Birger Eriksen-dagen

Samme. Har satt et råøl med kveik som forsvant på oppskåke en uke etter. Klarte å gjemme unna en liter for eget bruk, men det er påfyllet siden juni. Men får begynne på igjen i siste halvdel i august.

Det er litt annerledes, før så var jeg happy jeg klarte å brygge to ganger i uka og leke og eksperimentere. Nå så er det ikke helt der. Føler det blir mindre eksperimentering siden jeg har innsett at jeg ikke får brygget så ofte, eller orker.
 
Det er litt annerledes, før så var jeg happy jeg klarte å brygge to ganger i uka og leke og eksperimentere. Nå så er det ikke helt der. Føler det blir mindre eksperimentering siden jeg har innsett at jeg ikke får brygget så ofte, eller orker.

Samme båt som meg det. Brygger ca hver 14 dag, så det å perfeksjonere et øl tar laaaang tid. Så er det de periodene jeg innser at alt jeg lager er oppvaskvann, og de få periodene med pur lykke. De siste periodene kan sikkert ha andre forklaringer.
Eksperimentering er det man lever for, men så er det dette med å føle mestring og fra tid til annen.
 
Samme båt som meg det. Brygger ca hver 14 dag, så det å perfeksjonere et øl tar laaaang tid. Så er det de periodene jeg innser at alt jeg lager er oppvaskvann, og de få periodene med pur lykke. De siste periodene kan sikkert ha andre forklaringer.
Eksperimentering er det man lever for, men så er det dette med å føle mestring og fra tid til annen.

Ja enig. Tidligere føler jeg at jeg har "mestret" litt diverse, så har jeg laget en ny greie med en annen vri av samme type, som ble bedre.. so much for mestring. Jeg følte jo jeg har "mestret" Hefeweizen etter ca 14 batcher og neste blir min nummer 26 i rekken (i dette oppsettet), og jo mer man føler man mestrer noe jo mer småplukk er det å finne ut av.
 
Det er sikkert som med andre hobbyer, hvis du har stereoanlegg til 100.000 er det sikkert en lidelse å besøke andre med billige saker. Var innom Dois Corvos, et bryggeri i Lisboa med flere premier som landets beste. Syns det var oksydert skvip. Kanskje er hjemmebrygging en dyr måte å bli snobbete på?
 
Jeg er impulsiv og impulsive mennesker tenker ikke alltid over konsekvensene. Likte tanken om 9.4% pga symbolikken. Men noe vrir seg inni meg. Jeg drar trumfkortet som opphavsmann for ølet (og tanken bak ølet, det er viktigst) og sier at Birger Eriksen skal være på minimum 10%. Er ikke beregnet ABV på 10% eller mer så er det ikke Birger Eriksen. Skal fjerne pollen. Sorry til 9,4-erne!
Trodde det var dette som ble konklusjonen, etter flørting med å tillate den under 10 %:eek: Men om det blir én offisiell oppskrift, so be it :)
 
Ok. Jeg kommer til å brygge et øl på Birger Eriksen-dagen. Jeg kommer til å brygge det svart som natten og på over 10%. Jeg har noen egne ambisjoner for ølets ingredienser, så det blir vel ikke en Birger Eriksen, da. Det får heller være.
 
Kan jo kanskje dele det inn i Birger Original og Birger Egen, type. Alle skal jo få lov å hedre denne kommandanten, men skrev at det hadde vært artigst hvis folk brygger noenlunde samme for sammenligningsgrunnlag.
 
Første smakstest på Birger'n. Fyldig men ikke for mye, noe lakris men mest kaffe. Mye kaffe. Satan så mye kaffe. 12% er farlig lettdrikkelig, men noe varmende uten noe alkoholstikk i det hele tatt så jeg må vurdere å sende den inn til gutta for å sjekke om den faktisk ER 12%.

Det hersker liten tvil om at dette er et godt øl, men den krever minst et år i kjelleren før vi kan snakke om balanse.
 
Første smakstest på Birger'n. Fyldig men ikke for mye, noe lakris men mest kaffe. Mye kaffe. Satan så mye kaffe. 12% er farlig lettdrikkelig, men noe varmende uten noe alkoholstikk i det hele tatt så jeg må vurdere å sende den inn til gutta for å sjekke om den faktisk ER 12%.

Det hersker liten tvil om at dette er et godt øl, men den krever minst et år i kjelleren før vi kan snakke om balanse.
Da vet du hva du skal drikke på bryggedagen 9. april 2019 :)
 
Det var ingen som fordelte noe som helst annet enn ammunisjon til kanonene og torpedorørene den natta. Det som derimot ble utdelt var en kjele full av juling.

Min anbefaling er å bytte ut det vi kjenner som ubåt med «torpedo», som bokstavelig talt var veldig treffende. Sprett noen tyske pilsnere og dropp shotglass med birger oppi de :)
 
Tilbake
Topp