Bjørkesevje i øl

Hansemann skrev:
Kom over denne nettopp!
http://byo.com/smoked-beer/item/118-alaskan-brewing
Birch Sap Lager
by Jay Levell
(5 gallons/19 L, extract)
OG = 1.052 FG = 1.013
IBU = 37 SRM = 3 ABV = 5.1%
(stats do not take birch sap into account)

This recipe is from the Specialty/-Experimental/Historical category of the GNBC recipe book and is of local
interest.

Ingredients
5.8 lbs. extra light dried malt extract
6.9 AAU Northern Brewer whole hops (60 mins)
(0.76 oz./22 g of 9% alpha acids)
4.0 AAU Hallertauer whole hops (30 mins)
(1.0 oz./28 g of 4% alpha acids)
5.0 gallons (19 L) birch sap
White Labs WLP820 (Octoberfest/Märzen) yeast
Step by Step
Heat birch sap slowly and bring to boil. Add malt extract. Bring to boil. Total boil time is 60 minutes. At boil, add Northern Brewer hops. Pitch Hallertauer hops at final 30 minutes of boil. At final 15 minutes of boil, add Irish Moss for clarity. At end of boil, chill wort and pitch yeast. Primary ferment for 10 days at 63 °F (17 °C) Secondary ferment for 2.5 months at 46 °F (7.7 °C). Cold filter and serve from a keg.
Satt akkurat og tenkte på om jeg skulle brygge mitt nyinnkjøpte "premium pils" sett fra olbrygging.no med bjørkesevje istedenfor vann. Etter å ha lest litt her og der virker det som sukkerinnholdet i sevjen gjærer godt ut og gir en tørr øl som resultat, det kan kanskje bli godt i en lys pils til sommeren. Tre trær står for øyeblikket og avgir sevje. Synes det går litt tregt, men det skyldes kanskje kalde netter på Tromøya for tiden. Håper de avgir nok før brygging til helgen :)
PS En av tappestasjonene er en gjæringdunk av klart glass, som har stått ute siden mandag. Den er snart halvfull 10-12 liter med glassklar væske. Spennende!
 
hmm... en ting som sies er at man skal ta sevja før bladene spretter for at den ikke skal være bitter. Men man tilsetter jo humle for at øllet skal bli bittert. Hvordan smaker bjørkebitret øl tro? Kanskje bjørke-ipa er noe man kan prøve på ute i mai? Det kan vel bli en utfordring å regne ut IBU da, og noe humle må vel i for holdbarhetens skyld. Mån tro om man rekker over et slikt eksperiment... Kan ikke den som får tid poste hvordan det fungerer da? Dette er jo forskning!
 
Da er første bjørkesevjebaserte øl satt til gjæring. Var veldig i tvil om hva jeg skulle brygge, men endte opp med en hjemmekomponert oppskrift som er i Amber ale gata. Brygget en sånn for noen uker siden og den smaker i alle fall meg godt.
Endte med 25+ L med OG 1059 i bøtta. Spent hvor mye den gjærer ut.
Her er de mest sentrale punktene i oppskriften:
Samlet det jeg har fått tappet av bjørkesevje, endte opp med ca 18 L, kokt ned fra rundt 22 L (akkurat det var litt tilfeldig) Den hadde SG 1005
Brukte seks kg pale malt, 0,5 kg Cara mørk og 150 g hvete.
Humle:
20 g Challenger 8,4% 60 min
10 g Northern Brewer 8,7% 15 min
10 g Fuggles 4,3% 15 min
20 g Fuggles 4,3% 5 min
Gjær: Safale S-04 tørrgjær
vørteren smakte utmerket med et tydelig hint av bjørkeskog :)

I morgen tar jeg turen ut i skogen igjen og høster det bjørkene har gitt og erstatter tlvarende mengde vann til en Premium pils pakke fra olbrygging.no
 
Hansemann skrev:
Spennede å høre om utgjæring og smak etter gjæringen. Brygger en bjørkewit til helgen tenkte jeg.
skal rapportere når den tid kommer. Hissig gjæringsaktivitet og mye liv og røre i bøtta på morgenen i dag :)
 
Har også tenkt å prøve et par brygg med denne safta i.
Det ene blir en bock lignende sak da vi har en slik stående til karbonering nå.

25l, OG 1,058, SG 1,020, 29 EBC, 24 IBU 6,75kg Munic og 0,25kg Cara crystal.
60 + 40g Hersbrucker og W-34/70
Smaker godt men er jo hverken ferdig karbonert eller lagret.
Tenker å bruke samme oppskrift og tilsette saft innkokt fra 30l til ca 1,5l etter at stormgjæringa er ferdig.
Det var forresten ikke noe særlig stormgjæring på dette brygget.

Er mere i tvil hva det andre skal bli.
Kan en lett humlet red eller brown ale være et alternativ?
Vil bruke en overgjær på denne.

Mvh
 
Forvirret skrev:
Tenker å bruke samme oppskrift og tilsette saft innkokt fra 30l til ca 1,5l etter at stormgjæringa er ferdig.

Får jeg spørre om hvorfor du tenker å tilsette dette etter at stormgjæringa er ferdig, og ikke under kokinga?
 
Skal brygge en jaktporter med innslag av skog - der skal bl.a. bjørkesevje brukes. Kommer tilbake med rapporter om resultatet :)
Jeg går for å bytte ut alt vannet med bjørkesevje, slik jeg ser fler andre har gjort.
 
Tanken med å ikke ha safta i under koking var for å utnytte den best mulig.
Har vanligvis mye trub så jeg unngår å tømme ut saft på den måten.

Er det en dårlig måte å gjøre det på så si ifra.
Ny i "faget".
 
Bekymringen min var at det vil være en litt større fare for infeksjon enn hvis du hiver den i et kvarter før kokeslutt, men hvis du koker sirupen, og lar den kjøle seg med lokket på og alt sånt, er det vel kanskje ikke noe stress.
 
Brygget en cream ale igår der kun bjørkesaft ble benyttet. Ble en utrolig smakfull og "fløyelsfull" vørter. Men om det overlever gjæringen gje står og se. Traff spot on på OG etter meskingen, så bjørkesaften ga ikke nevneverdig utslag i sukkerinnhold. Spennende uker fremover!
 
Statusrapport Amber bjørk: OG var 1059, SG torsdag: 1012 og det plopper fremdeles i gjærlåsen, på 13. døgnet. Smaken så langt lover svært godt. Regner med flasking tirsdag 22. april (litt seint grunnet påskeferie). Oppdaterer om et par drøye uker, når godsakene er ferdig karbonert :)
 
Leho skrev:
Statusrapport Amber bjørk: OG var 1059, SG torsdag: 1012 og det plopper fremdeles i gjærlåsen, på 13. døgnet. Smaken så langt lover svært godt. Regner med flasking tirsdag 22. april (litt seint grunnet påskeferie). Oppdaterer om et par drøye uker, når godsakene er ferdig karbonert :)
Oppdatering: SG er nå 1009 og det ser fremdeles ut til å være liv i toppen av karet, samt et og annet plopp i gjærlåsen. Etter 16 dager i 20 C. Smaken er så langt nydelig og denne blir tørrere enn forrige Amber brygget etter samme oppskrift, men med vann istedenfor sevje (den var OG: 1060 og FG 1012). Måler SG igjen torsdag og tar en ny vurdering da :)
 
Da har påska gått med til å tappe sevje. Skar rett ogs lett ned en av bjørkene, laget en "skål" med motosaga og borret meg ned til tappehull, og skrudde i en slangenippel der. Den ga ca 30 liter i døgnet, så jeg fikk tappet 140 liter til slutt. Dette er nå kokt ned til 2 liter sirup. Det som var litt dumt var at jeg nok ble litt utålmodig når jeg skulle koke ned fra 25 liter ned til to og brukte litt mye varme. I tillegg har jeg spedd ut det ferdig kokte med ny sevje hver gang, da jeg må ha ca 25 liter i kokekjelen for å dekke alle varmeelementene (forresten er dette det første det nye bryggerverket mitt har blitt brukt til) slik at noe av sevja har vært til kok i ganske mange timer...

Det var aldri antydning til sviing på varmeelementene i kjelen, men når jeg måtte koke ned resten på komfyren ble det nok litt mye karamelisering. Den er noe brent... Pokker. Det får kanskje bli bjørkeporter eller bjørkestout i stedet for bock... Får smake på den når den har stått litt.

ellers vil jeg på det sterkeste anbefale bjørkesirup og vaniljeis!!! ybergodt!!!
 
Oppdatering: Min Amber ale plopper fortsatt i gjærlåsen, på 17. døgnet. SG målt til 1008 (OG 1059) og det smaker både godt og bjørk. Blir neppe flasking før lørdag eller søndag, da har den i så fall 3 uker med gjæring bak seg i 20 C.
 
Hadde du samme mesketemperatur på begge amberene dine? Kan noe av grunnen til at bjørkeamberen gjærer lengre ut at sevja inneholder masse mineraler og annet god næring for gjæret?

Truls
 
Det kommer absolutt ingeting ut av de bjørkene jeg har blinket ut. Kom litt første døgnet med så er det stille. Har egentlig gitt opp. På fjerde dagen så er det vel ikke mer enn en liter i hvert kar. Og det renner ikke utenfor rørene jeg har satt inn.
 
Mulig det er litt seint nå. Har løvet begynt å sprette? Jeg tappet for 2 uker siden, fikk 5-6 liter på ett døgn.
 
Tilbake
Topp