Blæh! Rallar smakte ballar!

Etter jobben i dag så hadde jeg så utrolig lyst på en Rallar fra Ægir. Behovet kom helt plutselig ut fra det blå og jeg tenkte til meg selv "Jeg må ha en Rallar!". Jeg svingte innom den lokale Meny'n og fylte vogna med kaviar, smør, egg og en Rallar Amber Ale og tok de med meg hjem etter fullført betaling.

Vel hjemme satt jeg ølen i kjøleskapet noen timer så sedimentene rakk å slappe av littegrann før jeg skulle poppe denne herligheten som ei nyinnkjøpt boks med Pringles. Jeg satt opptrekkeren mot korken, bendte hele stasen oppover og hørte den dødsdøve lyden "ps". Ikke "FSSS!", eller "FSSSPOPHURRANÅSKALDUFÅØLOGDENSKALSMAKETJOLLABINGSÅGODT!", men et stusselig lite "fs". Jeg tenkte for meg selv i et øyeblikk at det var sikkert vanlig. Det er en stund siden jeg har tatt meg en Rallar så jeg ga den the benifit of the doubt. Jeg fylte glasset mitt etter alle kunstens regler. 45 grader til midt i glasset mens jeg sang en stille sang for meg selv. Jeg lot skummet få lov til å gjøre sitt arbeid i toppen av glasset, jeg tittet på det og luktet på det.

Den luktet ganske vanlig pils. Det var ikke noe ekstraordinært med den i det hele tatt. Jeg mener da å huske at den hadde en bedre lukt enn dette? Jeg lukta og sniffa litt til, men til min store skuffelse fikk jeg ikke fram noen aroma ut av det ordinære. Hva i all verden var dette? Jeg tok glasset til leppene, tok en slurk, lot den danse rundt i munnen min og svelget(Jeg kunne GLÆTT ha skrevet for Aktuell Rapport fant jeg plutselig ut). Den smakte flatt og kjedelig. Kanskje tilogmed bittelittegranne sur. Jeg er skuffet. Min Rallar smakte ballar!

Så, spørsmålet mitt til alle, er dette normalt for de norske mikrobryggeriene? At en batch kan gå litt galt innimellom?

Jeg får putre til Vinmonopolet i morgen og kjøpe meg en Mikkeller for å få litt bitterhet tilbake i ganen.
 
Har egnetlig mer tro på dårlig behandling i butikken. Av en eller annen grunn insisterer de på å sette håndbrygget øl på øverste hylle. Tettest på armaturene med daglysrør.
 
Her skal jeg faktisk forsvare Meny på Åneby. Ægir sine har de på nederste hylle. Men jeg er enig med deg, sett mye dårlig behandling av disse stakars små yndlingene våre.  :neinei:
 
Drakk en Rallar som også smakte Ballar, no på fredag. Eller rettere sagt, surt halvveis nøtteaktig. Er ikke altfor sikker på en nøyaktig beskrivelse, ettersom dette var ca den 4. denne kvelden. Men glasset mitt ble helt ut i vasken, det lot seg ikke fullføre.

Denne var kjøpt på rema 1000 Wergeland, Bergen.
 
StoreMy skrev:
Har egnetlig mer tro på dårlig behandling i butikken. Av en eller annen grunn insisterer de på å sette håndbrygget øl på øverste hylle. Tettest på armaturene med daglysrør.

+1

Og så må folk drikke mer håndverksøl slik at det går fortere unna i butikkene!
 
Jeg fikk samme opplevelsen med en Ægir Lindisfarne Scotch Ale i går kveld. Den smakte faktisk helt likt som Rallaren jeg prøvde tidligere. Hva skjer med Ægir for tiden?  :neinei:
 
Mats Ø. skrev:
Jeg fikk samme opplevelsen med en Ægir Lindisfarne Scotch Ale i går kveld. Den smakte faktisk helt likt som Rallaren jeg prøvde tidligere. Hva skjer med Ægir for tiden?  :neinei:

Det er vel flere parter enn Ægir her?
 
Mats Ø. skrev:
Jeg kunne GLÆTT ha skrevet for Aktuell Rapport fant jeg plutselig ut

Utgis det bladet ennå :attevar:
Fant plutselig ut at det er en god stund siden sist bladutvalget på øvertste hylle er blitt sjekket.....
 
StoreMy skrev:
Mats Ø. skrev:
Jeg fikk samme opplevelsen med en Ægir Lindisfarne Scotch Ale i går kveld. Den smakte faktisk helt likt som Rallaren jeg prøvde tidligere. Hva skjer med Ægir for tiden?  :neinei:

Det er vel flere parter enn Ægir her?

Vi får skylde på butikken som den skyldige parten(Selv om jeg kjøpte Scotch Ale'n på polet).
 
Mats Ø. skrev:
StoreMy skrev:
Mats Ø. skrev:
Jeg fikk samme opplevelsen med en Ægir Lindisfarne Scotch Ale i går kveld. Den smakte faktisk helt likt som Rallaren jeg prøvde tidligere. Hva skjer med Ægir for tiden?  :neinei:

Det er vel flere parter enn Ægir her?

Vi får skylde på butikken som den skyldige parten(Selv om jeg kjøpte Scotch Ale'n på polet).

Polet behandler vel ikke øl spesielt mye bedre enn matbutikkene, men det er det ikke så lett å gjøre noe med. Det er jo tross alt et monopol.
 
Mats Ø. skrev:
StoreMy skrev:
Mats Ø. skrev:
Jeg fikk samme opplevelsen med en Ægir Lindisfarne Scotch Ale i går kveld. Den smakte faktisk helt likt som Rallaren jeg prøvde tidligere. Hva skjer med Ægir for tiden?  :neinei:

Det er vel flere parter enn Ægir her?

Vi får skylde på butikken som den skyldige parten(Selv om jeg kjøpte Scotch Ale'n på polet).

Tenkte nå egentlig mest på smaksløker og munnkjemi.
 
Ein skal ikkje heilt avvise tanken om at mikrobryggeri flest finn det litt for freistande å sende også det mediokre ut på marknaden. Etterspurnaden er særs stor, produksjonskapasiteten så-som-så og kostnaden ved å halde ein for høg standard kan vera stor på kort sikt.
 
Smakte en Rallar i går når jeg var på besøk hos mutter og fatter. Den smakte riktig så godt. :D

Jeg hadde nok uflaks med de to andre.
 
amatøren skrev:
Ein skal ikkje heilt avvise tanken om at mikrobryggeri flest finn det litt for freistande å sende også det mediokre ut på marknaden. Etterspurnaden er særs stor, produksjonskapasiteten så-som-så og kostnaden ved å halde ein for høg standard kan vera stor på kort sikt.

De seriøse bryggeriene er nok ganske så forsiktige på dette området.
 
Polet skal jo være en faghandel. Da bør vi som kunder forvente at de oppbevarer produktene etter alle kunstens reglet. Når ser vi det første kjøleskapet på polet?
 
For øl ja. Føler tiden er overmoden. Det samme gjelder i butikken.  Mulig hansa får plassert nøgne ø i kjøleskap nå når de er inne på eiersiden.
 
Tilbake
Topp