Bjørkesevje i øl

TTL skrev:
Jeg har en bock med bjørkesirup fra forrige vår på flaske nå. Kokte ned ca 40-50 liter ned til 7 dl, som jeg hadde i dobbel decocted single munic-malt. OG70,FG20. Det skal jeg gjøre i år også, men jeg håper jeg klarer å samle mer før løvet spretter. Det er inmari veldig kjempegodt!!! Det tok litt tid å koke ned, men det var det jammen værdt! Anbefales!

Hvor lang tid brukte du på å koke ned? Vurderer å fly ut i skogen og gjøre det samme snart. Det høres unektelig godt ut! :D
 
Hva med å bare erstatte vann med sevje? Leste i en bok jeg "fant" (The Homebrewers Garden) på nettet at dette ville fungere greit, så med mindre det er spesielt viktig å få maillardproduktene fra karamellisert bjørkesevje kan man kanskje spare litt tid der?


Per Christian
 
Mats Ø. skrev:
TTL skrev:
Jeg har en bock med bjørkesirup fra forrige vår på flaske nå. Kokte ned ca 40-50 liter ned til 7 dl, som jeg hadde i dobbel decocted single munic-malt. OG70,FG20. Det skal jeg gjøre i år også, men jeg håper jeg klarer å samle mer før løvet spretter. Det er inmari veldig kjempegodt!!! Det tok litt tid å koke ned, men det var det jammen værdt! Anbefales!

Hvor lang tid brukte du på å koke ned? Vurderer å fly ut i skogen og gjøre det samme snart. Det høres unektelig godt ut! :D

Lang tid. Det foregikk forrige påske, og jeg tappet samtidig som jeg kokte, og fylte på etterhvert som vannet forsvant. Holdt på i flere dager, men da hadde jeg bare en 13-literskjele og 2kW kokeplate tilgjengelig. Og så må man passe den hele tiden for å skumme av. Jeg nijobber for å få 5,4kw/80l kjelen min ferdig så jeg kan koke i den før løvet spretter på bjørka her i østfold. Men det er jo gøy å servere sånt øl til oslofeinschmekkerne som stadig blakker seg ut på dyrt poløl når reaksjonen er at det er det beste øllet de hae smakt...
 
Holder også på å sanke litt nå, men er det noe annet som skjer med smaken når det kokes ned enn at det blir mer konsentrert?
 
TTL skrev:
Mats Ø. skrev:
TTL skrev:
Jeg har en bock med bjørkesirup fra forrige vår på flaske nå. Kokte ned ca 40-50 liter ned til 7 dl, som jeg hadde i dobbel decocted single munic-malt. OG70,FG20. Det skal jeg gjøre i år også, men jeg håper jeg klarer å samle mer før løvet spretter. Det er inmari veldig kjempegodt!!! Det tok litt tid å koke ned, men det var det jammen værdt! Anbefales!

Hvor lang tid brukte du på å koke ned? Vurderer å fly ut i skogen og gjøre det samme snart. Det høres unektelig godt ut! :D

Lang tid. Det foregikk forrige påske, og jeg tappet samtidig som jeg kokte, og fylte på etterhvert som vannet forsvant. Holdt på i flere dager, men da hadde jeg bare en 13-literskjele og 2kW kokeplate tilgjengelig. Og så må man passe den hele tiden for å skumme av. Jeg nijobber for å få 5,4kw/80l kjelen min ferdig så jeg kan koke i den før løvet spretter på bjørka her i østfold. Men det er jo gøy å servere sånt øl til oslofeinschmekkerne som stadig blakker seg ut på dyrt poløl når reaksjonen er at det er det beste øllet de hae smakt...

Oslofeinschmekkerne vet vel å sette pris på godt øl de (dvs VI, siden jeg er oslogutt selv... Og det gjelder vel egentlig også ganske mange andre i hjemmebryggermiljøet...) også... ;) og dyrt poløl - tja, vet du om noen annen måte å få prøvd fex nye brygg fra NØ e.l? Tror egentlig jeg har kjøpt mer poløl etter at jeg begynte å brygge selv, enn før. Mange tror også at det er veldig vanskelig, og andre har rett og slett veldig små leiligheter, osv.
 
Bjørka er penetrert, det drypper jevnt og jeg må innrømme at timevis med koking frister lite. Noen som kan bidra med en oppskrift, eller lenke til en, hvor bjørkesaften har erstattet vann?
Kan det evt være en tanke å koke ned noe (men ikke i titalls timer el døgn) og i tillegg bruke bjørkesaften istedenfor vann?
Vil f.eks alegjær spise  bjørkesukker?
Gode svar mottas med takk :)
(tenkte å teste saften i helgen som kommer)
 
Vil anta ddet i all hovedsak er glukose det dreier seg om, så det er nok lett spiselig for gjæren.
 
Er det ikke bjørkose?
(Inneholder også litt sorbitol, som jeg ikke tror er gjærbart i det heletatt, så det vil vel bli restsødme)

Hvis den skal brukes som bryggevann må det ikke stå mer enn maks et par døgn fra du begynner å tappe, eventuelt må det fryses ned. Deg begynner å gjære ganske fort helt av seg selv. Skal det lagres over tid sies det at sukkerinnholdet bør være rundt 60% Sevja har i utgangspunktet mellom 0.5 og 1% sukker.

Du spør om oppskrift, kanskje fornuftig å brygge en oppskrift du kjenner fra før og se hva forskjellen blir? Sirupen jeg kokte hadde ganske likt smaksbilde som maltekstrakt, men med tydelig innslag av karamell og skau. Dette er helt tydelig i det ferdige øllet, men det blander seg veldig fint med maltsmaken. Tenker kanskje at det derfor er synd å f.eks. brygge en ipa av det.

Jeg ville nok kokt den en stund (en time ??) Før jeg brukte den da det blir ganske mye gædd å skumme av. Hvertfall til man ser det begynner å roe seg.

Om jeg får tid i år har jeg planer om å brygge et reint bjørkebrygg, bare koke ned til passe OG, finne noe passende humle og se hva som skjer. Eller til neste år...

Lykke til
 
Kan også tipse om en produsent i Sverige som lager bjørkevin og bjørke snaps.
Meire info finner du her: http://sav.se/en/selection/production
 
Denne er også fin: http://www.grythyttanvin.se/produkter/grythyttan-bjorkvin/
 
Jeg lurer litt på hva de gjør for å få opp alkoholinnholdet til 14%. Så klar og lys den ser ut kan jeg ikke tenke meg at den er kokt ned til et sukkerinnhold som gir så sterke saker. Når jeg kokte i fjor tok det ikke lang tid før sevja begynte å gulne. Vet at noen hiver i litt rosiner og sånt, men mistenker at mye av det gjærbare sukkeret er vanlig hvitt sukker. Noen som har meninger om dette?

TTL
 
Vil tippe det er tilsatt en del sukker, men jeg vet ikke. Den er i alle fall ganske så god.
 
Så var 40 liter bjørkesaft i fryseren! Det var unnagjort på 3 dager, og 2 trær med noen hull i.
Men så er jo spørsmålet hvilket øl som skal brygges.. Vil bytte ut vanlig vann med bjørkesaft.
Kunne tenke meg å brygge en wit, men ser for meg at den lille bjørkesmaken som muligens er der, forsvinner bak appelsin og koriander. Samme med en humlete Ipa. Så hva med en Kølsj eller lignende tror dere?
 
Kom over denne nettopp!
http://byo.com/smoked-beer/item/118-alaskan-brewing
Birch Sap Lager
by Jay Levell
(5 gallons/19 L, extract)
OG = 1.052 FG = 1.013
IBU = 37 SRM = 3 ABV = 5.1%
(stats do not take birch sap into account)

This recipe is from the Specialty/-Experimental/Historical category of the GNBC recipe book and is of local
interest.

Ingredients
5.8 lbs. extra light dried malt extract
6.9 AAU Northern Brewer whole hops (60 mins)
(0.76 oz./22 g of 9% alpha acids)
4.0 AAU Hallertauer whole hops (30 mins)
(1.0 oz./28 g of 4% alpha acids)
5.0 gallons (19 L) birch sap
White Labs WLP820 (Octoberfest/Märzen) yeast
Step by Step
Heat birch sap slowly and bring to boil. Add malt extract. Bring to boil. Total boil time is 60 minutes. At boil, add Northern Brewer hops. Pitch Hallertauer hops at final 30 minutes of boil. At final 15 minutes of boil, add Irish Moss for clarity. At end of boil, chill wort and pitch yeast. Primary ferment for 10 days at 63 °F (17 °C) Secondary ferment for 2.5 months at 46 °F (7.7 °C). Cold filter and serve from a keg.
 
Tilbake
Topp