Birger Eriksen-dagen

Jeg har aldri brygget med kveik, men syntes det er litt rart at den ikke skulle ha behov for å "rydde opp" som annen gjær?
 
Jeg har aldri brygget med kveik, men syntes det er litt rart at den ikke skulle ha behov for å "rydde opp" som annen gjær?
Saker og ting skjer så meget raskere ved 35C. Til lenger ølet står på den temperaturen etter det er utgjæret så forringes det. Jeg har prøvd noen forskjellige typer kveik, men denne #25 er helt utrolig.
 
1,025, og 13%. Boblingen har dabbet av, men ikke gitt seg.
Tilsatt to poser K1V-1116.Killer strain, som bør sørge for god holdbarhet, og som er en av få vingjær som klarer å spise maltotriose.
 
Sist redigert:
1,025, og 13%. Boblingen har dabbet av, men ikke gitt seg.
Tilsatt to poser K1V-1116.Killer strain, som bør sørge for god holdbarhet, og som er en av få vingjær som klarer å spise maltotriose.

Hvorfor vil du tilsette vingjær når du allerde har oppnådd godt over 75% utgjæring, er du ikke redd det vil forstyrre balansen
 
Hvorfor vil du tilsette vingjær når du allerde har oppnådd godt over 75% utgjæring, er du ikke redd det vil forstyrre balansen

Jeg tror den gjør liten forskjell på FG, kanskje et punkt eller to, men det er for forsøket, og for å ta livet av det som måtte være av andre gjærtyper. Nå er vel ikke Ebbegarden den verste, men jeg har opplevd at kveikøl blir syrlig ved lagring.
 
Jeg tror den gjør liten forskjell på FG, kanskje et punkt eller to, men det er for forsøket, og for å ta livet av det som måtte være av andre gjærtyper. Nå er vel ikke Ebbegarden den verste, men jeg har opplevd at kveikøl blir syrlig ved lagring.
Beklager å være litt off-topic, men aner du om CBC-1 tar knekken på Belle Saison? Og vil det være en måte å desinfisere ett PET gjæringsfat, (fermenter king jr.); dvs avslutte ett brygg med CBC-1. Hva er beste måte å fjerne alle rester av Belle, (bortsett fra klor og sånt dritt som kan sette smak)?
 
Beklager å være litt off-topic, men aner du om CBC-1 tar knekken på Belle Saison? Og vil det være en måte å desinfisere ett PET gjæringsfat, (fermenter king jr.); dvs avslutte ett brygg med CBC-1. Hva er beste måte å fjerne alle rester av Belle, (bortsett fra klor og sånt dritt som kan sette smak)?

Det aner jeg ikke, men jeg ville ikke stolt på det. Jeg antar at det er en av de som har noen uhumskheter som kan overleve.
 
Beklager å være litt off-topic, men aner du om CBC-1 tar knekken på Belle Saison? Og vil det være en måte å desinfisere ett PET gjæringsfat, (fermenter king jr.); dvs avslutte ett brygg med CBC-1. Hva er beste måte å fjerne alle rester av Belle, (bortsett fra klor og sånt dritt som kan sette smak)?
One strain of diastatic cerevisiae, the Belle Saison strain from Lallemand, is killer neutral, which means that killer wine strains will not kill it (it is not verified if Belle Saison is the same as WY3711, although it is suspected to be).

(http://www.milkthefunk.com/wiki/Saccharomyces)
 
Målte SG i går til 1.032. Det er fra OG på 1.105, og gir ca 10,8% med Brewers Friend's alternative formel, så jeg er innafor, men om dette er stopp, så er det jo litt skuffende utgjæring. Jeg pitchet betydelig mer kveik enn jeg noen gang har gjort tidligere, og med en kveik (Tormodgarden) som har angitt Max ABV: 15% og Attenuation: 79%. Om jeg får FG på 1.032, så betyr det utgjæring på kun 68%. Ikke katastrofalt, men jeg hadde forventet mer. Er det vanlig at attenuation synker drastisk når man gjærer slike store øl?
 
Tilbake
Topp