I den grad jeg har kontroll over temp, var den det samme. Begge gjæret i samme rom med samme temp termostat på varmekablene og lite påvirkning fra temperaturskifter utendørs. Helt likt var det neppe, men trolig ikke mer enn kanskje 2 C forskjell på det meste. Skal sette bjørkeversjonen til kjøling om et par dager, satser på første prøvesmaking på nasjonaldagenTTL skrev:Hadde du samme mesketemperatur på begge amberene dine? Kan noe av grunnen til at bjørkeamberen gjærer lengre ut at sevja inneholder masse mineraler og annet god næring for gjæret?
Truls
Klarte ikke å dy meg, måtte bare kjøle ned en flaske for å smake i går kveld. Resultat: Denne blir knallgod. Godt balansert mellom maltsødme, humlebitterhet og humlearoma. En snill aroma av skog på toppen av det. Ølet gjæret fra 1059 til 1008, så det oppleves ganske tørt. Smaksprøven ble foretatt to dager før karboneringen er tenkt avsluttet. Når denne får et par uker på seg i kjøla tror jeg nok dette blir det beste ølet jeg har laget til nå (satte første brygg i desember 2013, Amber Bjørk er batch # 12). Spent på en bitter som er klar til helgen, hvor halvparten av væsken var bjørkesevje.Leho skrev:I den grad jeg har kontroll over temp, var den det samme. Begge gjæret i samme rom med samme temp termostat på varmekablene og lite påvirkning fra temperaturskifter utendørs. Helt likt var det neppe, men trolig ikke mer enn kanskje 2 C forskjell på det meste. Skal sette bjørkeversjonen til kjøling om et par dager, satser på første prøvesmaking på nasjonaldagenTTL skrev:Hadde du samme mesketemperatur på begge amberene dine? Kan noe av grunnen til at bjørkeamberen gjærer lengre ut at sevja inneholder masse mineraler og annet god næring for gjæret?
Truls
Du snakker om en kjip bitterhet. Når tappet du sevje? Blir den tappet etter at museørene har kommet blir den visst bitter.Jeg satte selv et par batcher med bjørkeøl i fjor og har tenkt å prøve meg på nytt i år. Men er veldig interessert i å høre smakserfaringer fra dere som brygget i fjor. Hvor fornøyd var dere med øllet når det var ferdig? -Kommer dere til å brygge igjen? -Hvilken øltype går dere for mtp å få frem smaken av sevje/bjørkesirup? Selvsagt spesielt interessert i å høre fra dere som ble veldig fornøyd og fikk frem en klar smak fra sevjen/sirup. -Så også at en lengre opp her vurderte/hadde tilsatt sirup etter stormgjæringen. Kan være interessant å høre hvordan det gikk.
For min egen del har målet med øllet vært å få frem den god smaken fra bjørkesirup (Melkeis med bjørkesirup er jo helt genialt godt og kan vanskelig sammelignes med noe annet). For prosjektene mine i fjor lagde jeg derfor:
Bjørkebatch 1 - PA
først en enkel, relativt lett PA med lite humle. Brukte sevje i stedenfor vann og tilsatte 1/2 sirup (basert på ca 37 l innkokt sevje) i koken på en 25 liter batch. Gikk vel med totalt ca 75 liter sevje (25 i kok, 15 i skylling og 37 fra sirup) til ca 20 liter ferdig øl. Denne ble jeg sånn halvfornøyd med men savnet noe av den gode smaken jeg var ute etter.
Bjørkebatch 2 - Hveteøl
For den andre batchen jeg lagde så baserte jeg på en enkel hveteøl-sammenseting av 3 kg PA-malt og 2 kg hvetemalt samt 1 liter bjørkesirup (innkokt fra ca 80 liter sevje). Brukte også her lite humle. For denne batchen som jeg også fikk ca 20 liter øl igjen gikk det med ca 125 liter sevje totalt. Denne var jeg i lang stund ganske misfornøyd med. Var en kjiip bitterhet i smaken som jeg trodde/tror kom fra sevje og ellers feil smak fra sevjen. Men i løpet av høsten - etter ca 1/2 år på flaske kom sevjesmaken frem og jeg ble rimelig fornøyd.
Årets bjørkeøl
Tenker at jeg i år vil videreutvikle batch 2 fra i fjor. Men anders erfaringer fra maltsammensetning, gjærtype, humlebruk, mengde sirup i mesken mv for hvordan få best smak av sevje/bjørkesirup er veldig interessant for å komme frem til en enda bedre oppskrift. Viktigste erfaringen jeg har gjort meg fra i fjor er kanskje at det tar tid før smaken setter seg.
Bock er vel en rimelig annen stil en hva en får med WLP6788. Kanhende den er bedre egnet i kombinasjon med bjørkesaft. Tradisjonell bokkøl er ingen favoritt, men hellesbock er mer tiltalende for min gane. Må innrømme at jeg har lite erfaring med lager (bortsett fra kjøp-øl) Hvilken gjær brukte du?I bjørkebocken er det magnum som bitterhumle og hallertau hersbucker på ca 25 min. Funket glimrende det.
White labs "german bock"Bock er vel en rimelig annen stil en hva en får med WLP6788. Kanhende den er bedre egnet i kombinasjon med bjørkesaft. Tradisjonell bokkøl er ingen favoritt, men hellesbock er mer tiltalende for min gane. Må innrømme at jeg har lite erfaring med lager (bortsett fra kjøp-øl) Hvilken gjær brukte du?