Bjørkesevje i øl

Det er nok for seint nå. Har vært sommer i det siste og bjørka har sprunget ut. Det må tappes rett før..
Men ny sesong kommer igjen, så vi får fortsette prosjektene når den tid kommer! Men kanskje de har sesongen nordover i landet snart.
 
TTL skrev:
Hadde du samme mesketemperatur på begge amberene dine? Kan noe av grunnen til at bjørkeamberen gjærer lengre ut at sevja inneholder masse mineraler og annet god næring for gjæret?

Truls
I den grad jeg har kontroll over temp, var den det samme. Begge gjæret i samme rom med samme temp termostat på varmekablene og lite påvirkning fra temperaturskifter utendørs. Helt likt var det neppe, men trolig ikke mer enn kanskje 2 C forskjell på det meste. Skal sette bjørkeversjonen til kjøling om et par dager, satser på første prøvesmaking på nasjonaldagen :)
 
Leho skrev:
TTL skrev:
Hadde du samme mesketemperatur på begge amberene dine? Kan noe av grunnen til at bjørkeamberen gjærer lengre ut at sevja inneholder masse mineraler og annet god næring for gjæret?

Truls
I den grad jeg har kontroll over temp, var den det samme. Begge gjæret i samme rom med samme temp termostat på varmekablene og lite påvirkning fra temperaturskifter utendørs. Helt likt var det neppe, men trolig ikke mer enn kanskje 2 C forskjell på det meste. Skal sette bjørkeversjonen til kjøling om et par dager, satser på første prøvesmaking på nasjonaldagen :)
Klarte ikke å dy meg, måtte bare kjøle ned en flaske for å smake i går kveld. Resultat: Denne blir knallgod. Godt balansert mellom maltsødme, humlebitterhet og humlearoma. En snill aroma av skog på toppen av det. Ølet gjæret fra 1059 til 1008, så det oppleves ganske tørt. Smaksprøven ble foretatt to dager før karboneringen er tenkt avsluttet. Når denne får et par uker på seg i kjøla tror jeg nok dette blir det beste ølet jeg har laget til nå (satte første brygg i desember 2013, Amber Bjørk er batch # 12). Spent på en bitter som er klar til helgen, hvor halvparten av væsken var bjørkesevje.
 
Smaker på en dunkelwesen lignende sak med innkokt bjørkesaft i nå.
Delte koka i to like deler a 12l, tilsatte i den ene 1,5l saft innkokt fra 30l, og ga de lik behanling. Tilsynelatende så gjæret den med b saft over lengre tid.
Målte ikke, men bluppingen i låsen pågikk over lengre tid.( Vet hva eliten mener om denne indikatoren :))
Kjenner svært lite forskjell på smaken. Kona sier ho ikke kan kjenne forskjell.
Kommer ikke til å ha slik saft i denne type øl igjen.
Øllet er godt på smak, men bidraget fra safta mangler.
 
Amber Bjørk er snart historie. Det er etter min oppfatning det beste ølet jeg har brygget (av 17 batcher). Det er søtt i anslaget, tross FG 1008, med karamell i smaken. går over i en svak bitterhet, som kun balanserer sødmen; den tar ikke over.
Etter Amber bjørk, som er utelukkende basert på bjørkesevje, brygget jeg en Premium pils pakke fra ølbrygging.no, den tredje i rekken, hvorav 10 av 35 liter væske var bjørkesevje, og den har en bismak som minner om Amber bjørk. Denne pilsen er den beste av de tre, tross de mest "lurvete" gjæringsforholdene.
 
Jeg satte selv et par batcher med bjørkeøl i fjor og har tenkt å prøve meg på nytt i år. Men er veldig interessert i å høre smakserfaringer fra dere som brygget i fjor. Hvor fornøyd var dere med øllet når det var ferdig? -Kommer dere til å brygge igjen? -Hvilken øltype går dere for mtp å få frem smaken av sevje/bjørkesirup? Selvsagt spesielt interessert i å høre fra dere som ble veldig fornøyd og fikk frem en klar smak fra sevjen/sirup. -Så også at en lengre opp her vurderte/hadde tilsatt sirup etter stormgjæringen. Kan være interessant å høre hvordan det gikk.

For min egen del har målet med øllet vært å få frem den god smaken fra bjørkesirup (Melkeis med bjørkesirup er jo helt genialt godt og kan vanskelig sammelignes med noe annet). For prosjektene mine i fjor lagde jeg derfor:

Bjørkebatch 1 - PA
først en enkel, relativt lett PA med lite humle. Brukte sevje i stedenfor vann og tilsatte 1/2 sirup (basert på ca 37 l innkokt sevje) i koken på en 25 liter batch. Gikk vel med totalt ca 75 liter sevje (25 i kok, 15 i skylling og 37 fra sirup) til ca 20 liter ferdig øl. Denne ble jeg sånn halvfornøyd med men savnet noe av den gode smaken jeg var ute etter.

Bjørkebatch 2 - Hveteøl
For den andre batchen jeg lagde så baserte jeg på en enkel hveteøl-sammenseting av 3 kg PA-malt og 2 kg hvetemalt samt 1 liter bjørkesirup (innkokt fra ca 80 liter sevje). Brukte også her lite humle. For denne batchen som jeg også fikk ca 20 liter øl igjen gikk det med ca 125 liter sevje totalt. Denne var jeg i lang stund ganske misfornøyd med. Var en kjiip bitterhet i smaken som jeg trodde/tror kom fra sevje og ellers feil smak fra sevjen. Men i løpet av høsten - etter ca 1/2 år på flaske kom sevjesmaken frem og jeg ble rimelig fornøyd.

Årets bjørkeøl
Tenker at jeg i år vil videreutvikle batch 2 fra i fjor. Men anders erfaringer fra maltsammensetning, gjærtype, humlebruk, mengde sirup i mesken mv for hvordan få best smak av sevje/bjørkesirup er veldig interessant for å komme frem til en enda bedre oppskrift. Viktigste erfaringen jeg har gjort meg fra i fjor er kanskje at det tar tid før smaken setter seg.
 
Jeg satte selv et par batcher med bjørkeøl i fjor og har tenkt å prøve meg på nytt i år. Men er veldig interessert i å høre smakserfaringer fra dere som brygget i fjor. Hvor fornøyd var dere med øllet når det var ferdig? -Kommer dere til å brygge igjen? -Hvilken øltype går dere for mtp å få frem smaken av sevje/bjørkesirup? Selvsagt spesielt interessert i å høre fra dere som ble veldig fornøyd og fikk frem en klar smak fra sevjen/sirup. -Så også at en lengre opp her vurderte/hadde tilsatt sirup etter stormgjæringen. Kan være interessant å høre hvordan det gikk.

For min egen del har målet med øllet vært å få frem den god smaken fra bjørkesirup (Melkeis med bjørkesirup er jo helt genialt godt og kan vanskelig sammelignes med noe annet). For prosjektene mine i fjor lagde jeg derfor:

Bjørkebatch 1 - PA
først en enkel, relativt lett PA med lite humle. Brukte sevje i stedenfor vann og tilsatte 1/2 sirup (basert på ca 37 l innkokt sevje) i koken på en 25 liter batch. Gikk vel med totalt ca 75 liter sevje (25 i kok, 15 i skylling og 37 fra sirup) til ca 20 liter ferdig øl. Denne ble jeg sånn halvfornøyd med men savnet noe av den gode smaken jeg var ute etter.

Bjørkebatch 2 - Hveteøl
For den andre batchen jeg lagde så baserte jeg på en enkel hveteøl-sammenseting av 3 kg PA-malt og 2 kg hvetemalt samt 1 liter bjørkesirup (innkokt fra ca 80 liter sevje). Brukte også her lite humle. For denne batchen som jeg også fikk ca 20 liter øl igjen gikk det med ca 125 liter sevje totalt. Denne var jeg i lang stund ganske misfornøyd med. Var en kjiip bitterhet i smaken som jeg trodde/tror kom fra sevje og ellers feil smak fra sevjen. Men i løpet av høsten - etter ca 1/2 år på flaske kom sevjesmaken frem og jeg ble rimelig fornøyd.

Årets bjørkeøl
Tenker at jeg i år vil videreutvikle batch 2 fra i fjor. Men anders erfaringer fra maltsammensetning, gjærtype, humlebruk, mengde sirup i mesken mv for hvordan få best smak av sevje/bjørkesirup er veldig interessant for å komme frem til en enda bedre oppskrift. Viktigste erfaringen jeg har gjort meg fra i fjor er kanskje at det tar tid før smaken setter seg.
Du snakker om en kjip bitterhet. Når tappet du sevje? Blir den tappet etter at museørene har kommet blir den visst bitter.
Vi har 80l bock med bjørkesirup fra 140l sevje stående på glassballonger til modning. Det smakte allerede veldig lovende når denne ble hevet på glass. Den var brygget med ren lys munic, magnum bitterhumle og hersbucker smakshumle, 120min kok. Den skal på flaske så fort vi har vasket nok. Dette er et øl jeg aldri kommer til å slutte å brygge. Denne sammen med ostekake; Mmmmmmmmm
 
Også sto sirupen et halvt år fra kok til bruk. Det var en del bunnfall i den som jeg ikke brukte i øllet. Det var også litt bittert/beskt.
 
Første dunk er plugget til naboens bjørk, men det har ikke begynt å dryppe på Tromøy enda.
Merket ikke så mye smak av sevjen i mitt forsøk i fjor, men ølet jeg brygget var en kopi av en Amber jeg hadde brygget noen uker før. Kopien gjæret bedre ut enn originelan (1.012 mot 1.008, hvis jeg husker rett) og var bedre på smak.
I år skal jeg tappe mer og gjøre flere eksperimenter. Har blant annet tenkt å prøve å lage pils med ca 50% innkokt sevje, Saisson med omtrent samme konsentrasjon og kanskje en Saisson hvor kraftigere sevje tilsettes etter stormgjæring. Har hatt god erfaring med den siste metoden i en Bringebærsaisson.
Vurderer også å prøve å koke musører og se om det kan brukes istedenfor bitterhumle, men i så fall blir doseringen rent gjettverk i starten.
 
@carlchristian, vet ikke om det var meg du hadde i tankene ang sirup etter stormgjæring.
Men likevel, sjekket loggen nå og har som vanlig ikke notert nok.
Er ikke 100% sikker på om sirup ble tilsatt samtidig med gjær eller etter stormgjæring, men tror den kom i karet etter stormgjæringa. Det som var uvanlig med dette ølet var hvor lang tid det tok før det ble klart på flaskene.
Sammenlignet med tilsvarende øl uten sirup så fikk først og fremst en tydelig smak av lang koketid av safta.
Husker ikke men er det ikke noe slikt som "millardisering" man kaller denne smaken:)
Smak av bjørk/skog vil jeg si var fraværende. Frem til nyttår var ølet ok men nå for et par uker siden kunne jeg kjenne en begynnende infeksjon. Har kanskje litt sammenheng med saft tilsatt etter stormgjæring.
I Dunkelweizen jeg laget kunne jeg ikke merke noe bidrag fra safta.

Gjør kanskje et nytt forsøk i år. Tror jeg gjør det enklere og brygger på vanlig måte men med vann byttet ut med saft.
Koker den kanskje en time eller to ekstra. Dette med dekoksjon? virker komplisert mht meske/kokemulighetene mine.
Tenker meg noe slikt som 75% munic, 20% pils og 5% ett eller annet. IBU 20-25 tenker jeg er nok hvis OG blir moderat.
 
Lagde en amber ale i fjord med sevje ingen vann. Ble veldig bra. Tok den siste flasken nå var fortsatt en god Bjørke smak. Men endel partikler.

Blir en runde til av samme sort.

Bøtta er alerede satt ut så satser på endel sevje.

Vurderer å ha i litt Bjørke skudd i på 1 min. Men det er ikke fastsatt enda.
Noen som har prøvd dette?
 
Det blir nok å sette en Barley/Birch wine om kun kort tid nå. Har foreløpig 40-50 liter bjørkesaft som er blitt kokt inn til sirup etterhvert, så når jeg har nok til meskevann også skal det brygges :D
Planlegger å bruke WLP6788 NORWEGIAN FARMHOUSE ALE til gjæring. Vurderer også å lage avtrekk eller tilsette litt bjørkeskudd helt på slutten av kokingen.
Er det noen som har tips til humle som passer godt?
 
Litt tidlig for oss i nord, men det er rett rundt hjørnet. Har tenkt litt i samme bane. Ev. splitt med Belle Saison. Hva med Sorachi Ace? Vurderte også Nelson. Eller rett og slett Saaz?

Tror ikke en bør gå for noe for dominerende.
 
Jepp, med tanke på den utgjæringen man kan få med WLP6788 kan Nelson være et godt valg. (Og man kan kanskje kalle det noe nærmere en Belgisk sterkøl enn barleywine.)
Mine tanker var å kanskje gå for en enkel nobelhumle som saaz, ja. Man må tenke litt.
 
I bjørkebocken er det magnum som bitterhumle og hallertau hersbucker på ca 25 min. Funket glimrende det.
 
I bjørkebocken er det magnum som bitterhumle og hallertau hersbucker på ca 25 min. Funket glimrende det.
Bock er vel en rimelig annen stil en hva en får med WLP6788. Kanhende den er bedre egnet i kombinasjon med bjørkesaft. Tradisjonell bokkøl er ingen favoritt, men hellesbock er mer tiltalende for min gane. Må innrømme at jeg har lite erfaring med lager (bortsett fra kjøp-øl) Hvilken gjær brukte du?
 
Bock er vel en rimelig annen stil en hva en får med WLP6788. Kanhende den er bedre egnet i kombinasjon med bjørkesaft. Tradisjonell bokkøl er ingen favoritt, men hellesbock er mer tiltalende for min gane. Må innrømme at jeg har lite erfaring med lager (bortsett fra kjøp-øl) Hvilken gjær brukte du?
White labs "german bock"
 
Vurderer også å kjøre med litt bjørkeskudd på et vis. Kanskje ganske enkelt bruke dem som "aromahumle" siste 2-3 min av kok. Er det noen som har erfaring med dette?
 
Plukker opp en gammel tråd. Tok med refraktometeret og målte sukkerinnhold i bjørkesafta på trærne utafor jobb. En rekke med ni bjørk, såvidt jeg kan se omtrent like gamle. Varierte fra 1,008 til 1,014, helt uten at jeg kunne se noen logisk sammenheng mellom alder, lysforhold, jordsmonn eller egentlig noe som helst. Noen som veit noe om dette?
 
Ja. Sukkeret som transporteres opp på våren er det som er lagret i røttene. Når transporten begynner vil konsentrasjonen være høy. Etter hvert som væsketransporten øker vil den synke.
 
Tilbake
Topp