Bjørkesevje i øl

Ja. Sukkeret som transporteres opp på våren er det som er lagret i røttene. Når transporten begynner vil konsentrasjonen være høy. Etter hvert som væsketransporten øker vil den synke.
Vi skal gjøre ukentlige målinger framover, det blir interessant å se. Men det forklarer ikke (såvidt jeg kan se) hvorfor det er så forskjellig fra tre til tre. Jeg skal passe på å notere når de springer ut også.
 
Når prosessen starter ( og hvor fort den utvikler seg) er veldig individuelt fra tre til tre. Det avhenger av et vell av parametre (alder, plassering, tining og varme i jorda, skygge og lys, mm).
 
Når prosessen starter ( og hvor fort den utvikler seg) er veldig individuelt fra tre til tre. Det avhenger av et vell av parametre (alder, plassering, tining og varme i jorda, skygge og lys, mm).
Ja, som jeg skreiv over her snakker vi om en forskjell på 1,008 i et tre og 1,014 i et annet, planta samtidig, med en meters mellomrom. Noe gjør jo forskjellen, men jeg tror vi langt på vei kan utelukke alder, lys, jordsmonn, tining, etc.
 
Dette er planter! Ikke maskiner. Kanskje en av dem synes du lukter vondt! Liker å sove lenger! Du må bare avfinne deg med at disse trærne gir forskjellig resultat. Om et år eller to kan det være omvendt.
 
Ser fram til avhandligen! Jeg har brukt bjørkesevje en del til hvitvin basert på frukt ( en viss uttynning med vann kan være nødvendig pga syrenivået i frukta). Ufortynnet smaker det som vann/te trukket med bjørkeblader. Mao i øl vil jeg forvente at samme effekt oppnås med bjørkeblader i mesk/kok.
Dersom en koker sevja ned til sirup i forkant er det selvsagt et sukkertilskudd (Xylitol). I en øl tror jeg bjørkesevje vil egne seg best i en Saison/Wit/Hvete øl. Men ikke forvent mye sukkertilskudd. Har du tvilsomt vann, eller ønsker litt «skog» i aroma/smak er sevje fin.
Forøvrig vil jeg anbefale tidlig tapping. Da er det mest smak og sukker. Og i tillegg kan oppsamlings karet stå i snøen og holde seg kaldt.
 
Ser fram til avhandligen! Jeg har brukt bjørkesevje en del til hvitvin basert på frukt ( en viss uttynning med vann kan være nødvendig pga syrenivået i frukta). Ufortynnet smaker det som vann/te trukket med bjørkeblader. Mao i øl vil jeg forvente at samme effekt oppnås med bjørkeblader i mesk/kok.
Dersom en koker sevja ned til sirup i forkant er det selvsagt et sukkertilskudd (Xylitol). I en øl tror jeg bjørkesevje vil egne seg best i en Saison/Wit/Hvete øl. Men ikke forvent mye sukkertilskudd. Har du tvilsomt vann, eller ønsker litt «skog» i aroma/smak er sevje fin.
Forøvrig vil jeg anbefale tidlig tapping. Da er det mest smak og sukker. Og i tillegg kan oppsamlings karet stå i snøen og holde seg kaldt.
Vi har laga øl med bjørkesaft i noen år nå, jeg var bare innom denne tråden for å høre om noen hadde noen forklaring på erfaringene med refraktometeret.
 
Tilbake
Topp