Bøker om brygging

Idag kom boka hit til Lommedalen også  :skitbra:
Signert, på bursdagen min 10.10.10 Morro  :)

Brew stong, ferment well  ;D
 
Takk til alle som sendte inn tips om Sigrid Strætkverns bok!! Boka (og pris til 200kr) høres bra ut!!

Stuart
 
Kyrre D K skrev:
Idag kom boka hit til Lommedalen også  :skitbra:
Signert, på bursdagen min 10.10.10 Morro  :)

Brew stong, ferment well  ;D

Til å være ni dager gammel, kan du forbløffende mye :)
 
Tidlig krøkes vettu...... her er han snautt en uke gammel! :fyflate:
 

Vedlegg

  • Baby%20Drinking%20Beer.jpg
    Baby%20Drinking%20Beer.jpg
    44,5 KB · Sett: 279
Ach, blir helt koko av å vente på gjærboka. Skrev en mail til Justin nå, bestilte jo i August.. (riktignok sammen med en t-shirt og et klistremerke..)
Har ikke fått svar fra Feedback-mailen deres eller Justin fra henholdsvis juli og august (om andre spørsmål). Forstår de er populære, men uansett kjedelig å ikke få svar.
 
Før folk går helt bananas her, kan det vel være verd å nevne at forfatteren Chris White allerede har konkretisert mye av kunnskapen sin i form av meget kurant gjær fra White Labs. Så det er bare å brygge og gjære, folkens - selv før boka kommer!   ;):brygging:
Men selvsagt kan det bli interessant å lære mer om hva denne gjæren faktisk pusler med ...

Mitt eksemplar av boka ble forresten sendt fra amazon.com i USA 7. oktober, "standard shipping". Så selv om boka muligens har sneglet seg seg over Atlanteren om bord i en lastebåt, burde den snart være her.
 
Steike, denne gangen fikk jeg svar på flekken. Sendingen min gikk avgårde forrige uke. Spenningen stiger igjen. :)
 
Fikk Yeast - The Practical Guide to Beer Fermentation av Chris White og Jamil Zainasheff i posten fra amazon.com i dag. Etter en rask gjennomblafring av boka kan jeg fastslå at her har jeg MYE å lære (ikke uventet!). Får ta det i små porsjoner! Det disse to forfatterne ikke vet om gjær, har du neppe godt av å vite! Boka er meget seriøst skrevet, ikke ispedd humor à la Randy Mosher, og kan nok således virke "kjedelig" på mange - men jeg satser på at en øket forståelse av gjærens mysterier kan virke motiverende i seg selv.
 
Jeg har lest gjærboka fra perm til perm, mer eller mindre, og dette er mine konklusjoner:

Yeast er en grundig gjennomgang av gjær og gjæring, men hovedsakelig begrenset til betydningen gjær har i ølbrygging og til en viss grad vinproduksjon, i tillegg til en mer generell del om laboratoriepraksis for bryggere.

Første del gir ei forholdsvis grundig gjennomgang av gjærens biologi, hvilke enzymer som virker og de biologiske prosessene som gjør gjæren i stand til å produsere alkohol. Denne delen av boka er ganske teoretisk og kan nok oppfattes som tung for de som ikke har bakgrunn fra biologi, spesielt ettersom det brukes en del begreper som ikke er skikkelig derfinert før senere i boka. For den som ønsker å forstå gjærens virkemåte er dette en god start på boka, men de som ønsker kunnskap man raskt kan omsette til praktiske løsninger, kan man fint hoppe over disse kapitlene.

Andre del handler om hvordan man benytter gjør i et bryggeri, både hvordan man håndterer selve gjæren og hva man må gjøre for å få gjæren til å fungere i vørteren. Dette er hovedsakelig beskrevet for et typisk mikrobryggeri, selv om mye av det lett kan nyttiggjøres også på hjemmebryggerskala. I tillegg til beskrivelsene for mikrobryggerier, er det noen egne avsnitt med teknikker for hjemmebryggere. Etter min mening gir imidlertid avsnittene ofte dårligere beskrivelser enn det man kan finne mange steder på nettet, selv om det her kommer i en noe mer kvalitetssikret utgave. Det er også lite sammenheng mellom det som beskrives spesifikt for hjemmebryggere og de noe mer generelle delene for mikrobryggerier, men til sammen gir dette ei grundig og god innføring i gjærhåndtering og fermentering for mikro- og hjemmebryggere.

Til slutt har boka en gjennomgang av grunnleggende laboratorieteknikk og tester som kan være nyttig for mikrobryggere, både relatert til gjær og infeksjoner. Dette avsnittet har forholdsvis liten nytte for hjemmebryggere, både fordi en del av utstyret og kjemikaliene som trengs er lite tilgjengelig for hobbybruk og fordi de færreste hjemmebryggere har den type konsistente feilkilder som en profesjonell brygger kan eliminere ved laboratorietesting. For den som ønsker å ta steget og bygge opp et hjemmelaboratorium finner man imidlertid her mye nyttig informasjon, som ellers kan være meget krevenede å få oversikt over.

Alt i alt, er dette ei grundig bok om alt man trenger å vite om gjær. Enkelte skjønnhetsfeil, slik som mye bruk av begrep som ikke er skikkelig forklart før senere og at hjemmebryggeravsnittene ikke er helt på høyde med resten av boka, endrer imidlertid ikke på at dette er ei bok som hører hjemme i hylla hos en hver seriøs hjemmebrygger. For den som har litt kunnskap om gjær og vil skjønne hva som gjør vørter om til øl, er den et must.
 
Jeg er en ny Beersmithbruker og vil gjerne vite fra en erfarne brukere om ' the Beersmith Book' kan eventuelt være til nytte. Er det noen som tenkte å kjøpe boka ?
 
hm---jeg blar og blar jeg. Får hele boka opp her, ser det ut til. Dog, den var så artig at jeg har bestilt den fra alibris.com uansett. :)
 
Her er bilde av kjøle-karet...gjæringskaret under. Antar at en strøm av vørter ble ledet ut i det bly-dekkede kjølekaret som så dryppet videre ned i gjæringskaret...

Det hadde vært artig å fått info om infeksjongraden på disse bryggene!
 

Vedlegg

  • Skjermbilde 2010-11-02 kl. 14.19.45.jpg
    Skjermbilde 2010-11-02 kl. 14.19.45.jpg
    109,1 KB · Sett: 538
Jeg har den boka. Meget interessant historisk! M.h.t. det blytekkede kjølebrettet, vil jeg kanskje tro at langsom blyforgiftning var et større problem for de som drakk hyppig av ølet, enn eventuelle syre-bakterielle infeksjoner i ølet. Norske industribryggerier hadde tidligere kjølebrett av kobber.
 
Tilbake
Topp