Bittering av øl - samme hvilken humle ved 1 times koketid?

Har det noen betydning hvilken humletype (cascade, chinook, saaz) man bruker til bittering når man koker i 1 time, smaksmessig?

Vil man f.eks. sitte igjen med sitrussmak (eller andre smakselementer) om man bruker cascade til bittering i en pilsner når man har kokt cascade bitterhumlen i 1 time?

Er smakshumlen på 0 minutter nok til å overdøyve det som har kokt i 1 time?
 
Ja, det har alt å si hva slags humle du bruker...
Det ligger et " humlekart" i medlemsseksjonen som kan hjelpe deg med hvilke smaker du får med forskjellige humler.

Det jeg streber etter er å lage balanserte øl, der humlen som er tilsatt på forskjellige tider for komme til sin rett, dette vil variere etter hvilke øl som brygges, hvis du er i tvil om hva du skal bruke så gå for en enkelt humle i et brygg, da får du et godt bilde på hvordan den humlen smaker, er det pilsner så vil Saaz fungere, eller Halletauer..
 
Jeg tror ikke humlekartet vil si så mye nyttig om hva slags karakter humlen får etter 60 minutters koketid. Men ja, det er markant forskjell på bitterhumle, og noen sitrushumler vil gi et grapefruktpreg også etter 60 minutter. En annen ting er at Cascade og Chinook kan gi langt bitrere smak enn du ville regnet med fra samme IBU med nobelhumle. Om du ikke får tak i annen humle før du skal brygge, ville jeg gått for Chinook, og siktet mot litt lav IBU, gjerne maks 20. Ellers er Magnum et greit valg for bitterhumle med minimalt preg.
 
Tilbake
Topp