Birger Eriksen-dagen

Miguel

Norbrygg-medlem
20 grader. Om du med aktiv kjøling mener at temperatur reguleres aktivt, som i et kjøleskap: Ja :)
Men 20 grader så tidlig blir det søl ja. Hehe, som du erfarte :)

Selv har jeg startet på ca 12 og øket til 19 linjært over tre døgn, for å ikke brenne opp alt krutt med en gang. ..Mener jeg å huske at var prosedyren min i alle fall. Og så øket videre derfra for finish etter en stund.

Miguel

Norbrygg-medlem
Alle sjekket inn i arket? Har vi noen tap eller savnede? Alltid noen som er helt stille i tråden men som dukker opp i arket eller her fra intet etter en dag eller to...

Kan jeg be om den obligatoriske check-in'en her i tråden? For å fange opp avvik eller noen jeg har misset. Det er mest for å se om det dukker opp et nick under check-in som jeg har misset.

Sist redigert:

bryren

Norbrygg-medlem
Ser jeg står oppført to ganger i første innlegg. Var tidlig i gang på fredag, men fikk ikke loggført excel-arket før i går kveld. Bobler godt i begge kar. Ser ut til at jeg har kontroll på BE med blow-off slange.

Miguel

Norbrygg-medlem
Ser jeg står oppført to ganger i første innlegg. Var tidlig i gang på fredag, men fikk ikke loggført excel-arket før i går kveld. Bobler godt i begge kar. Ser ut til at jeg har kontroll på BE med blow-off slange.
Da er det rettet opp, ble feil i manntallet med to Eirik'er.

Tore Wik

Norbrygg-medlem
Jeg skylte videre etter at jeg hadde fått det volumet jeg ønsket (og passe SG for å begynne å koke). Det skyllevannet frøs jeg ned uten noen videre plan. Tok det ut av fryseren i dag tidlig, i kveld koker jeg det ned og tilsetter i gjærdunken. 8 liter SG 1,038 bør bli knapt tre liter SG 1,118 (samme som vørteren var), så får gjæren litt mer å kose seg med. En liten oppvarming når det begynner å nærme seg ferdiggjæret gjør ingenting. Da blir det 20 liter, og utbytte 92%. IBU 114.
Prøvde å måle SG i går, men det er så usannsynlig mye bunnfall at hydrometeret står fast, og kan være stabilt på alt fra 1,015 til 1,045. Jeg glemte jo at jeg hadde brukt aromahumle i hopstand, og tømte bare hele kjelen over i gjærdunken, med humlerester og det hele. Får ta å overføre til nytt gjærkar så snart den verste gjæringen er overstått.

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Kan ikke klage på utgjæringshastighet. 2,5 døgn og den har allerede gått fra 1.104 til 1.030. Dette blir dog ikke et eksempel på godt håndtverk. Det stinker banan i gjæringsskapet.

Foreløpig lærdom til neste år:

- Mål opp mer nøyaktig hvor mye korn av totalen som tilsettes i hvert meskesteg, ikke ta på øyemål.
- Start gjæring ved 16-17 grader, ikke rett på 20.
- Start vasking av det som kan vaskes med en gang det er ferdig brukt.
- Sett til gjæring med blowoff og oppsamlingsbøtte heller enn å fordele på flere bøtter. Eventuelt kjøpe et større gjæringskar, som skal brukes den ene gangen i året.

Tore Wik

Norbrygg-medlem
"Me har juksa lite".
Kokt ned skyllevann, fra 7 liter SG 1,038 til 1,9 liter SG 1,14. Dumpet rett i gjærdunken like under kokepunktet, som fikk temperaturen opp fra 30 til 33 grader. Oksygenert på nytt etter tilsetting.
Vitale data justert i regnearket. 19 liter i gjærdunken, og putrer godt, men ingen antydning til overløpere.

Eirik KG

Norbrygg-medlem
Ser ut som jeg stopper på 1.030. Hydrometeret mitt er 2 poeng feil, så det er ikke godt å si. I går følte jeg det var vanskelig å se om det var 1.032 eller 1.034 som var nærmeste streken, i dag var det lettere å se at det er 1.032, som vil si 1.030.

Dette er første gang jeg humrer for meg selv når jeg smaker på en gravityprøve. Det blir definitivt øl med smak i.

Topp