Bøker om brygging

Leste nettopp "Beyond the pale - story of sierra nevada" skrevet av mester Ken Grossman sjøl. Anbefales. Ingen bryggeteknisk bok, men rå inspirasjon, en berømt ydmykhet og endel av grunnen til at vi slurper pale ale idag :)
 
Håkon skrev:
Leste nettopp "Beyond the pale - story of sierra nevada" skrevet av mester Ken Grossman sjøl. Anbefales. Ingen bryggeteknisk bok, men rå inspirasjon, en berømt ydmykhet og endel av grunnen til at vi slurper pale ale idag :)

Fikk den i posten i dag, ser fram til å sette i gang med denne!
 
Logaren skrev:
Håkon skrev:
Leste nettopp "Beyond the pale - story of sierra nevada" skrevet av mester Ken Grossman sjøl. Anbefales. Ingen bryggeteknisk bok, men rå inspirasjon, en berømt ydmykhet og endel av grunnen til at vi slurper pale ale idag :)

Fikk den i posten i dag, ser fram til å sette i gang med denne!

Jeg har da lest denne, og sitter igjen med et blandet inntrykk. Den beste delen av boken er etter min mening forfatterens beskrivelse av kampen for å starte bryggeriet. Man tviler ikke på at det ligger mange ofre og harde forsakelser bak drømmens oppfyllelse. Leser man mellom linjene er det liten tvil om bryggeriet har tatt mye tid. Svakheten med boken er slik jeg ser det avslutningen. Den preges av skryt over hva "the brand" tilfører sine ansatte, og leses mer som en slags "corporate advertisement".
 
Da har jeg fått Pattinson, Ron: "The Homebrewer's Guide to Vintage Ale" i hende. Jeg kjøpte som vanlig boken fra the Book Depository - http://www.bookdepository.co.uk/Home-Brewers-Guide-Vintage-Beer-Ronald-Pattinson/9781592538829 . Den er tilgjengelig fra Amazon, og sikkert andre også.

Boken er bundet i spiral og er 160 sider lang. I motsetning til Pattinsons øvrige "bøker", i virkeligheten samlinger fra hans blogg", så bærer denne boken preg av samarbeid med et forlag. Det vil si at man har skapt en streng struktur på boken. Boken er organisert i følgende kapitler:

Kap.1: Ingredients
Kap.2: Brewing Techniques
Kap.3: Porter (16 oppskrifter fra 1804-1940)
Kap.4: Stout (16 oppskrifter fra 1804-1922)
Kap.5: IPA (8 oppskrifter fra 1839-1953)
Kap.6: Bitter (12 oppskrifter fra 1839-1943)
Kap.7: Light Bitter/Light Ale (6 oppskrifter fra 1880-1965)
Kap.8: Mild (10 oppskrifter fra 1832-1950)
Kap.9: Stock Ale/Burton Ale (14 oppskrifter fra 1805-1946)
Kap.10: Scottish Ale (12 oppskrifter fra 1848-1951)
Kap.11: Brown Ale (4 oppskrifter fra 1931-1955)
Kap.12: European Beers - Broyhan, Gratzer/Grodziskie, Kotbusser (3 oppskrifter)

Oppskriftene er gitt i både imperial og metrisk format, med prosentangivelse for maltsammensetning. Meskeregimet er oppgitt i både modernisert form, og slik det ble gjort ifølge bryggeloggen. Det er ofte spennende å følge et bryggeris oppskrift i en øltype over tid. F.eks er Whitbreads Porter tilgjengelig i fire oppskrifter, fra henholdsvis 1880, 1892, 1922 og 1940. OG for disse er 55, 49, 28 og 29. Det var nok litt traurig å være Porterdrikker fra 1922... 1940 var siste året Whitbread brygget Porter.

Denne boken er en artig sak, og jeg kan anbefale den til andre. Jeg har ikke fått prøvd noen oppskrifter herfra enda, men Whitbreads Porter fra 1880 blir nok den første.
 
Ser at det er mange her som har lest mye om øl og brygging her, også historiske bøker. Jeg holder på med en masteroppgave i historie som skal se nærmere på bruken av naturis i norske bryggerier og lurer på om det er noen av dere som har vært borti det og som har noen tips. Vi snakker om perioden fra brygging av undergjæret øl 1843 og frem til mekanisk kjøling tar over for isen på 1880-tallet. 

Ellers kan jeg tipse om rarebooksclub.com som har en del gamle bøker som ebøker. Om noen er interessert i  The Theory and Practice of the Preparation of Malt and the Fabrication of Beer: With Especial Reference to the Vienna Process of Brewing som er en grundig og stor bok fra 1882 så har jeg den som pdf. 
 
Ellers kan jeg tipse om rarebooksclub.com som har en del gamle bøker som ebøker. Om noen er interessert i The Theory and Practice of the Preparation of Malt and the Fabrication of Beer: With Especial Reference to the Vienna Process of Brewing som er en grundig og stor bok fra 1882 så har jeg den som pdf.

Oh! jeg liker slike bøker! hadde vært svært takknemlig om du kunne sendt den på mail (falckjohansen@gmail.com)
 
Dette er en super bok å ha som utgangspunkt for å være nerd. Mye interessant om kornsjukdommer etc.
Har lest den, og plassert i hyllen....,


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp