på samme gjæren, eller?
https://fermentis.com/fermentation-solutions/you-create-beer/#safale
Med optimal temperatur på 25-35 grader er dette en spennende gjær.
Aj, aj. den så jeg ikke. Lite som gir fyldig munnfølelse da.AA på 97 %?
Den passer nok best om man planlegger en destillert Birger Eriksen
Frysedestillert selvfølgelig
Min er overkarbonert og utav kontroll. Et år er tapt. Ikke lagergjær neste gang.