Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Til mørkere malten er , til mer restsødme får du. Min stoppa på 1.034 med ei gjær som har gått ut 88-89% på pils/pale malt baserte øl.Er det vanlig at attenuation synker drastisk når man gjærer slike store øl?
Til mørkere malten er , til mer restsødme får du. Min stoppa på 1.034 med ei gjær som har gått ut 88-89% på pils/pale malt baserte øl.Er det vanlig at attenuation synker drastisk når man gjærer slike store øl?
Du hadde vel litt høyere OG enn meg, også?Til mørkere malten er , til mer restsødme får du. Min stoppa på 1.034 med ei gjær som har gått ut 88-89% på pils/pale malt baserte øl.
Ja, litt. 1.113 til 1.034 blir 68% utgjæring. Om talla dine i dokumentet stemmer så er du også på 68% utgjæring.Du hadde vel litt høyere OG enn meg, også?
Målte SG i går til 1.032. Det er fra OG på 1.105, og gir ca 10,8% med Brewers Friend's alternative formel, så jeg er innafor, men om dette er stopp, så er det jo litt skuffende utgjæring. Jeg pitchet betydelig mer kveik enn jeg noen gang har gjort tidligere, og med en kveik (Tormodgarden) som har angitt Max ABV: 15% og Attenuation: 79%. Om jeg får FG på 1.032, så betyr det utgjæring på kun 68%. Ikke katastrofalt, men jeg hadde forventet mer. Er det vanlig at attenuation synker drastisk når man gjærer slike store øl?
Jeg fikk 29 flasker, 1 stk 0,5l og resten 0,33l. Enig i at man ikke trenger enorme mengder av slikt øl. Det er ikke dette man tar en sixpack av på en kveld, for å si det slik.Flaska her også, i 0,25 liters flasker. Tror jeg skal satse på en mindre batch til neste år. Da jeg planla denne batchen tenkte jeg det var bra med mest mulig øl, men trenger kanskje ikke tyne flest mulig liter ut av alt.
Vis vedlegget 51226
dette ølet holder seg i 30 år så da har du 1 fiske i åretJeg fikk 29 flasker, 1 stk 0,5l og resten 0,33l. Enig i at man ikke trenger enorme mengder av slikt øl. Det er ikke dette man tar en sixpack av på en kveld, for å si det slik.
Ikke om jeg brygger hvert år. Har jo noen igjen fra i fjor. Kullsyren er vel borte lenge før 30 år.dette ølet holder seg i 30 år så da har du 1 fiske i året
Den jeg brygga i 2019 delte jeg med en venn. Hvert sitt 19-liter fat. Han hadde tømt sitt før måneden var gått, da jeg syns ølet begynte å rundes av og bli godt og klart for å mottrykksfylle på flasker.Jeg fikk 29 flasker, 1 stk 0,5l og resten 0,33l. Enig i at man ikke trenger enorme mengder av slikt øl.
Ja... jeg har vel et drikkeproblem: Jeg drikker for lite. Det er grunnen til at batchene mine ligger mellom 10 og 15 liter.Den jeg brygga i 2019 delte jeg med en venn. Hvert sitt 19-liter fat. Han hadde tømt sitt før måneden var gått, da jeg syns ølet begynte å rundes av og bli godt og klart for å mottrykksfylle på flasker.
Er det den med eller den uten demerara som får alkoholsmak? Jeg er alltid skeptisk til å tilsette sukkerprodukter på den måten, nettopp fordi det blir en alkoholboost.Ferdig flasket her nå. Litt for mye alkoholsmak i år. Håper den reduseres med tiden.
Delte i to bøtter hvor en bøtte med 13l fikk 500g demerara i en liter vann etter stormgjæring.
Gikk fra 1.104 (uten sukkerlaken) ned til 1.012. Den andre bøtta stanset på 1.016.
Begge kunne med fordel ha stanset litt tidligere. Smaker likt.
Nottingham er ganske glupsk ser det ut som. En av bøttene (sukkerlakebøtta) ble ristet opp igjen
noen timer etter at gjæren kom i. Den andre bøtta fikk stå i ro. Rehydrerte og ristet bøttene, brukte ikke ren o2.
Nottingham krever tilsynelatende ikke noe ekstra for å gå på jobb.