Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Da blei det 34 liter på fat. Det nye FG-hydrometeret fra Brewshop var digg, noe helt anna enn de flottørene jeg har brukt før.
Det var da voldsomt så travelt!Da blei det 34 liter på fat. Det nye FG-hydrometeret fra Brewshop var digg, noe helt anna enn de flottørene jeg har brukt før.
WLP007, står det i regnearket.Kanskje det var kveik
Ølet var vel faktisk utgjæra på søndag allerede, men pga knust hydrometer fikk jeg ikke målt før mandag - da med et lånt et som viste 1.035 (cirka, europris). Alla France bekreftet 1.034 på tirsdag og i dag.Det var da voldsomt så travelt!
Jeg bruker også kveik, men har slitt litt med acetaldehyd, så jeg senker temperaturen gradvis over ca 14 dager for å se om jeg unngår det i noen kveikbrygg framover.Kanskje det var kveik
Saker og ting skjer så meget raskere ved 35C. Til lenger ølet står på den temperaturen etter det er utgjæret så forringes det. Jeg har prøvd noen forskjellige typer kveik, men denne #25 er helt utrolig.Jeg har aldri brygget med kveik, men syntes det er litt rart at den ikke skulle ha behov for å "rydde opp" som annen gjær?
Hvor har du #25 fra? Den har jeg aldri sett til salgs.Saker og ting skjer så meget raskere ved 35C. Til lenger ølet står på den temperaturen etter det er utgjæret så forringes det. Jeg har prøvd noen forskjellige typer kveik, men denne #25 er helt utrolig.
1,025, og 13%. Boblingen har dabbet av, men ikke gitt seg.
Tilsatt to poser K1V-1116.Killer strain, som bør sørge for god holdbarhet, og som er en av få vingjær som klarer å spise maltotriose.
Hvorfor vil du tilsette vingjær når du allerde har oppnådd godt over 75% utgjæring, er du ikke redd det vil forstyrre balansen
Beklager å være litt off-topic, men aner du om CBC-1 tar knekken på Belle Saison? Og vil det være en måte å desinfisere ett PET gjæringsfat, (fermenter king jr.); dvs avslutte ett brygg med CBC-1. Hva er beste måte å fjerne alle rester av Belle, (bortsett fra klor og sånt dritt som kan sette smak)?Jeg tror den gjør liten forskjell på FG, kanskje et punkt eller to, men det er for forsøket, og for å ta livet av det som måtte være av andre gjærtyper. Nå er vel ikke Ebbegarden den verste, men jeg har opplevd at kveikøl blir syrlig ved lagring.
Beklager å være litt off-topic, men aner du om CBC-1 tar knekken på Belle Saison? Og vil det være en måte å desinfisere ett PET gjæringsfat, (fermenter king jr.); dvs avslutte ett brygg med CBC-1. Hva er beste måte å fjerne alle rester av Belle, (bortsett fra klor og sånt dritt som kan sette smak)?
One strain of diastatic cerevisiae, the Belle Saison strain from Lallemand, is killer neutral, which means that killer wine strains will not kill it (it is not verified if Belle Saison is the same as WY3711, although it is suspected to be).Beklager å være litt off-topic, men aner du om CBC-1 tar knekken på Belle Saison? Og vil det være en måte å desinfisere ett PET gjæringsfat, (fermenter king jr.); dvs avslutte ett brygg med CBC-1. Hva er beste måte å fjerne alle rester av Belle, (bortsett fra klor og sånt dritt som kan sette smak)?