Birger Eriksen-dagen

Jobb er tydelig ikke særlig populært blant Birger-bryggere:rolleyes:
Jeg har sneket meg tidlig hjem og akkurat fått satt vann til oppvarming, mens rapportene fra fronten viser at troppene er dypt engasjert og enkelte sågar ferdig:oops:

Veldig greit med gjemmekontor. Går fint å svare på mail mens man brygger :)
 
La til 2 liter ekstra skyllevann og endte opp med preboil på 1.104 og meske effektivitet på 82,3%. Det er ny pers, lurer på om det kan skyldes at jeg denne gangen malte malten med viskermotor. Den går ganske sakte rundt i forhold til tidligere når jeg har brukt drill..
 
Litt lektyre for dere som sitter og vokter over meskekjelen i dag. Kanskje Leif kan bli navnet på brygget hvis det ikke når opp til Birgers nivå?


Er redd navnet "Leif" er tatt:
"Leif"
 
La til 2 liter ekstra skyllevann og endte opp med preboil på 1.104 og meske effektivitet på 82,3%. Det er ny pers, lurer på om det kan skyldes at jeg denne gangen malte malten med viskermotor. Den går ganske sakte rundt i forhold til tidligere når jeg har brukt drill..
Syke preboil tall dere får. Må vel være dobbeltmesking?
 
Du får trøste deg med at det ikke var alt av krigsmateriell som var i så god stand i 1940 heller.
Passerte under der det hele skjedde i dag, hadde en liten tur til Østfold og tilbake:
Oscarsborg.jpg

Var hjemom en liten tur, og tenkte jeg skulle ordne opp i meskekurven før jeg dro på jobb igjen. Det viste seg at bryggemaskinen hadde tatt kvelden, så da blir det fram med kjøleboksen og dekoksjon i ettermiddag.
 
Birger, Birger, hva har du gjort?

Dette blir definitivt som å bemanne kanonene med utrente soldater.
 

Vedlegg

  • 20210409_142733.jpg
    20210409_142733.jpg
    607,6 KB · Sett: 50
Passerte under der det hele skjedde i dag, hadde en liten tur til Østfold og tilbake:
Vis vedlegget 50860

Var hjemom en liten tur, og tenkte jeg skulle ordne opp i meskekurven før jeg dro på jobb igjen. Det viste seg at bryggemaskinen hadde tatt kvelden, så da blir det fram med kjøleboksen og dekoksjon i ettermiddag.
Du er sikker på at det ikke er en resett knapp under den?
 
Du er sikker på at det ikke er en resett knapp under den?

Ja, ingen knapp. Skrudde den opp og kikket inni også, ingenting der heller. Får håpe at den bare var for varm og resetter seg selv til jeg kommer hjem etterpå.
Brewster Beacon 30. Manualen sier "Replace overheat protection fuse". Den er det nok ikke lett å finne erstatning for.
 
Ja, ingen knapp. Skrudde den opp og kikket inni også, ingenting der heller. Får håpe at den bare var for varm og resetter seg selv til jeg kommer hjem etterpå.
Brewster Beacon 30. Manualen sier "Replace overheat protection fuse". Den er det nok ikke lett å finne erstatning for.
Ring Brygg Selv. Forklar at tyskerne er på vei og at det handler om nasjonens overlevelse.... Nei, forresten. Akkurat det siste var vel å overdrive litt.
 
Første forsøk på dobbeltmesking. Gikk greit men uventet lite effekt av runde 2. Var jo litt spent på hvor mye jeg klarte å tyne ut av bryggeren så skylla bare en liten skvett på runde 2. Litt stress med nedkjølinga da bare halve spiralen rakk ned i vørteren.
 
Ikke dobbeltmesk. Men forholdsvis tjukk mesk, 2,1l/kg og sakte skylling.
Ja, det er sikkert enklere med så lavt vann/malt ratio i en dedikert meskekjele eller med meskepose. Med maltrør i B80pro så blir det problematisk med så lav total vannmengde, da det er ganske mye vann på utsida av maltrøret. Så jeg dobbeltmesker min i kveld.
 
Jobb er tydelig ikke særlig populært blant Birger-bryggere:rolleyes:
Jeg har sneket meg tidlig hjem og akkurat fått satt vann til oppvarming, mens rapportene fra fronten viser at troppene er dypt engasjert og enkelte sågar ferdig:oops:
Pøh. Ladet med vann før jobb og var raskt nede i kjelleren og fyrte opp. Nå varmer den opp til mash in. Kjekt med brygger som jobber selv når man jobber på hjemmekontor.

Screenshot_20210409-152908_Grainfather.jpg
 
Tilbake
Topp