Birger Eriksen-dagen

Hvis det ikke er en Birger for deg er det ikke en Birger. Ditt øl, ditt konsept, dine regler. Vi andre morer oss og brygger med på en gøy greie [emoji1417][emoji41][emoji1591]
Jeg hater forresten emojies.

Bare så det er sagt, jeg har jo nevnt det for lenge siden forsåvid, men ikke i denne tråden. BE-gristen min er opprinnelig en tilpasset rip-off av Portsmouth sin Kate the Great. Hvis man sammenligner oppskriften som er i åpningsposten mot Kate The Great fra bryggeriet, så er selve gristen iallefall, omtrent dønn lik.
 
Bare så det er sagt, jeg har jo nevnt det for lenge siden forsåvid, men ikke i denne tråden. BE-gristen min er opprinnelig en tilpasset rip-off av Portsmouth sin Kate the Great. Hvis man sammenligner oppskriften som er i åpningsposten mot Kate The Great fra bryggeriet, så er selve gristen iallefall, omtrent dønn lik.

Kate kan ta seg en bolle. Birger Fuckings Eriksen er din/vår.
 
Kate kan ta seg en bolle. Birger Fuckings Eriksen er din/vår.

Etter å ha sett i tråden idag så skjønte jeg at BE faktisk har et sunt liv med sterke meinger fra de som brygger den. Den dør ikke ut med det første er det jeg tenker. Så jeg sendte en mail nå nettopp til bryggeren som brygget KTG hos Portsmouth, Tod Mott, og sa egentlig takk for griststen og det at den lever sitt eget liv som BE her i norge nå, og har blomstret opp en public greie om en av våres glemte nasjonalhelter.

Han sluttet hos Portsmouth. Han kom inn med gristen og brygget den for Portsmouth, og da han sluttet tok han den med seg, så Portsmouth lager den ikke lengre. KTG får et nytt navn når han begynner å brygge den igjen Han startet Tribunary Brewing Company.

Som jeg ofte skriver til folk. Kudos hører hjemme der det er fortjent.
 
Men om jeg har skjønt det rett, så kan man brygge B.E. typeriktig uten å bruke akkurat den gristen? Jeg har en ide om å bruke norsk malt i så stor grad som mulig på den...
 
Hva med humletilsetningene som er i tråden på homebrewtalk, bruker du noe lignende, eller funnet på din egen vri på det?

Nei. Humletilsetningene lever sitt eget liv hos meg. Hver eneste batch har vært annerledes. Den som tok bronsje i år var ikke spes humlet. Type nada i smaken. Men samtidig så har jeg blitt inspirert av Bresjnev sin Fuggles-profil, og gønnet på i år med 2g/l ved 15 minutter. Det ble knallbra synes jeg selv.

Jeg har som regel kokt denne veldig lenge. Det gir egentlig en hel annen smaks og munnfølelse-profil enn å koke den type 60 min. Men i år så kjørte jeg 60 min + masse fuggles, og det ble bra rett fra bøtta.
 
Men om jeg har skjønt det rett, så kan man brygge B.E. typeriktig uten å bruke akkurat den gristen? Jeg har en ide om å bruke norsk malt i så stor grad som mulig på den...
Jeg tor jeg har fått det frem at du kan brygge den med det du vil av grist, så lenge den er svart som eff og over 10%. Svart som faen og ti prosent er egentlig greia (for meg iallefall)
 
@Sarge

Jeg skal forøvrig snart gjøre en serie med testbatcher på norsk pilsnermalt, så får vi vite sånn gjennomsnittlig effektivitet på det ved 65C i en time. Variabelen blir knusingen.
 
Ja, med alt som skjer med tradisjonsøl, einerlåg, kveik, norsk malt, norsk humle osv, så synes jeg det er på sin plass ikke bare med en norsk kategori, men også flere typedefinisjoner. Men akkurat den diskusjonen hører vel hjemme i et bredere forum. :) Uansett er vel Birger Eriksen temmelig nær Imperial Stout, selv om både IBU og FG muligens er dratt til et ekstra knepp eller to i den heftigste delen av skalaen.
 
Ja, med alt som skjer med tradisjonsøl, einerlåg, kveik, norsk malt, norsk humle osv, så synes jeg det er på sin plass ikke bare med en norsk kategori, men også flere typedefinisjoner. Men akkurat den diskusjonen hører vel hjemme i et bredere forum. :) Uansett er vel Birger Eriksen temmelig nær Imperial Stout, selv om både IBU og FG muligens er dratt til et ekstra knepp eller to i den heftigste delen av skalaen.

> 1070 1014-1028 > 7,0 50+ 80+

Ser bare pluss-tall her jeg :D Bortsett fra FG da.
 
Har ikke dristet meg til å smake på min enda, men lettet litt på en patentkork, for å sjekke om karboneringen var på plass. Det var den, og i utblåsningen så kom det én distinkt aroma. Soyasaus! Artig. Setter de ned i kjølig kjeller nå, og så skal det bli spennende å ta en smak om noen ukers tid. Ved flasking for en drøy måned siden var det en lang og bitter ettersmak, så det er mye som skal rundes av i det ølet.
 
Kunne vært moro å teste en gang. Jeg har ikke hatt flaskebomber på mine over 20 batcher, samt at en del av dem er split-batcher (ulik gjær, ulik humling osv).
 
Fikk dessverre ikke vært med på Birger Eriksen-dagen i år, men satser på å komme sterkt tilbake neste år.
Har i mellomtiden lekt meg litt med etiketter :cool:BE-etikett.JPG BE bakside.JPG
 
Jekket en BE i dag, og kunne fornøyd konstatere, at etter TRE! (3!) korkinger, har jeg endelig lykkes i å få karbonert flaskene. Jeg føler meg som en stokt far etter en lang og vanskelig fødsel! I dag kom Birger Eriksen i glasset, med lette perler og deilig aroma. Alt står bra til med far.
 
Tilbake
Topp