Et tips. Autoheverter er forbruksvare hos meg. Skifter disse ut etter ett år. Røret på heverten passer perfekt inn i gummiproppen på gjæringsbøtter. Min blow off er en gammel autohevert hvor røret er saget av slik at jeg får vinkel, pvc slangen går ned i vann. Enkelt og greit.
mvh
Bård
Lurer på dette med blow-off tube, hva er poenget med disse?
Såvidt jeg forstår meningen er det å ikke strupe oksygentilførselen / kontrollere eventuelt eventyrlysten kraus
på svært aktive gjærtyper i startfasen? Det jeg undret meg var om det var like greit å bruke en gjærlås som
duplex typene og fjerne "innerdelen" og bare beholde delen som sitter i gummiforinga i bøtta og tre over alu-folie
som om det var til en gjærstarter? for å senere ha i vann og bruke låsen som den skal?
Alternativt legger du lokket bare løst oppå dunken i de første dagene til stormgjæringen har roet seg. Er såpass overtrykk i dunken så de iallefall ikke kommer noe inn der.
Om man har en gjær man vet er i overkant ivrig og ikke all verdens med headspace i bøtta tenker jeg det er bedre å være føre var og få herlighetene kontrollert ned i en oppsamler i stedet for å måtte vaske både bøtte, lokk og underlag.
Fattigmanns blow off'en jeg alltid bruker er å sette bøtta i en svart søppelsekk så hvertfall gulv og vegger får være i fred
Jeg kappet av den nederste delen på en vanlig gjærlås og tredde på en slange jeg hadde. Tok med bøyen nederst og ca like langt opp og ned fra midt på bennet. Trimmet av plastkanten som ble med. Ca 1m slange med tuppen ned i 0,5l ølflaske med rent vann.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.