Birger Eriksen-dagen

Målte SG i går til 1.032. Det er fra OG på 1.105, og gir ca 10,8% med Brewers Friend's alternative formel, så jeg er innafor, men om dette er stopp, så er det jo litt skuffende utgjæring. Jeg pitchet betydelig mer kveik enn jeg noen gang har gjort tidligere, og med en kveik (Tormodgarden) som har angitt Max ABV: 15% og Attenuation: 79%. Om jeg får FG på 1.032, så betyr det utgjæring på kun 68%. Ikke katastrofalt, men jeg hadde forventet mer. Er det vanlig at attenuation synker drastisk når man gjærer slike store øl?

Helt normalt med mye mørkt. Jeg tilsatte amylase ensym i gjærkaret, noe som har fått SG ned til rundt 1,025 (siste måling, for en uke siden).
 
Ein etterslengar her.....

Skulle egentleg brygge på den store dagen, men den kom jo som julekvelden på kjerringa.... vart defor brygging ei veke etterpå.
Dermed ingen Birger, men har ikkje sett mange som har brygga med Speidel så velger å loggføre det.

Mangla noen forutsentninger, måtte skaffe meg utstyr for oksygenering samt lese meg opp på beregning av maltmengde...og humling.
Gjekk rimeleg greit, så...

Tenkte eg skulle teste maksgrensa til Speidelen (20l), så eg fleska til med 11kg malt (kan vel gå med 12kg, men da flyter det sakte gjennom maltrøret).
Kjørte dobbeltmesking, 2 x 5,5kg. med skylling (ca.5,5l skyllevatn - lot det renne lenge).
Meskesteg på 65, 72 og 77 grader på begge rundane.

Hadde berre gjetta på ein meskeeffetivitet på 65% når eg beregna maltmengde, satsa på ein SG før kok på 1.086, viste seg at det vart betre enn det ja, endte på 1,092. Målte både med hydrometer og refraktometer.
Rundtomkring 24l vørter.

Kjørte ein time kok, endte opp med ca. 21l vørter (spedt med litermarkeringer på Speidelen).
Humle: Magnum, EKG og Fuggle. Beregna IBU til 102.
Målte OG med refraktometer og to hydrometre, resultat 1,109 - 1,111 - 1,110.
Så da seier eg 1.110

På grunn av sløvhet under tappinga (var natt og ikkje heilt edru), så endte ein del vørter på golvet, men vart da 18l oppi Speidelkaret.

Oksygenerte og strødde oppi 4 poser S-04 (rehydrering tenkte eg ikkje på da).

Nu har den stått nokre dagar (starta på 16 grader, øker sakte), bra med liv i gjærlåsen, ingen gjær ut av gjæringskaret heldigvis.
Tenker berre å la den stå i 14 dagar før eg måler noko.

Konklusjon: Dette var gøy :), ser ikkje bort i frå at det blir nok ein runde seinare i år...

Edit:
Da har eg målt FG etter to veker, endte på 1,034.
Standard utrekning skulle da gi 9,96%, mens alternativ formel gir 11,3%.
Prøvesmakte også, kjennes at det er sterke saker, men smaker ikkje så bittert som eg frykta. Dette ser ut til å bli bra...
 
Sist redigert:
Jeg flasket i dag. Hydrometerprøven smakte veldig lovende.

Hydrometer og refraktometer har vært veldig uenige hele veien, men begge viser at det har gjæret ned omtrent like mye, så tipper snittet av de to målingene gir gode nok svar.
 
Flaska her også, i 0,25 liters flasker. Tror jeg skal satse på en mindre batch til neste år. Da jeg planla denne batchen tenkte jeg det var bra med mest mulig øl, men trenger kanskje ikke tyne flest mulig liter ut av alt.

G3_kXNvQ.jpeg
 
Flaska her også, i 0,25 liters flasker. Tror jeg skal satse på en mindre batch til neste år. Da jeg planla denne batchen tenkte jeg det var bra med mest mulig øl, men trenger kanskje ikke tyne flest mulig liter ut av alt.

Vis vedlegget 51226
Jeg fikk 29 flasker, 1 stk 0,5l og resten 0,33l. Enig i at man ikke trenger enorme mengder av slikt øl. Det er ikke dette man tar en sixpack av på en kveld, for å si det slik.
 
Jeg fikk 29 flasker, 1 stk 0,5l og resten 0,33l. Enig i at man ikke trenger enorme mengder av slikt øl. Det er ikke dette man tar en sixpack av på en kveld, for å si det slik.
dette ølet holder seg i 30 år så da har du 1 fiske i året:beercheers::beercheers:
 
Jeg fikk 29 flasker, 1 stk 0,5l og resten 0,33l. Enig i at man ikke trenger enorme mengder av slikt øl.
Den jeg brygga i 2019 delte jeg med en venn. Hvert sitt 19-liter fat. Han hadde tømt sitt før måneden var gått, da jeg syns ølet begynte å rundes av og bli godt og klart for å mottrykksfylle på flasker.
 
Den jeg brygga i 2019 delte jeg med en venn. Hvert sitt 19-liter fat. Han hadde tømt sitt før måneden var gått, da jeg syns ølet begynte å rundes av og bli godt og klart for å mottrykksfylle på flasker.
Ja... jeg har vel et drikkeproblem: Jeg drikker for lite. Det er grunnen til at batchene mine ligger mellom 10 og 15 liter.
 
Ferdig flasket her nå. Litt for mye alkoholsmak i år. Håper den reduseres med tiden.

Delte i to bøtter hvor en bøtte med 13l fikk 500g demerara i en liter vann etter stormgjæring.
Gikk fra 1.104 (uten sukkerlaken) ned til 1.012. Den andre bøtta stanset på 1.016.
Begge kunne med fordel ha stanset litt tidligere. Smaker likt.

Nottingham er ganske glupsk ser det ut som. En av bøttene (sukkerlakebøtta) ble ristet opp igjen
noen timer etter at gjæren kom i. Den andre bøtta fikk stå i ro. Rehydrerte og ristet bøttene, brukte ikke ren o2.
Nottingham krever tilsynelatende ikke noe ekstra for å gå på jobb.
 
Ferdig flasket her nå. Litt for mye alkoholsmak i år. Håper den reduseres med tiden.

Delte i to bøtter hvor en bøtte med 13l fikk 500g demerara i en liter vann etter stormgjæring.
Gikk fra 1.104 (uten sukkerlaken) ned til 1.012. Den andre bøtta stanset på 1.016.
Begge kunne med fordel ha stanset litt tidligere. Smaker likt.

Nottingham er ganske glupsk ser det ut som. En av bøttene (sukkerlakebøtta) ble ristet opp igjen
noen timer etter at gjæren kom i. Den andre bøtta fikk stå i ro. Rehydrerte og ristet bøttene, brukte ikke ren o2.
Nottingham krever tilsynelatende ikke noe ekstra for å gå på jobb.
Er det den med eller den uten demerara som får alkoholsmak? Jeg er alltid skeptisk til å tilsette sukkerprodukter på den måten, nettopp fordi det blir en alkoholboost.
 
Tilbake
Topp