Litt lektyre for dere som sitter og vokter over meskekjelen i dag. Kanskje Leif kan bli navnet på brygget hvis det ikke når opp til Birgers nivå?
![]()
Han viste veien
9. april 1940 er norgeshistoriens mørkeste øyeblikk. Men innsatsen til noen få personer står igjen som lysende eksempler for ettertiden. Jeg vil fortelle om én av dem, skriver Peter Frølich (H)www.nettavisen.no
Syke preboil tall dere får. Må vel være dobbeltmesking?La til 2 liter ekstra skyllevann og endte opp med preboil på 1.104 og meske effektivitet på 82,3%. Det er ny pers, lurer på om det kan skyldes at jeg denne gangen malte malten med viskermotor. Den går ganske sakte rundt i forhold til tidligere når jeg har brukt drill..
Ikke dobbeltmesk. Men forholdsvis tjukk mesk, 2,1l/kg og sakte skylling.Syke preboil tall dere får. Må vel være dobbeltmesking?
Passerte under der det hele skjedde i dag, hadde en liten tur til Østfold og tilbake:Du får trøste deg med at det ikke var alt av krigsmateriell som var i så god stand i 1940 heller.

Du er sikker på at det ikke er en resett knapp under den?Passerte under der det hele skjedde i dag, hadde en liten tur til Østfold og tilbake:
Vis vedlegget 50860
Var hjemom en liten tur, og tenkte jeg skulle ordne opp i meskekurven før jeg dro på jobb igjen. Det viste seg at bryggemaskinen hadde tatt kvelden, så da blir det fram med kjøleboksen og dekoksjon i ettermiddag.
Du er sikker på at det ikke er en resett knapp under den?
Ikke dobbeltmesk. Men forholdsvis tjukk mesk, 2,1l/kg og sakte skylling.
Ring Brygg Selv. Forklar at tyskerne er på vei og at det handler om nasjonens overlevelse.... Nei, forresten. Akkurat det siste var vel å overdrive litt.Ja, ingen knapp. Skrudde den opp og kikket inni også, ingenting der heller. Får håpe at den bare var for varm og resetter seg selv til jeg kommer hjem etterpå.
Brewster Beacon 30. Manualen sier "Replace overheat protection fuse". Den er det nok ikke lett å finne erstatning for.
Ja, det er sikkert enklere med så lavt vann/malt ratio i en dedikert meskekjele eller med meskepose. Med maltrør i B80pro så blir det problematisk med så lav total vannmengde, da det er ganske mye vann på utsida av maltrøret. Så jeg dobbeltmesker min i kveld.Ikke dobbeltmesk. Men forholdsvis tjukk mesk, 2,1l/kg og sakte skylling.
Ring Brygg Selv. Forklar at tyskerne er på vei og at det handler om nasjonens overlevelse.... Nei, forresten. Akkurat det siste var vel å overdrive litt.
Ta ut sikringa og surr alufolie rundt den..Har ringt, de har ikke inne.
Ta ut sikringa og surr alufolie rundt den..
Pøh. Ladet med vann før jobb og var raskt nede i kjelleren og fyrte opp. Nå varmer den opp til mash in. Kjekt med brygger som jobber selv når man jobber på hjemmekontor.Jobb er tydelig ikke særlig populært blant Birger-bryggere
Jeg har sneket meg tidlig hjem og akkurat fått satt vann til oppvarming, mens rapportene fra fronten viser at troppene er dypt engasjert og enkelte sågar ferdig![]()