Birger Eriksen-dagen

@ullrotta Hva var forskjellen(e) mellom den tredje gangen og de to mislykkede?
Første forsøk er beskrevet under bryggetabber også, men gangen er som følger:
1. Kokte korkene i sukkerlaken, helte kokt vann i gjæringskaret
2. Oppdaget tabben, jekket alle og pluppet i sukker
3. Da ingenting skjedde ble alle jekket igjen, og tilsatt champagnegjær

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Vil bare melde fra, at Birger nå begynner å få virkelig grep om smaksløkene mine. Det er utrolig gøy å kjenne på utviklingen i dette brygget. Jeg har satt en kasse i krypkjelleren, så jeg har til jul, og resten er satt i øleskapet.
Birger med noe citrus, tror jeg at jeg må forsøke på.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Name Type # %/IBU
Ser at du bruker spesialmalt fra Château og så vidt jeg har funnet ser jeg bare Ølbrygging.no som har det av nettbutikker. Er det noe spesielt denne produsenten tilbyr som ikke funker å bruke fra andre produsenter? Liker å handle lokalt så tenkte å bruke vinbua når jeg skal forsøke meg på et prøvebrygg på denne. Kate the great oppskrifta nevner ikke produsenter (unntatt carafa dehusked #3) men malttype og prosentvis andel.
77% Pale malt, 2% Crystal 45, 1% Caramel 120, 1% Chocolate malt,1% Black malt, 3% Carafa DH# 3 (Weyerman),3.5% Wheat malt 3.5% Flaked Barley, 2% Roasted malt,3.5% Special B, 2.5% Aromatic.

Siden du har brygga denne flere ganger antar jeg det er en grunn for at du går for Château?

Edit: ser at det er Castle som er produsenten..
 
Sist redigert:
Ser at du bruker spesialmalt fra Château og så vidt jeg har funnet ser jeg bare Ølbrygging.no som har det av nettbutikker. Er det noe spesielt denne produsenten tilbyr som ikke funker å bruke fra andre produsenter? Liker å handle lokalt så tenkte å bruke vinbua når jeg skal forsøke meg på et prøvebrygg på denne. Kate the great oppskrifta nevner ikke produsenter (unntatt carafa dehusked #3) men malttype og prosentvis andel.
77% Pale malt, 2% Crystal 45, 1% Caramel 120, 1% Chocolate malt,1% Black malt, 3% Carafa DH# 3 (Weyerman),3.5% Wheat malt 3.5% Flaked Barley, 2% Roasted malt,3.5% Special B, 2.5% Aromatic.

Siden du har brygga denne flere ganger antar jeg det er en grunn for at du går for Château?

Edit: ser at det er Castle som er produsenten..

Eneste grunnen til at jeg bruker Castle er at det er det den lokale pusheren fører, har gjort den med weyermann og TF også da jeg bodde nærmere Oslo :)
Bruk malt fra det det malteriet som gjør det lettest for deg/du vil bruke.
 
Høres ikke ut som noe jeg vil ha i min Imp Stout hvertfall :) Tenker WLP001 / 007 får jobben når jeg lager denne neste år. US-05 klarte fint å karbonere en Knuser'n som enda på 11% så da klarer vel ferskvarianten det samme.
 
Det var mest ment som en kuriositet fra min side. Min plan til neste år er kveik. Kanskje litt champagnegjær for karboneringen...
 
Tilbake
Topp