Birger Eriksen-dagen

Finner deg ikke i regnearket som er linket til på førstesiden. Hva i svarte var OG'en din hvis du har ABV på nesten 13% med en SG på 52?
Ah, hadde glemt å fylle inn talla der. Hadde visst også skrevet Valhall Bryggeri. Takk for påminnelsen. Allgrain gjæra fra 1.120 til 1.038, men tror den hadde gått noen poeng til kun ved å tilsette EC-1118. Jeg stakk om ølet når S-04 daua og tilsatte 2.5 kilo mørkt belgisk kandissukker. Det tok SG opp fra 1.038 til 1.052, dermed 1.134 inkl tilsetning (men det gjelds jo ikke for Birger talla). Har stått og putret jevnt etter omstikk, mistenker at det tar litt tid når ABV begynner å bli høy. Målet er 1.034'ish.
 
Hvordan i huleste har du fått så lav FG :oops:
Det lurer jeg også på. Sannsynligvis har mesketemperaturen blitt lav, som også kan forklare hvorfor jeg strevde litt med å nå OG. Har brukt Nottingham, som etter min erfaring kan gjære veldig lavt. Ingenting som tyder på infeksjon, som også kunne vært en mulighet.
 
annsynligvis har mesketemperaturen blitt lav, som også kan forklare hvorfor jeg strevde litt med å nå OG. Har brukt Nottingham, som etter min erfaring kan gjære veldig lavt.
Nottingham er bra ja. Er på 78-80% med den sjøl. Kan forklare det hvis du har bomma på mesketemperatur. Men sjøl har jeg aldri vært under 1.028 på FG på Birger / KtG.
 
Ja, nei... Disse skottene mine er visst ikke redde for litt alkohol. Ifølge Tilt ligger den nå på 1029, noe som skulle tilsvare eb styrke på 12,9%. Den går fortsatt ned med et poeng eller to i døgnet, så det blir ikke flasking riktig ennå. Selv håper jeg det stopper snart.
 
Hos oss har BE-256 stoppet helt opp på 1.042 som med 9.6% akkurat ikke er nok krutt til å kvalifisere. Har prøvd å riste gjæren opp igjen litt uten hell.

Noen tips? Stikke om på ny gjærtype, eller ensymer?
 
Hos oss har BE-256 stoppet helt opp på 1.042 som med 9.6% akkurat ikke er nok krutt til å kvalifisere. Har prøvd å riste gjæren opp igjen litt uten hell.

Noen tips? Stikke om på ny gjærtype, eller ensymer?
Hva var OG?
Har du brukt "standard" eller "alternativ" formel for alkoholprosent?
 
Sist redigert:
1.106, og har stilt Brewfather inn til å bruke "alternativ" formel.
BE-256 pleier å gjære langt ned, så det var litt rart. Det kan hende den rett og slett ikke klarer å få alkoholprosenten høyere.
EC-1118 er ikke så god til å spise maltsukker, så den ville jeg ikke brukt (den brukes ofte til ettergjæring av tilsatt sukker). I tillegg dreper den all annen gjær, så da er du stuck (pun intended...).
Enzymer hjelper ikke dersom BE-256 har nådd grensen (den er oppgitt til 9-11%, så det er godt mulig).
Prøv med en pose San Diego (WLP090) eller Super High Gravity (WLP099). Om det ikke får igang gjæringen får du prøve med enzymer, men da kan du fort ende opp med et tørt øl.
Belle Saison kan også være et alternativ, men den er diastaticus og kan gjære langt ned. Er kanskje ikke så stor fare med det ølet du har? Vet ikke helt.
Om du vil ta den helt ut kan du få et rør med HA-18 av meg. Min BE ble gjæret med HA-18, den ligger på 1,008, og 14,9%
 
Sist redigert:
Da var det flaske dag av Birger Eriksen, og kombinasjonen av WY 1469 og Nottingham ga utrolige 80,9% utgjæring. Dermed havnet den på 10,9% abv ved standard og 12% for alternativ formel. Var spent, siden jeg hadde "beskjedne" OG på 1.101. Nå skal den tvangskarboneres før den havner på små søte 0,25 flasker.
Screenshot_20220425_110840.jpg
 

Vedlegg

  • Screenshot_20220425_110003_com.android.gallery3d.jpg
    Screenshot_20220425_110003_com.android.gallery3d.jpg
    864,1 KB · Sett: 4
Jeg brukte US-05 og den stoppet også på 1.030.
Rehydrerte ikke, og brukte ikke oksygen ettersom det var tørrgjær.
Men på så høy OG lønner det seg kanskje å bruke oksygen allikevel?
 
BE-256 pleier å gjære langt ned, så det var litt rart. Det kan hende den rett og slett ikke klarer å få alkoholprosenten høyere.
EC-1118 er ikke så god til å spise maltsukker, så den ville jeg ikke brukt (den brukes ofte til ettergjæring av tilsatt sukker). I tillegg dreper den all annen gjær, så da er du stuck (pun intended...).
Enzymer hjelper ikke dersom BE-256 har nådd grensen (den er oppgitt til 9-11%, så det er godt mulig).
Prøv med en pose San Diego (WLP090) eller Super High Gravity (WLP099). Om det ikke får igang gjæringen får du prøve med enzymer, men da kan du fort ende opp med et tørt øl.
Belle Saison kan også være et alternativ, men den er diastaticus og kan gjære langt ned. Er kanskje ikke så stor fare med det ølet du har? Vet ikke helt.
Om du vil ta den helt ut kan du få et rør med HA-18 av meg. Min BE ble gjæret med HA-18, den ligger på 1,008, og 14,9%

Hm, takk for mange gode forslag. Det hadde vært enklere med noe som er på lager på Vestbrygg siden det er nærmeste bryggebutikk. Kanskje WLP530 som vi brukte i fjor kan være et alternativ? Den burde hvertfall gi smaksnoter i samme retning siden den også er ment for abbey-stiler?

Kan evt. BE-134 være et alternativ? Nå er jeg langt forbi min kompetanse om gjær men den er diastaticus men oppgitt til en mer moderat alkoholtoleranse så da burde den ikke gjære alt for langt ut? Vil gjerne ha noe restsødme, men alt med måte (til og med i denne tråden :D)
 
Hm, takk for mange gode forslag. Det hadde vært enklere med noe som er på lager på Vestbrygg siden det er nærmeste bryggebutikk. Kanskje WLP530 som vi brukte i fjor kan være et alternativ? Den burde hvertfall gi smaksnoter i samme retning siden den også er ment for abbey-stiler?

Kan evt. BE-134 være et alternativ? Nå er jeg langt forbi min kompetanse om gjær men den er diastaticus men oppgitt til en mer moderat alkoholtoleranse så da burde den ikke gjære alt for langt ut? Vil gjerne ha noe restsødme, men alt med måte (til og med i denne tråden :D)
Det er verdt et forsøk. Koster ikke stort å spandere en pose.
 
Tilbake
Topp