Bøker om brygging

neslekkim skrev:
Flott med boktips!, ble noen bøker her også i samme slengen.
Gjelder bare å få tid til å lese de nå så..

Og der kom to av bøkene gitt, en bok pr konvolutt, fikk bare 2 av 3 bøker, men får vel den andre imorgen tenker jeg..
 
Gahr skrev:
Styr unna David Line, alt er definitivt utdatert, og forfatteren hadde heller ikke egentlig spesielt inngående kunnskaper om emnet.

Av ting på lista di vil jeg absolutt anbefale følgende:

- "New Brewing Lager Beer" av Greg Noonan. Den beste boken om lagerbrygging på markedet.
- "Brew Like a Monk" av Stan Hieronymus. Den beste boken om brygging av trappist-style øl på markedet. Supplér med de to andre i serien, "Wild Brews" (Jeff Sparrow) og "Farmhouse Ales" (Phil Markowski), så har du et glimrende utgangspunkt for belgisk øl.
- "German Wheat Beer" av Eric Warner. Grundig og informativ.

Utenom lista bør du sjekke ut følgende:

- "How to Brew" (nyeste utgaven) av John Palmer. Etter min mening Bøkenes Bok for hjemmebryggere. Forklarer alle deler av prosessen svært grundig. Ingen all-round-bøker er bedre.
- "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Tidenes oppskriftsbok.
- "Principles of Brewing Science" og "An Analysis of Brewing Techniques" av George Fix. Grundig informasjon om kjemien bak bryggingen, skrevet for hjemmebryggere uten at det spares på det tekniske.

Og til slutt:
- "The Compleat Meadmaker" av Ken Schramm. Er du interessert i mjød, går dette for å være en slags bibel. Jeg har ikke lest den selv, men den er på vei fra Amazon as we speak.

Så lenge det finnes gode, uleste bøker om brygging, er sjansene for at julen blir fin relativt stor hvert eneste år.

Hei Gahr: Har du fått lest denne boka "The compleat Meadmaker"?, Vurderer å kjøpe den og ønsker å vite om den var noe bra . Lurer også på om det er noe vits i å kjøpe "brewing classic styles" når det står at de bruker ekstrakt, stemmer dette? Using extract-based recipes for most categories,
 
Anders_1979 skrev:
Gahr skrev:
Styr unna David Line, alt er definitivt utdatert, og forfatteren hadde heller ikke egentlig spesielt inngående kunnskaper om emnet.

Av ting på lista di vil jeg absolutt anbefale følgende:

- "New Brewing Lager Beer" av Greg Noonan. Den beste boken om lagerbrygging på markedet.
- "Brew Like a Monk" av Stan Hieronymus. Den beste boken om brygging av trappist-style øl på markedet. Supplér med de to andre i serien, "Wild Brews" (Jeff Sparrow) og "Farmhouse Ales" (Phil Markowski), så har du et glimrende utgangspunkt for belgisk øl.
- "German Wheat Beer" av Eric Warner. Grundig og informativ.

Utenom lista bør du sjekke ut følgende:

- "How to Brew" (nyeste utgaven) av John Palmer. Etter min mening Bøkenes Bok for hjemmebryggere. Forklarer alle deler av prosessen svært grundig. Ingen all-round-bøker er bedre.
- "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Tidenes oppskriftsbok.
- "Principles of Brewing Science" og "An Analysis of Brewing Techniques" av George Fix. Grundig informasjon om kjemien bak bryggingen, skrevet for hjemmebryggere uten at det spares på det tekniske.

Og til slutt:
- "The Compleat Meadmaker" av Ken Schramm. Er du interessert i mjød, går dette for å være en slags bibel. Jeg har ikke lest den selv, men den er på vei fra Amazon as we speak.

Så lenge det finnes gode, uleste bøker om brygging, er sjansene for at julen blir fin relativt stor hvert eneste år.

Hei Gahr: Har du fått lest denne boka "The compleat Meadmaker"?, Vurderer å kjøpe den og ønsker å vite om den var noe bra . Lurer også på om det er noe vits i å kjøpe "brewing classic styles" når det står at de bruker ekstrakt, stemmer dette? Using extract-based recipes for most categories,

Har lest en god del i "The Compleat Meadmaker". Den har mange gode tips, særlig ang. gjær, og er også grundig på forskjellige honningtyper. Anbefaler den for dem som vil lage mjød. "Brewing Classic Styles" anbefales også absolutt. Alle oppskrifter står i både ekstrakt (der det er mulig) og all-grain-versjon.
 
Mottok "Brewing Classic Styles: 80 Winning Recipes Anyone Can Brew" og "Yeast: The Practical Guide to Beer Fermentation" fra Amazon i postkassa da jeg kom hjem i dag. Og bryggedag i morgen. For en herlig helg det skal bli!  :skitbra: :biersmile:
 
Bok om humle?

Ser efter böcker om humle, och inte bara introduktion till, men gärna en bok som ger en ordentlig genomgång av egenskaper vid olika humle från hela världen som finns att köpa och är avsett för brygging.  Jag har redan "for love of hops", men är kanske inte så fördjupad kring tekniska värden hos olika humle som jag hade "hop"pats på  :idea:. I tillägg har jag väl praktiskt taget laddat ned alt av gratis pdfs kring humle och "hops variety books" .Det jag har sett lite på då är The Hop Aroma Compendium som kommer ut i två volymer. Är det någon som har någon erfarenhet av detta? Är lite styv pris på kompendiet, men kan ju också vara värt det.

What say you?

Länk til kompendiet: http://www.barthhaasgroup.com/en/news-and-reports/the-hop-aroma-compendium
 
Gahr skrev:
Styr unna David Line, alt er definitivt utdatert, og forfatteren hadde heller ikke egentlig spesielt inngående kunnskaper om emnet.

Av ting på lista di vil jeg absolutt anbefale følgende:

- "New Brewing Lager Beer" av Greg Noonan. Den beste boken om lagerbrygging på markedet.
- "Brew Like a Monk" av Stan Hieronymus. Den beste boken om brygging av trappist-style øl på markedet. Supplér med de to andre i serien, "Wild Brews" (Jeff Sparrow) og "Farmhouse Ales" (Phil Markowski), så har du et glimrende utgangspunkt for belgisk øl.
- "German Wheat Beer" av Eric Warner. Grundig og informativ.

Utenom lista bør du sjekke ut følgende:

- "How to Brew" (nyeste utgaven) av John Palmer. Etter min mening Bøkenes Bok for hjemmebryggere. Forklarer alle deler av prosessen svært grundig. Ingen all-round-bøker er bedre.
- "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Tidenes oppskriftsbok.
- "Principles of Brewing Science" og "An Analysis of Brewing Techniques" av George Fix. Grundig informasjon om kjemien bak bryggingen, skrevet for hjemmebryggere uten at det spares på det tekniske.

Og til slutt:
- "The Compleat Meadmaker" av Ken Schramm. Er du interessert i mjød, går dette for å være en slags bibel. Jeg har ikke lest den selv, men den er på vei fra Amazon as we speak.

Så lenge det finnes gode, uleste bøker om brygging, er sjansene for at julen blir fin relativt stor hvert eneste år.

Hei.

Jeg ser at denne boken er sterkt anbefalt,  "  "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Tidenes oppskriftsbok"  men jeg leste et sted at oppskriftene er basert på extrakter??  stemmer dette??
 
dagwayne skrev:
Hei.

Jeg ser at denne boken er sterkt anbefalt,  "  "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Tidenes oppskriftsbok"  men jeg leste et sted at oppskriftene er basert på extrakter??  stemmer dette??

Alle oppskriftene er gitt med detaljer for ekstrakt og all grain.
 
Bjarte H skrev:
dagwayne skrev:
Hei.

Jeg ser at denne boken er sterkt anbefalt,  "  "Brewing Classic Styles" av Jamil Zainasheff og John Palmer. Tidenes oppskriftsbok"  men jeg leste et sted at oppskriftene er basert på extrakter??  stemmer dette??

Alle oppskriftene er gitt med detaljer for ekstrakt og all grain.

Takker, da kan jeg gå ubekymret  til sengs..........
 
Bestilte Water av John Palmer og Colin Kaminski fra Bookdepository.com for ca ti dager siden. Så at utgivelsesdatoen var 4. november etter at jeg hadde bestilt, så jeg ble overrasket over å motta leveringsbekreftelse på mail i dag. Enda mer over å motta boken et par timer senere.
 
Kjetil S skrev:
Bestilte Water av John Palmer og Colin Kaminski fra Bookdepository.com for ca ti dager siden. Så at utgivelsesdatoen var 4. november etter at jeg hadde bestilt, så jeg ble overrasket over å motta leveringsbekreftelse på mail i dag. Enda mer over å motta boken et par timer senere.

Lucky bastard! Min er sendt av Amazon, men det står beregnet leveringsdato 8. november... Og jeg bestilte boka i 2012. Håper den er verd å vente på!:)
 
Kjetil S skrev:
Bestilte Water av John Palmer og Colin Kaminski fra Bookdepository.com for ca ti dager siden. Så at utgivelsesdatoen var 4. november etter at jeg hadde bestilt, så jeg ble overrasket over å motta leveringsbekreftelse på mail i dag. Enda mer over å motta boken et par timer senere.

WOW! denne har jeg ventet lenge på, og den har blitt utsatt flere ganger.
 
Da har jeg akkurat bestilt meg ett lite bryggebibliotek

How to Brew 3.utg - John Palmer (Har lest første utgave fra begynnelse til slutt, men den er så bra at jeg må ha den i hylla)
Brewing Classic Styles - Jamil Zainasheff
Yeast - Chris White
Water - John Palmer
For the Love of Hops - Stan Hieronymus

Tror julekvelden kommer veldig tidlig i år ;D

De tre siste bøkene har veldig like cover, ser ut som en bokserie. Noen som vet om det eksisterer eller er planlagt noen flere bøker i denne serien?
Er i hvertfall en viktig ingrediens som ikke har fått sin egen bok.

Noen som har lest humleboka?
 
SindreW skrev:
Da har jeg akkurat bestilt meg ett lite bryggebibliotek

How to Brew 3.utg - John Palmer (Har lest første utgave fra begynnelse til slutt, men den er så bra at jeg må ha den i hylla)
Brewing Classic Styles - Jamil Zainasheff
Yeast - Chris White
Water - John Palmer
For the Love of Hops - Stan Hieronymus

Tror julekvelden kommer veldig tidlig i år ;D

De tre siste bøkene har veldig like cover, ser ut som en bokserie. Noen som vet om det eksisterer eller er planlagt noen flere bøker i denne serien?
Er i hvertfall en viktig ingrediens som ikke har fått sin egen bok.

Noen som har lest humleboka?

Det er ment som en serie. "Brewing Elements" er vel navnet. Antar det kommer en maltbok også. Humleboka er svært interessant!
 
Deichmanske bibliotek har også en hel del bøker om brygging (Palmer, Zainasheff, Foseid, Hieronymus, Horne, Mosher, Bjørnstad m.fl). De sender ut til nærmeste folkebibliotek hvis man bestiller. Veldig kjekt og helt gratis
 
Tilbake
Topp