Birger Eriksen-dagen

Kverna maltet til i morgen nå, og basemaltet fylte et helt 30-liters gjærkar. Det føles litt rart for en 20-liters batch. Jeg lot meg definitivt rive med i litt vel høy grad da jeg lagde oppskriften. Men men. Jeg lar det stå til. OG blir hva den blir, så tenker jeg at jeg vanner ned til 1.120.
 
Kverna maltet til i morgen nå, og basemaltet fylte et helt 30-liters gjærkar. Det føles litt rart for en 20-liters batch. Jeg lot meg definitivt rive med i litt vel høy grad da jeg lagde oppskriften. Men men. Jeg lar det stå til. OG blir hva den blir, så tenker jeg at jeg vanner ned til 1.120.
Og du er sikker på at du må vanne ned? Hva er prosenten du har gått for, for meskeeffektivitet?
 
Og du er sikker på at du må vanne ned? Hva er prosenten du har gått for, for meskeeffektivitet?
Ikke sikker, bare antar. Med 60% effektivitet ender jeg på 1.120, men tenker å trippelmeske, og vanligvis med 5-6 kg malt ligger jeg på rundt 75% med no-sparge. På Birger tenker jeg det blir litt skylling, på grunn av alt vannet som vil gå tapt i kornet.

Kan jo selvfølgelig dobbeltmeske så det blir lavere effektivitet, men når jeg først har så mye malt, så tenker jeg at jeg bare kan bruke den ekstra tiden det tar å trippelmeske. Deretter eventuelt vanne ned, og da som en heldig bieffekt, ender opp med flere liter.
 
Kan jo selvfølgelig dobbeltmeske så det blir lavere effektivitet, men når jeg først har så mye malt, så tenker jeg at jeg bare kan bruke den ekstra tiden det tar å trippelmeske. Deretter eventuelt vanne ned, og da som en heldig bieffekt, ender opp med flere liter.
Har gjort det ene og det andre flere ganger, men for min del koker det ned til, ja.. nettopp. Å koke lenger. Det koster mye tid og ingredienser å dobbel/trippel meske, og neste år kommer jeg til å gå for smekk fuckings full maskin, no-sparge og koketid til det er passelig.
 
Har gjort det ene og det andre flere ganger, men for min del koker det ned til, ja.. nettopp. Å koke lenger. Det koster mye tid og ingredienser å dobbel/trippel meske, og neste år kommer jeg til å gå for smekk fuckings full maskin, no-sparge og koketid til det er passelig.
Problemet med smekk full maskin og no sparge (som jeg gjør) er at avrenningen går TREGT. Det er så nær stuck mash man kan komme uten at det er det. Det kan ta en time, kanskje mer, å få ut nok volum. Det er veldig fristende å skylle, men da risikerer man å måtte koke ut vannet etterpå.
 
Problemet med smekk full maskin og no sparge (som jeg gjør) er at avrenningen går TREGT. Det er så nær stuck mash man kan komme uten at det er det. Det kan ta en time, kanskje mer, å få ut nok volum. Det er veldig fristende å skylle, men da risikerer man å måtte koke ut vannet etterpå.
Jeg er såpass utålmoding på no-sparge at jeg rører om det ikke renner av. Spiller det noen rolle da, liksom.. når man ikke trenger å bry seg om kanaler og effektivitet av skylling. Her gjelder det jo utelukkende å få av mest mulig væske fra kornet.
 
Fantastisk lesing. Strekker litt på halsen og ser ned på Håøya bak Oscarsborg - og bor her jeg bor fordi min oldefar jobbet på Oscarsborg, så jeg vet hva jeg har å gjøre neste år... (om ikke disse her "aldri mer 9. april" folkene får viljen sin til slutt da...)
 
Sist redigert:
Jeg er såpass utålmoding på no-sparge at jeg rører om det ikke renner av. Spiller det noen rolle da, liksom.. når man ikke trenger å bry seg om kanaler og effektivitet av skylling. Her gjelder det jo utelukkende å få av mest mulig væske fra kornet.
Ja, rørte en del mot slutten, jeg også.
 
Har gjort det ene og det andre flere ganger, men for min del koker det ned til, ja.. nettopp. Å koke lenger. Det koster mye tid og ingredienser å dobbel/trippel meske, og neste år kommer jeg til å gå for smekk fuckings full maskin, no-sparge og koketid til det er passelig.
For meg handler det mest om å benytte muligheten til å teste alternative prosesser, og tyne kjelene, nå som jeg uansett planla oppskrift med øynene lukket
 
Kveiken hadde visst gått i dvale, trengte nesten et døgn før det begynte å boble i gjærlåsen. Nå er det full fres!
 
E1CC9525-3292-4581-8728-F08F95B9BA4B.jpeg
SNS-startere har fått sin morgenkaffe i form av sterkere vørter, kjelene er fulle av vann til varming. Alt er klart for en spennende bryggedag.
 
Så, da er gjæringa begynt å avta. Siden jeg står uten hydrometer får jeg ikke målt.. Men #25 har vært ferdig på ca 40 timer på de andre øla jeg har gjort med den.
 
Det var da som .....
Karboneringstest neste helg :) ?

Ligger på 12-13 grader i gjæringsrommet her.
Nottingham jobber sakte og sikkert, får gi den litt varmere omgivelser nå.
@RealGone, hvilken temperatur gir du den?
 
Tilbake
Topp