Birger Eriksen-dagen

20 grader. Om du med aktiv kjøling mener at temperatur reguleres aktivt, som i et kjøleskap: Ja :)
Men 20 grader så tidlig blir det søl ja. Hehe, som du erfarte :)

Selv har jeg startet på ca 12 og øket til 19 linjært over tre døgn, for å ikke brenne opp alt krutt med en gang. ..Mener jeg å huske at var prosedyren min i alle fall. Og så øket videre derfra for finish etter en stund.
 
Alle sjekket inn i arket? Har vi noen tap eller savnede? Alltid noen som er helt stille i tråden men som dukker opp i arket eller her fra intet etter en dag eller to...

Kan jeg be om den obligatoriske check-in'en her i tråden? For å fange opp avvik eller noen jeg har misset. Det er mest for å se om det dukker opp et nick under check-in som jeg har misset.
 
Sist redigert:
Ser jeg står oppført to ganger i første innlegg. Var tidlig i gang på fredag, men fikk ikke loggført excel-arket før i går kveld. Bobler godt i begge kar. Ser ut til at jeg har kontroll på BE med blow-off slange.
 
Ser jeg står oppført to ganger i første innlegg. Var tidlig i gang på fredag, men fikk ikke loggført excel-arket før i går kveld. Bobler godt i begge kar. Ser ut til at jeg har kontroll på BE med blow-off slange.
Da er det rettet opp, ble feil i manntallet med to Eirik'er.
 
Jeg skylte videre etter at jeg hadde fått det volumet jeg ønsket (og passe SG for å begynne å koke). Det skyllevannet frøs jeg ned uten noen videre plan. Tok det ut av fryseren i dag tidlig, i kveld koker jeg det ned og tilsetter i gjærdunken. 8 liter SG 1,038 bør bli knapt tre liter SG 1,118 (samme som vørteren var), så får gjæren litt mer å kose seg med. En liten oppvarming når det begynner å nærme seg ferdiggjæret gjør ingenting. Da blir det 20 liter, og utbytte 92%. IBU 114.
Prøvde å måle SG i går, men det er så usannsynlig mye bunnfall at hydrometeret står fast, og kan være stabilt på alt fra 1,015 til 1,045. Jeg glemte jo at jeg hadde brukt aromahumle i hopstand, og tømte bare hele kjelen over i gjærdunken, med humlerester og det hele. Får ta å overføre til nytt gjærkar så snart den verste gjæringen er overstått.
 
Kan ikke klage på utgjæringshastighet. 2,5 døgn og den har allerede gått fra 1.104 til 1.030. Dette blir dog ikke et eksempel på godt håndtverk. Det stinker banan i gjæringsskapet.

Foreløpig lærdom til neste år:

- Mål opp mer nøyaktig hvor mye korn av totalen som tilsettes i hvert meskesteg, ikke ta på øyemål.
- Start gjæring ved 16-17 grader, ikke rett på 20.
- Start vasking av det som kan vaskes med en gang det er ferdig brukt.
- Sett til gjæring med blowoff og oppsamlingsbøtte heller enn å fordele på flere bøtter. Eventuelt kjøpe et større gjæringskar, som skal brukes den ene gangen i året.
 
"Me har juksa lite".
Kokt ned skyllevann, fra 7 liter SG 1,038 til 1,9 liter SG 1,14. Dumpet rett i gjærdunken like under kokepunktet, som fikk temperaturen opp fra 30 til 33 grader. Oksygenert på nytt etter tilsetting.
Vitale data justert i regnearket. 19 liter i gjærdunken, og putrer godt, men ingen antydning til overløpere.
 
Ser ut som jeg stopper på 1.030. Hydrometeret mitt er 2 poeng feil, så det er ikke godt å si. I går følte jeg det var vanskelig å se om det var 1.032 eller 1.034 som var nærmeste streken, i dag var det lettere å se at det er 1.032, som vil si 1.030.

Dette er første gang jeg humrer for meg selv når jeg smaker på en gravityprøve. Det blir definitivt øl med smak i.
 
Tilbake
Topp