Blow off - kraftig gjæring, mye skum

Ulken

Norbrygg-medlem
IMG_0098.JPG Dette er en IPA som har stått under 1 døgn til gjæring. OG: 1,060 - 3 pakker Nothingham tørrgjær. Det jeg lurer litt på er om det vil påvirke utgjæringen at så mye av krausen har kommet ut gjennom gjærlåsen. Noen tips og råd?
 
Vis vedlegget 33300 Dette er en IPA som har stått under 1 døgn til gjæring. OG: 1,060 - 3 pakker Nothingham tørrgjær. Det jeg lurer litt på er om det vil påvirke utgjæringen at så mye av krausen har kommet ut gjennom gjærlåsen. Noen tips og råd?

Ikke noe problem, bortsett fra at du må tørke opp - og passe på at det ikke kommer noe drit ned i dunken.

Tips og råd? Bruk bare ei pakke neste gang:p!

Det er jo kjekt å unngå sånt. Hva med temperaturen her. Hva pitchet du på, hva slags temperaturkontroll har du?
 
Ikke noe problem, bortsett fra at du må tørke opp - og passe på at det ikke kommer noe drit ned i dunken.

Tips og råd? Bruk bare ei pakke neste gang:p!

Det er jo kjekt å unngå sånt. Hva med temperaturen her. Hva pitchet du på, hva slags temperaturkontroll har du?
Jeg pitchet på 20 grader, nå har temperaturen steget til 24-25 i dunken, så det er jo en faktor. jeg har ikke noe annen temperaturkontroll enn temperaturen i rommet, som nå ligger på 20 grader. Jeg har satt på en ny gjærlås og hatt i noen dråper med skumdemper. Har heldigvis sluk i gulvet, så rengjøringen gikk kjapt.
 
Jeg pitchet på 20 grader, nå har temperaturen steget til 24-25 i dunken, så det er jo en faktor. jeg har ikke noe annen temperaturkontroll enn temperaturen i rommet, som nå ligger på 20 grader. Jeg har satt på en ny gjærlås og hatt i noen dråper med skumdemper. Har heldigvis sluk i gulvet, så rengjøringen gikk kjapt.

Du skulle helst hatt kjøligere omgivelser; det der er litt over øvre grense, egentlig. Med tre pakker gjær, er det ikke rart det ble så mye liv i dunken. Men fortvil ikke; Nottingham skal være en ganske temperaturtolerant gjær.

Om temperaturen fortsetter å ligge så høyt, kan du prøve å få den ned litt med våte håndklær.
 
Du skulle helst hatt kjøligere omgivelser; det der er litt over øvre grense, egentlig. Med tre pakker gjær, er det ikke rart det ble så mye liv i dunken. Men fortvil ikke; Nottingham skal være en ganske temperaturtolerant gjær.

Om temperaturen fortsetter å ligge så høyt, kan du prøve å få den ned litt med våte håndklær.
Det fungerte bra med håndklær, la på noen før jeg tok natten i går, og i morges var tempen nede i 20. Litt bekymret over hvordan gjæren liker det, men smakte litt på brygget og kunne ikke kjenne noen umiddelbar usmak. Brygget har nå gjæret ned fra 1,060 til 1,016 (på 2 døgn).
 
Det fungerte bra med håndklær, la på noen før jeg tok natten i går, og i morges var tempen nede i 20. Litt bekymret over hvordan gjæren liker det, men smakte litt på brygget og kunne ikke kjenne noen umiddelbar usmak. Brygget har nå gjæret ned fra 1,060 til 1,016 (på 2 døgn).

Håndklærne sammenfalt nok med et naturlig temperaturfall. Det meste av gjæringen er unnagjort nå, og da vil aktiviteten til gjæren bli så liten at den ikke holder temperaturen i dunken over romtemperaturen lenger.

Antakelig går den noe lenger ned. Er det ingen usmaker nå, har det nok gått bra, dette. Det jeg ville vært mest engstelig for, er fusel - men det skulle du kjent nå, siden fusel produseres tidlig i gjæringsforløpet.
 
For de som lurer på om ølet ble bra. Ja, det ble et godt øl, bitterhet lavere enn forventet, noe som kan skyldes at det ble brukt mye gjær av en type som er kjent for å kunne dempe bitterhumlen. Fikk ingen klare fuselalkoholer, men et friskt og fruktig humlepreg.
 
Tilbake
Topp