Petter Mandt
Norbrygg-medlem
Rakk å bli ferdig i tide, nå er det avgårde å levere småen i barnehage, mens vørter kjøles ned.
Baltisk stout, kanskje? Det er godt, ihvertfall.Hmm, ser at Lallemand Diamond har alkoholtoleranse på 13%. Da har jeg kanskje løst problemet uten å måtte kveike Birger'n. Så har jeg ikke laga undergjæret versjon av stout før, er vel Baltisk Porter det heter?
Underbyr deg. 10 l. Preppet og klar for ... senere i dag:
Vis vedlegget 50830
Endte med 10 l, ja. Det ble litt overshoot, OG: 1,110, estimert abv 10,9, ibu: 102, ebc 106. Hadde lagt opp oppskriften til 10 l, 100 ebc, abv:10, (og fg:1,106), men det ble litt improvisering underveis.10 liter her og
Faktisk var det mye av utstyret som var i ganske god stand ... viste det seg. ;-)Du får trøste deg med at det ikke var alt av krigsmateriell som var i så god stand i 1940 heller.
Hmmm... Imponerende. Det er min planlagte OG.Med 1.110 pre-boil bør vel Eriksen være innen rekkevidde...
Vi har jo allerede et navn for slike brygg (se første post i tråden). Men det er en flott historie. Folk kan jo i praksis kalle ølet sitt hva de vil.Litt lektyre for dere som sitter og vokter over meskekjelen i dag. Kanskje Leif kan bli navnet på brygget hvis det ikke når opp til Birgers nivå?
![]()
Han viste veien
9. april 1940 er norgeshistoriens mørkeste øyeblikk. Men innsatsen til noen få personer står igjen som lysende eksempler for ettertiden. Jeg vil fortelle om én av dem, skriver Peter Frølich (H)www.nettavisen.no
Om rørtangen svikter kan du knuse ett og ett korn med hammer.Første utfordring. Sveist overgang mellom drill og mølle knakk og jeg har kvernet tre kilo malt med en rørtang. Når er jeg endelig klar for andre mesk.
Fordelen er at jeg kan kjøpe meg ny mølle![]()
Samme OG som jeg fikk etter mye jobbing i fjor (tror jeg kokte i over 3 timer for OG på 1.120, noe som altså er unødvendig for å kalle det en Birger Eriksen). I år sikter jeg mot OG på 1.110. Maltet treffer maskinen en gang mellom kl 16 og 17 for min del.Drøyt 8 timer siden start. Men nå er Eriksen på plass i gjæringsdunken. Endte med 15 liter til gjæring. OG 1.120 borger for stiv promille utover høsten en gang.
Da var det bare den morsomme delen igjen. Det vasker seg vel ikke sjøl denne gangen heller. Svidd seg greit i bunnen av bryggeren.
Jobb er tydelig ikke særlig populært blant Birger-bryggere
Jeg har sneket meg tidlig hjem og akkurat fått satt vann til oppvarming, mens rapportene fra fronten viser at troppene er dypt engasjert og enkelte sågar ferdig![]()