Bitterhet igjen

Per Stenberg

Norbrygg-medlem
Jeg er ny brygger og har problemr med å få ølet bittert nok. Jeg humler i 2 omganger 30 og 60 minutter ut i kokingen (totalt 90 min) og har prøvd diverse humletyper,men jeg synes ølet blir overveiende friskpreget av grapefrukt og sitrus uten den ønskede bitterheten.Ikke vond smak på noen måte,men ikke som ønsket.
Er det noen stalltips der ute?
Per Stenberg
 
Det er humlen som kokes lengst som gir mestparten av bitterheten. Akkurat hvor bittert avhenger av mengde og alfasyreinnhold i humletypen. Videre vil oppfattet bitterhet bero på en rekke ting. Har du noen oppskrifter å vise til?
 
Sist redigert:
Jeg har brukt Cascade,Chinook, og Northern Brewer i egne forsøk,men også ferdige sett for APA og IPA.Jeg har laget 8 forskjellige batcher og faktis så er bare 2 av dem av ønsket bitterhet.Jeg har ikke oppskrifter å vise til her jeg sitter nå,men jeg vil gjerne få tips fra dere som har drevet med dette en stund.Jeg kommer tilbake til spesifikke oppskrifter etter hvert.
 
er vel bare å gønne på med noe høy alfa humle @60 min? kan ikke helt forstå at du ikke klarer å få ølet bittert nok. Bruker du nok bitterhumle så blir det bittert...
 
Bruk polaris humle. Oppimot 20 i alfa. Gønn på i mengder ved 90 min så vrenger vel kjeften seg. Nam!
 
Sist redigert:
Se også hvilken BU/GU du har hatt i oppskriftene.
Når forholdstallet passerer 1.5 så kjenner jeg at det begynner å bli litt bittert.
Men hvor bittert er jo avh av flere faktorer.
Et lettøl jeg laget med IBU på 59 kjennes mer bittert ut enn en IPA på ca 120. Begge med BU/GU ca 1.6
 
Tilbake
Topp