Bøker om brygging

Det som kan være aktuelt er å slå seg sammen en gjeng.
Hvist jeg ikke husker feil har du nokk til å spike tre flasker med hver smak.

Det er meningen å gjøre smakingen over en periode på tre forskjellige smakinger, å hver gang redusere mengden med tilsatt smak.
Man trenger jo heller ikke å smake mer enn 5-10cl pp. så en flaske bør jo holde til ca.4-5 persjoner.

Hvist 4-5stk slår seg sammen er jo plutselig prisen ikke så ille lengre.
Kunne jo vert en ide til ett eller annet brygger treff :skitbra:
Da vil ett slikt sett holde til ca.1l øl med hver av smakene hvist man bare holder seg til en smaking.

http://abnormalbrewers.org/the-enthusiast-beer-taste-troubleshooting-kit/
 
Dette ble vel nesten det samme som steinarja skrev, men jeg poster den allikvel.

Ok, dette var noe mer overkommelig. Hvis man går sammen tre stykker får man jo en kapsel av hver for ca 500 lappen. En kapsel skulle vel holde til mellom 3.5 og 7 dl. Man trenger kanskje ikke å benytte hele kapselen på en gang heller?
 
Dette har kanskje vridd seg et stykke vekk fra temaet "Bøker om brygging", bør dette splittes i en egen tråd?

Forøvrig har Basic Brewing gutta gjennomført en slik test med tilsetning av usmak. Det går over to episoder,

denne og denne.
 
Jeg har nå endelig fått bestilt Brew Like A Monk http://www.bookdepository.co.uk/book/9780937381878/Brew-Like-a-Monk , som er anbefalt av mange både her og på andre ølfora.
Samtidig fikk jeg bestlit en annen bok jeg lenge har hatt lyst på, nemlig Brewing for Victory http://www.bookdepository.co.uk/book/9780718829285/Brewing-for-Victory . Dette er altså ikke noen lærebok i ølbrygging, men en bok som skulle passe for oss som er BÅDE øl- og historieinteresserte. I motsetning til 1. verdenskrig, hvor øl ble sett på av de krigførende myndigheter i Storbritannia som et unødig luksusprodukt i vareknapphetens tid, i tillegg til at "alkoholens forbannelser" ble sett på som nedbrytende for kampmoralen, var holdningen til øl langt mer positiv hos de tilsvarende britiske myndigheter under 2. verdenskrig. Jeg gleder meg til å lese den!
 
Hei

Har funnet to bøker med oppskrifter; Homebrew Favorites og More Homebrew Favorites. Noen som har erfaring med disse?
 
Via en "desiderata"-bestilling på www.antikvariat.net fikk jeg endelig tak i Odd Nordlands vitenskapelige avhandling fra 1969: Brewing and Beer Traditions in Norway - The Social Anthropological Background of the Brewing Industry (Universitetsforlaget). Mye spennende stoff der for oss som både er øl- og historieinteresserte, blir litt spesielt å måtte lese om bare norske forhold på engelsk (ovenikjøpet skrevet av en nordmann!), men slik er det jo ofte med faglitteratur, skal man ha håp om å få noen internasjonal anerkjennelse, må det ut på engelsk fra starten. Man bør merke seg at "Brewing Industry" her først og fremst betyr hjemmeindustri (gårdsbrygging) og håndverksbrygging, ikke moderne bryggeindustri / fabrikkbrygging
 
Da har jeg nylig kjøpt og lest flere av de nevnte bøkene fra perm til perm. Jeg er helt fersk i gamet og har satt igang tre brygg, men enda ikke fått gjæret ferdig noen av dem, så anbefalingene mine er vel mer myntet på nybegynnere. Min konklusjon er at rekkefølgen man bør anskaffe disse er som følger:

1) Moderne Hjemmebrygging - Denne boken forteller på en svært lettfattelig måte alt man trenger for å komme igang med brygging, inklusive produksjon av utstyr, oppskrifter, m.m.

2) How To Brew - Fortsatt en bok fra nybegynnernivå og et godt stykke, men mer omfattende og komplett enn Moderne Hjemmebrygging. Så og si 99% av boka er tilgjengelig i en gratis nettversjon - og jeg anbefaler på at man begynner å lese denne mens man venter på at Moderne Hjemmebrygging skal finne veien til postkassa. Selv om boka er grtis på nett, så er den veldig kjekk å ha som oppslagsverk, som sengelektyre eller lesestoff på toget - den bør så absolutt kjøpes.

3) Radical Brewing - du vil ikke kunne begynne brygging med denne boken alene, det er påkrevd at du har enten brygget eller lest en av de ovennevnte først. Boken gir mange interessante perspektiver hva gjelder hjemmebrygging og vil så absolutt kunne hjelpe en som ønsker å lage sine egne oppskrifter eller bli gode på å brygge noe helt spesifikt. Jeg fikk endel a-ha-opplevelser av å ha lest denne. Selv om jeg enda føler at jeg ikke er istand til å utnytte meg av mye av det som står skrevet her enda, så vil den uten tvil hjelpe meg med å sette mål og retning på bryggingen min, å gjøre meg mer vitenskapelig orientert i min brygging, og bidra til at jeg lærer mer fra hvert brygg jeg setter. Jeg kommer til å besøke denne boken igjen mange ganger etterhvert som jeg blir mer erfaren - og således er det ikke bortkastede penger for en nybegynner. Men, jeg tror nok man har mye å hente av å sette ett brygg eller to før man leser denne- men all kunnskapen som er å finne mellom permene kan rett og slett virke avskrekkende for en nybegynner - du trenger ikke vite det som står her for å lage godt øl.

4)  Designing Great Beers - Boken får kjemitimene fra skolen til å fremstå som reineste ABC. Det denne karen ikke vet om brygging er ikke verdt å vite (selv mye av det han vet antar jeg ikke er verdt å vite - kuriosa som knapt nok er forståelig for Stephen Hawkings. Som for Radical Brewing vil den uten tvil hjelpe meg å tilegne meg kunnskap langt fortere - den har bidratt til å gjøre meg mer oppmerksom. Men, du kan definitivt ikke brygge med denne boken alene om du ikke har bryggeerfaring fra før. Jeg ser fram til å bli stadig mer vitenskapelig i min brygging, og dette er boken.

5) Clone Brews - denne boken føler jeg var et dårlig kjøp. Jeg fant kun en øl jeg fikk lyst til å forsøke meg på å kopiere - den inneholdt rett og slett for få oppskrifter. Jeg mener at en bok som denne burde inneholde markedslederne innen hver kategori, noe den ikke gjorde, den inneholdt ikke engang alle de viktigste øltypene. Jeg syntes oppskriftene manglet mange detaljer og grep - kloning av øl krever mer enn rett forhold mellom malt og humle, den krever også vink om teknikker, tstyr, mineralinnhold i vann, osv. Jeg har ikke noe spesielt grunnlag å uttale meg på, det er kun en følelse jeg har, og den er at oppskriftene (uansett utstyr og teknikk) ikke er skikkelige kloner. Det var ingenting i boken som ga boken troverdighet - feks som beskrev hvordan de kom fram til oppskriftene, osv. Jeg sitter videre igjen med en følelse at boken er en rip-off myntet på dumme nybegynnere som meg selv drømmer om å lage favorittølet de finner i butikken, og som ikke klarer å lese ut ifra boken at boken er så mangelfull at dette ikke vil være mulig. Vel, som jeg sa, dette er kun en følelse jeg sitter igjen med etter å ha lest de ovennevnte bøkene. Jeg skal gi den et forsøk og teste oppskriften på Grolsch - så får vi se hvor vellykket det blir - men jeg tror uansett ikke at jeg vil lykkes med en klone uten Designing Great beers for hånden. Jeg har enda ikke fått bevist at jeg har blitt lurt, men føler meg lurt like så. Tar jeg feil skal jeg komme tilbake om dementere det jeg har skrevet her.

Skal du kun kjøpe en eneste bok så er valget soleklart - Moderne Hjemmebrygging... men dersom du virkelig VET at du skal fortsette med brygging, så kan du like så godt kjøpe de andre med en gang (unntatt Clone Brews) - du kommer til å kjøpe dem før eller senere likevel... og mens du venter på at det første brygget skal bli ferdig, ja da har du noe å fordrive tiden med.

Uansett, dette forumet inneholder alt du trenger for rygging, så egentlig MÅ du strengt tatt ikke ha noen bok... men, du MÅ likevel ha dem. Løp og kjøp.



Noen her som kan komme med en anbefaling om det neste naturlige kjøpene, og i kronologisk rekkefølge?
 
Jeg bestillte boka  ' Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation' fra The Brewing Network. Kommer ut i oktober (håper jeg ;D)


THIS IS A PRE-SALE SIGNED COPY. DELIVERY TO YOU IS EXPECTED TO BE EARLY OCTOBER. THIS BOOK COMES SIGNED BY HAND BY AUTHORS CHRIS WHITE AND JAMIL ZAINASHEFF.

Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation is a resource for brewers of all experience levels. The authors adeptly cover yeast selection, storage and handling of yeast cultures, how to culture yeast and the art of rinsing/washing yeast cultures. Sections on how to set up a yeast lab, the basics of fermentation science and how it affects your beer, plus step by step procedures, equipment lists and a guide to troubleshooting are included.
 
Takk for info, Chris White og Jamil Zainasheff er vel kanskje to av de mest kunnskapsrike og annerkjente i både teori og praksis innen øl-gjæring.
Høres ut som en må-bare-ha bok  :skitbra:
 
Javel, lokkemann - da må jeg nok ha den, jeg også (som om jeg ikke hadde nok andre ølbøker å pløye gjennom!). Ser den er tilgjengelig for forhåndsbestilling på amazon.com , men ikke på amazon.co.uk eller bookdepository.co.uk . Pleier oftest å bestille fra sistnevnte, selve bokprisen der er gjerne litt høyere enn på amazon, men siden de sender fraktfritt, blir totalprisen ofte billigere. Tror jeg venter med bestillingen til de har fått den, en krone spart er en krone mer til øl ...
 
Knalltips. Bestilte utan atterhald.

Skål

Tore
 

Vedlegg

  • yeast_cover_final.jpg
    yeast_cover_final.jpg
    72,9 KB · Sett: 465
Den ble lagt ut til pre-order hos The Brewing Network for noen dager siden. Tror jeg var kunde nr. fem. :) Gleder meg stor til den boka. Jula kom tidlig i år...
 
Tilbake
Topp