Blir korking av flasker for crown-kork med gjenger tett?

Da er jeg i ferd med Den Store Flaskevaskesjauen.  Et variért utvalg av flasker fra inn- og utland skal gjøres rene og kalre til flasking.  Alle flasker hvor innholdet er fortært efter at jeg begynte å lese på forumet er seff behørig skylt ut efter bruk.  Blant de eldre flaskene er det endel artige livsform som må ut.

Uansett:  blant de utenlandske flaskene er det endel som har gjenger, slik at vanlige crown-korker (heter det fremdeles det?) kan skrus av uten bruk av åpner.  Noen med kjennskap til om disse lar seg forsegle greit med vanlig håndutstyr, krever det spesielle korker eller verktøy?  Tipper at det skal gå greit; men har jo ikke lyst til å sitte igjen med en halv bryllion utette flasker heller....

MM
 
Jeg har prøvd å korke noen ølflasker i fra Lidl som har gjenger. Fylte flasken med vann korket, holdt flasken opp-ned og vannet sildret ut. Etter noen forsøk ble min konklusjon at det ikke går, det blir ikke tett igjennom gjengene!
 
Øistein C skrev:
Hei kanskje dette er noe for deg:
http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=739
Har brukt dem selv en gang og funker helt fint, kan være litt vansklig og feste dem stramt nokk men med ett parr tenger så får du det till.  :biersmile:

tror du har misforstått
her snakkes det nok om twist-off korker, eller skrukorker (slik som på miller).
de lokale rema 1000 her har begynt å selge "lade gaard brygghus pilsner" som er ganske god, den har skrukork og flasken er 0,5  :yes:
jeg prøvde akkurat nå, med crown kork, og korkemaskin fra europris. korkemaskinen er egentlig ødelagt og litt udugelig, men jeg fikk satt på korken etterhvert, og det ble tett!
så jeg tok av korken, fylte på cola og ristet, og det var fortsatt tett. så jeg tror det går an!
det blir faktisk tett da jeg tar av korken og skrur den til igjen også
 
Samme erfaring her. Jeg har den svarte (made in Italy) håndkorkeren, og den korker fint crown-twist :)
 
Kjøpte Lade Gaard idag (æsj for en smak), og testet bord-korkemaskinen fra Vin og Bar, ser jeg får korka flaska, men korken vil ikke brette seg noe særlig ned, hylsa på korkeren er litt for vid.

Men ser her : http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=128 
at de skriver at de fargede kapslene er tykkere??, stemmer det?, kanskje skaffe andre korker for å se om det blir bedre.

Mente det skulle være mulig å bytte hylsa på korkemaskina, men nå er all info om dette borte fra websidene, har VB solgt billigmodellen uten dette tro??
 
Bytta hylsa på bordkorkeapperatet og nå funker twist off flasker fint
Den orginale ser ut til å klemme kun i toppen og det funker dårlig på twist off
 
jan ivar skrev:
Bytta hylsa på bordkorkeapperatet og nå funker twist off flasker fint
Den orginale ser ut til å klemme kun i toppen og det funker dårlig på twist off

Hm, fulgte det med ekstra hylse eller kunne du kjøpe en?
Det er vel det samme som skjer med min, korken blir klemt bare i toppen, så den "spriker"..
 
neslekkim skrev:
jan ivar skrev:
Bytta hylsa på bordkorkeapperatet og nå funker twist off flasker fint
Den orginale ser ut til å klemme kun i toppen og det funker dårlig på twist off

Hm, fulgte det med ekstra hylse eller kunne du kjøpe en?
Det er vel det samme som skjer med min, korken blir klemt bare i toppen, så den "spriker"..
Tror dette er den du skal ha, beskrivelsen passer godt med din :)

http://shop.humle.se/se/art/kapsyleringshuvud-26-mm-till-kapsyleringsapparat-fiw.php
 
neslekkim skrev:
Kjøpte Lade Gaard idag (æsj for en smak), og testet bord-korkemaskinen fra Vin og Bar, ser jeg får korka flaska, men korken vil ikke brette seg noe særlig ned, hylsa på korkeren er litt for vid.

Men ser her : http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=198_225&products_id=128 
at de skriver at de fargede kapslene er tykkere??, stemmer det?, kanskje skaffe andre korker for å se om det blir bedre.

Mente det skulle være mulig å bytte hylsa på korkemaskina, men nå er all info om dette borte fra websidene, har VB solgt billigmodellen uten dette tro??
synes nå Lade gaards pils er en meget god pils jeg da....
men med bordmodellen fra vinogbar, har jeg korket mange sånne uten problem.
både med billige og litt dyrere korker, tror knappt jeg har hatt en som har feilet.
 
bordmodellen er mye enklere og raskere å jobbe med. den er dyrer, og tar større plass.
kapselpåsetteren på bordmodellen er også utskiftbar, og de slites jo ut etter hvert.
så svaret blir vel, har du råd og plass så gå for bordmodellen...

For å legge inn bilder på innlegget trykker du velg-knappen under der du skriver innlegget, og velger da bildet du vill legge ved.
 

Vedlegg

  • Uten navn.jpg
    35,1 KB · Sett: 509
Brukte hodet til den røde Europris versionen
Nei den passer ikke så smeltelim inni den andre måtte til
 
Tilbake
Topp