Terje Kolbeinsen
Norbrygg-medlem
Planlegger å stille på post i år, men lurer på hva som er foskjellen på utregning av alkohol% i de to metodene? [emoji848]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Planlegger å stille på post i år, men lurer på hva som er foskjellen på utregning av alkohol% i de to metodene? [emoji848]
@BrewDerp og @SkjelstadHer er den jeg laga i fjor.
Brewfather
@BrewDerp og @Skjelstad
Vannmengder er satt opp for dobbelmesk på denne oppskrifta. Dere justerer dette selvsagt selv.
Reglene som etterhvert er bestemt er som følger (folk får heller rette på meg):
-OG: Over eller lik 1.100
-ABV: Over eller lik 10.0% (med alternativ formel)
-Sort som man greier å få det
-Kun allgrain (DME/LME/sukker for å nå OG er ikke tillatt)
-Prøver man seg på Birger Eriksen, men feiler, kan man kalle brygget for Andersens Torpedo
Dette ølet er og skal være "like" krevende for bryggeren som det var å stå på sin post på Oscarsborg natt til 9. April 1940. Birger Eriksen gjorde ingen kompromisser, det skal ikke vi heller gjøre.Maltbasen er opp til hver brygger?
Bare å sette av dagen, for det går noen timer ekstra både med mesking og koking på et sånt øl. Spørst jo og på batch størrelse og hvor mye du (om du i det hele tatt) skyller. Skalerer du ned til en 15 liters batch, kan du meske inn 7.8 kilo malt i 20 liter vann. Skylle med seks liter. Kok en time, og så har du rundt om 15 liter 1.110. Om du ikke har større gjæringsbøtte enn 25 / 33 liter er det anbefalt å ha en god del fribord, opp mot 50% headspace har vært for lite for enkelte i tråden her tidligere. Hvis du dobbeltmesker og sikter på 25 liter, ville jeg absolutt ha delt det i flere bøtter.Aldri dobbeltmeska så det blir spennende. Slipper jo å finne opp kruttet (sic!) når det kommer til oppskrifta så det er bare å takke og bukke! ;-)
Jeg tror det er tillatt med individuelle variasjoner
men det står ikke helt klart i første post
Var litt løssluppent i sin spede begynnelse, men etter den første koordinerte bryggedagen ble det enighet om å noenlunde følge den samme gristen.Jeg tror det er tillatt med individuelle variasjoner
men det står ikke helt klart i første post
Hvorfor WLP002? Målet er å bikke 10% så er det kanskje et rart valg å bruke ei gjær med maks toleranse på 10%?Tar gjerne kommentar
Den er også kjent for å gjære lite ut.Hvorfor WLP002? Målet er å bikke 10% så er det kanskje et rart valg å bruke ei gjær med maks toleranse på 10%?
Hvorfor WLP002? Målet er å bikke 10% så er det kanskje et rart valg å bruke ei gjær med maks toleranse på 10%?
For de som ønsker så stiller jeg på NØF med det som er igjen av Birger fra i forfjor. Kanskje @gustavf tar seg tid til å måle alkoholprosenten i den. Den er røft regnet til 12%.