Birger Eriksen-dagen

Planlegger å stille på post i år, men lurer på hva som er foskjellen på utregning av alkohol% i de to metodene? [emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Planlegger å stille på post i år, men lurer på hva som er foskjellen på utregning av alkohol% i de to metodene? [emoji848]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Alternativ beregning har en litt mer avansert formel som skal være mer korrekt. På lavere styrke er de ganske like, på sterkere øl drar den alternative formelen i fra og gir en høyere kalkulert ABV. Det enkleste er å sjekke her: Alcohol By Volume ABV Calculator - Brewer's Friend
 
Jeg har tenkt å være med i år. Har tjuvtrent og laget en Barley Wine i høst. Dobbeltmesket 13,2 kilo og fikk ca 17 liter i Fermentasaurusen. OG 1,125 - FG 1,028. 4,5 l (1,5 + 3l) starter med 001. Hadde et par liter skyll igjen på 1,065, men meningen var å se hvor høy ABV jeg fikk, så dette kastet jeg. Hadde to runder med ren oksygen, 1,5 min før pitch og 30 sekunder etter 24 timer.
 
Reglene som etterhvert er bestemt er som følger (folk får heller rette på meg):

-OG: Over eller lik 1.100
-ABV: Over eller lik 10.0% (med alternativ formel)
-Sort som man greier å få det
-Kun allgrain (DME/LME/sukker for å nå OG er ikke tillatt)
-Prøver man seg på Birger Eriksen, men feiler, kan man kalle brygget for Andersens Torpedo

Maltbasen er opp til hver brygger?
 
Maltbasen er opp til hver brygger?
Dette ølet er og skal være "like" krevende for bryggeren som det var å stå på sin post på Oscarsborg natt til 9. April 1940. Birger Eriksen gjorde ingen kompromisser, det skal ikke vi heller gjøre.

Name Type # %/IBU
Maris Otter (Crisp) (6,5 EBC) Grain 1 77,0 %
CHÂTEAU SPECIAL B® (300,2 EBC) Grain 2 3,5 %
CHÂTEAU WHEAT BLANC (4,5 EBC) Grain 3 3,5 %
Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 4 3,5 %
Carafa Special III (Weyermann) (1400,0 EBC) Grain 5 3,0 %
CHÂTEAU ARÔME (100,0 EBC) Grain 6 2,5 %
CHÂTEAU CARA RUBY® (50,0 EBC) Grain 7 2,0 %
CHÂTEAU ROASTED BARLEY (1200,9 EBC) Grain 8 2,0 %
CHÂTEAU BLACK (1301,0 EBC) Grain 9 1,0 %
CHÂTEAU CARA GOLD® (120,0 EBC) Grain 10 1,0 %
CHÂTEAU CHOCOLAT (900,7 EBC) 1,0 %

Se første post for alle detaljer! :D
 
Aldri dobbeltmeska så det blir spennende. Slipper jo å finne opp kruttet (sic!) når det kommer til oppskrifta så det er bare å takke og bukke! ;-)
Bare å sette av dagen, for det går noen timer ekstra både med mesking og koking på et sånt øl. Spørst jo og på batch størrelse og hvor mye du (om du i det hele tatt) skyller. Skalerer du ned til en 15 liters batch, kan du meske inn 7.8 kilo malt i 20 liter vann. Skylle med seks liter. Kok en time, og så har du rundt om 15 liter 1.110. Om du ikke har større gjæringsbøtte enn 25 / 33 liter er det anbefalt å ha en god del fribord, opp mot 50% headspace har vært for lite for enkelte i tråden her tidligere. Hvis du dobbeltmesker og sikter på 25 liter, ville jeg absolutt ha delt det i flere bøtter.
 
Det virker som @bjartenataas kun brukte Brown og black malt i fjor
Hvis jeg skal være med i år kunne jeg tenke meg å gjøre noe lignende


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg tror det er tillatt med individuelle variasjoner
men det står ikke helt klart i første post
Var litt løssluppent i sin spede begynnelse, men etter den første koordinerte bryggedagen ble det enighet om å noenlunde følge den samme gristen.
Men er ikke akkurat skrevet inn i Norges lover enda, så å si at det ikke er tillatt er vel kanskje å dra den langt. Men artig te ungan å følge hovedinnlegget.

Jeg skal prøve i år hvor jeg splitter batchen og bruker ene halvdelen som en base til lønnesirup-stout med lønnesirup i kok og gjæring. Andre halvdelen blir en standard BE ihht. "reglene".
 
Vurderer å kjøre en mindre batch for å slippe dobbelmesking og ev. heller ta to batcher etter hverandre.
Dett er er min variasjon på utgangsoppskriften: Brewfather. Tar gjerne kommentar :)
 
Tilbake
Topp