Bøker om brygging

Driver og setter sammen en liste med ølbøker til bursdag, jul og oppsparte midler.

Øl med kniv og gaffel selges nå innbundet til 129 NOK på capris.no. Ikke dumt!
 
Er det noen som har noen tanker om Charlie Papazian sine bøker? Spesifikt Homebrewers Companion og Complete joy of homebrewing. Har lest litt både og om disse, og har allerede lest How to brew og Moderne Hjemmebrygging fra perm til perm. Vet ikke hvor mye vits det er å investere i to nye bøker hvis de inneholder mye av det samme, selv om de ikke er avskrekkende dyre.

Trodde jeg skulle klare å begrense meg i å ikke finne for mange bøker, men det er vanskelig...
 
Kristian L skrev:
Er det noen som har noen tanker om Charlie Papazian sine bøker? Spesifikt Homebrewers Companion og Complete joy of homebrewing. Har lest litt både og om disse, og har allerede lest How to brew og Moderne Hjemmebrygging fra perm til perm. Vet ikke hvor mye vits det er å investere i to nye bøker hvis de inneholder mye av det samme, selv om de ikke er avskrekkende dyre.

The Homebrewer's Companion kan jeg ikke uttale meg om, men The Complete Joy of Homebrewing blir nok mest (tildels utdatert) repetisjon av det du allerede har lest i How to Brew. Papazian har dog en litt løsere stil enn Palmer, nærmest essayistisk, og er sånn sett et greit supplement og ganske underholdende lesning (selv om jeg personlig synes stilen iblant blir litt slitsom).
 
Ingen håndbok i brygging, men interessant for hjemmebryggeren av britiske øltyper likevel:
Amber, Gold and Black: The History of Britain's Great Beers av Martyn Cornell. Boka er billig, kompakt og til og med innbundet - men trykt med nokså liten skrift, så en halvgammal gubbe som undertegnede er glad for nettopp å ha fått ny styrke i lesebrillene.
http://www.amazon.co.uk/gp/product/...SRAdmin=#R2DV4CBLF10FJ7.2115.Helpful.Reviews http://www.bookdepository.co.uk/book/9780752455679/Amber-Gold-and-Black
 
Grande skrev:
The Homebrewer's Companion kan jeg ikke uttale meg om, men The Complete Joy of Homebrewing blir nok mest (tildels utdatert) repetisjon av det du allerede har lest i How to Brew. Papazian har dog en litt løsere stil enn Palmer, nærmest essayistisk, og er sånn sett et greit supplement og ganske underholdende lesning (selv om jeg personlig synes stilen iblant blir litt slitsom).

Takk, da lar jeg den ligge inntil videre. Andre bøker som prioriteres i alle fall!
 
Beste boka jeg har er "Brewing classic styles" og "Yeast - The practical guide to beer fermentation"

"Brewing classic styles" er et supert utgangspunkt for å utarbeide oppskrifter. Sistnevnte er litt tunglest, men gir mye god informasjon.

Jeg vil imidlertid advare mot "Homebrewing for dummies". Eksemplene på oppskrifter er helt horribel lesing.  Eksemplene på oppskrifter sier ikke noe om OG og FG. De virker også totalt ubalanserte. For eksempel har jeg en mistanke om at Whitbread-gjær egner seg dårlig i en Belgian Golden Strong Ale. I deres forslag til Foreign Style Stout kan 1.3 kg Roasted Barley på 5 gallons virke i overkant mye. Og chinook, cascade, og centennial kan virke litt feil humle for en California Common.
Men tipset på side 46 tar kaka: De foreslår å ikke knuse roasted barley og black malt i det hele tatt, da de mener dette bidrar til "harsh taste". På motsatt side av skalaen foreslår Jamil Zainasheff i sin bok "Brewing classic styles" at man finkverner roasted barley omtrent til pulver når man brygger "dry stout". (Jeg personlig holder en finger på Jamil og "Brewing classic styles")
 
Kan også anbefale den relativt ferske "Brewing Better Beer" av Gordon Strong. Han virker å ha litt andre perspektiv og fokus enn (kompisen) Jamil Zainasheff på endel momenter rundt brygginga, som kan være kjekke for alle som ønsker å bli stadig bedre på hele bryggeprosessen på alt fra råvarevalg til lagring.
 
Lars skrev:
Kan også anbefale den relativt ferske "Brewing Better Beer" av Gordon Strong. Han virker å ha litt andre perspektiv og fokus enn (kompisen) Jamil Zainasheff på endel momenter rundt brygginga, som kan være kjekke for alle som ønsker å bli stadig bedre på hele bryggeprosessen på alt fra råvarevalg til lagring.

Glimrende bok. Synes han og Jamil utfyller hverandre bra, i tillegg til at de har litt forskjellig syn på en del ting (f.eks. betydningen av dekoksjonsmesking, uten at de egentlig er direkte uenige). Han har et fint fokus på det å konsentrere seg om de viktigste tingene først, og at man lærer å utnytte de mulighetene man faktisk har. Det er definitivt ikke en how-to-bok, men det er lenge siden jeg har lest en bryggebok som har vært så inspirerende. Er min bok nr. 4 på må-ha-listen., etter "How to Brew", "Brewing Classic Styles" og "Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation".
 
Gahr skrev:
Lars skrev:
Kan også anbefale den relativt ferske "Brewing Better Beer" av Gordon Strong. Han virker å ha litt andre perspektiv og fokus enn (kompisen) Jamil Zainasheff på endel momenter rundt brygginga, som kan være kjekke for alle som ønsker å bli stadig bedre på hele bryggeprosessen på alt fra råvarevalg til lagring.

Glimrende bok. Synes han og Jamil utfyller hverandre bra, i tillegg til at de har litt forskjellig syn på en del ting (f.eks. betydningen av dekoksjonsmesking, uten at de egnetlig er direkte uenige). Han har et fint fokus på det å konsentrere seg om de viktigste tingene først, og at man lærer å utnytte de mulighetene man faktisk har. Det er definitivt ikke en how-to-bok, men det er lenge siden jeg har lest en bryggebok som har vært så inspirerende. Er min bok nr. 4 på må-ha-listen., etter "How to Brew", "Brewing Classic Styles" og "Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation".

Jepp, godt å få hodet litt opp av gjæringskaret etter mye Jamil-input en tid, jeg har satt meg litt fast i meskekapittelet, for der var det så mye søtstoff å ta til seg! ;D
 
Lars skrev:
Gahr skrev:
Lars skrev:
Kan også anbefale den relativt ferske "Brewing Better Beer" av Gordon Strong. Han virker å ha litt andre perspektiv og fokus enn (kompisen) Jamil Zainasheff på endel momenter rundt brygginga, som kan være kjekke for alle som ønsker å bli stadig bedre på hele bryggeprosessen på alt fra råvarevalg til lagring.

Glimrende bok. Synes han og Jamil utfyller hverandre bra, i tillegg til at de har litt forskjellig syn på en del ting (f.eks. betydningen av dekoksjonsmesking, uten at de egnetlig er direkte uenige). Han har et fint fokus på det å konsentrere seg om de viktigste tingene først, og at man lærer å utnytte de mulighetene man faktisk har. Det er definitivt ikke en how-to-bok, men det er lenge siden jeg har lest en bryggebok som har vært så inspirerende. Er min bok nr. 4 på må-ha-listen., etter "How to Brew", "Brewing Classic Styles" og "Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation".

Jepp, godt å få hodet litt opp av gjæringskaret etter mye Jamil-input en tid, jeg har satt meg litt fast i meskekapittelet, for der var det så mye søtstoff å ta til seg! ;D
Leser du om trimming av hekker?
 
Bjarte H skrev:
Lars skrev:
Gahr skrev:
Lars skrev:
Kan også anbefale den relativt ferske "Brewing Better Beer" av Gordon Strong. Han virker å ha litt andre perspektiv og fokus enn (kompisen) Jamil Zainasheff på endel momenter rundt brygginga, som kan være kjekke for alle som ønsker å bli stadig bedre på hele bryggeprosessen på alt fra råvarevalg til lagring.

Glimrende bok. Synes han og Jamil utfyller hverandre bra, i tillegg til at de har litt forskjellig syn på en del ting (f.eks. betydningen av dekoksjonsmesking, uten at de egnetlig er direkte uenige). Han har et fint fokus på det å konsentrere seg om de viktigste tingene først, og at man lærer å utnytte de mulighetene man faktisk har. Det er definitivt ikke en how-to-bok, men det er lenge siden jeg har lest en bryggebok som har vært så inspirerende. Er min bok nr. 4 på må-ha-listen., etter "How to Brew", "Brewing Classic Styles" og "Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation".

Jepp, godt å få hodet litt opp av gjæringskaret etter mye Jamil-input en tid, jeg har satt meg litt fast i meskekapittelet, for der var det så mye søtstoff å ta til seg! ;D
Leser du om trimming av hekker?

Ikke foreløpig.
 
Gahr skrev:
Lars skrev:
Kan også anbefale den relativt ferske "Brewing Better Beer" av Gordon Strong. Han virker å ha litt andre perspektiv og fokus enn (kompisen) Jamil Zainasheff på endel momenter rundt brygginga, som kan være kjekke for alle som ønsker å bli stadig bedre på hele bryggeprosessen på alt fra råvarevalg til lagring.

Glimrende bok. Synes han og Jamil utfyller hverandre bra, i tillegg til at de har litt forskjellig syn på en del ting (f.eks. betydningen av dekoksjonsmesking, uten at de egnetlig er direkte uenige). Han har et fint fokus på det å konsentrere seg om de viktigste tingene først, og at man lærer å utnytte de mulighetene man faktisk har. Det er definitivt ikke en how-to-bok, men det er lenge siden jeg har lest en bryggebok som har vært så inspirerende. Er min bok nr. 4 på må-ha-listen., etter "How to Brew", "Brewing Classic Styles" og "Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation".

Ser at den har fått svært blandet mottakelse på Amazon. Hva er det egentlig som gjør den til en må-ha-bok, utover at den er inspirerende? Radical Brewing har også akkurat den kvaliteten, uten at jeg dermed har hatt så fantastisk stor nytte av den.
 
Den beskriver hvilke grep man bør gjøre for å lære å forstå og kontrollere bryggingen. Den er delt inn i kapitler som omhandler råvarer, utstyr og prosess, og beskriver hvorfor forskjellige teknikker er gode (eller ev. ikke), uten å bli overvettes teknisk. Samtidig gir den et fint innblikk i hvordan en svært dyktig brygger tenker omkring bryggingen. Han kunne gjerne vært enda mer teknisk, men da har man selvsagt andre bøker.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Bare begrep som å utvikle sin egen bryggefilosofi inspirerer meg. Men det kan sikkert irritere andre, og derfor sprikende amazon-anmeldelser...
 
Det høres faktisk ikke dumt ut, for det er definitivt plass til en mer evaluerende innfallsvinkel et sted mellom den tekniske How to Brew og BJCP-oppskriftene i Brewing Classic Styles.
 
Flott med boktips!, ble noen bøker her også i samme slengen.
Gjelder bare å få tid til å lese de nå så..
 
Tilbake
Topp