Boulevard Tank 7 Klone

Tester denne oppskrifta nå, men kun 23L pre-boil.
Splitter opp og kjører 4,5L med Brett. brux trois (WLP644), resten med WLP500 -Monestary Ale Yeast.

Ved hjelp av beersmith kommer jeg frem til at det ryker nær en kvartkilo Amarillo. Kan det stemme?
 
Når jeg skriver inn
Amarillo 0 min så gir BeerSmith meg 0 IBU uansett mengde..

Hvordan regner jeg da ut 10,7 IBU?
 
Steep time gir IBU i beersmith. Jeg satte den til 15-20-25 og det reduserte mengden ganske mye.
Må gå ut fra at de kjører 15-25min whirlpool før de kjøler og tilsetter oksygen inline på vei til gjæringstank.
 
Tester denne oppskrifta nå, men kun 23L pre-boil.
Splitter opp og kjører 4,5L med Brett. brux trois (WLP644), resten med WLP500 -Monestary Ale Yeast.

Ved hjelp av beersmith kommer jeg frem til at det ryker nær en kvartkilo Amarillo. Kan det stemme?

OBS! Er feil i oppskriften, 10x for mye tørrhumle. Trust me, i tried it:) Skal være 0,76g/l
 
Jeg fikk tørrhumlinga oppgitt pr barrel. Altså 113 liter, noe som ga 14 g mener jeg i mitt oppsett, kan være jeg regnet feil, syntes det var lite så jeg doblet det.
 
Når jeg skriver inn
Amarillo 0 min så gir BeerSmith meg 0 IBU uansett mengde..

Hvordan regner jeg da ut 10,7 IBU?

Velg whirlpool x min, og ikke boil 0 min.

Men akkurat dette blir like vagt. Man vet ikke ved hvilken temperatur og hvor lenge de whirlpooler.
 
Tester denne oppskrifta nå, men kun 23L pre-boil.
Splitter opp og kjører 4,5L med Brett. brux trois (WLP644), resten med WLP500 -Monestary Ale Yeast.

Ved hjelp av beersmith kommer jeg frem til at det ryker nær en kvartkilo Amarillo. Kan det stemme?

Hvis du tilsetter brett ved flasking så får du brett-saisonen deres. Det er samme oppskrift som tank7 men med bruxellensis ved flasking og lagret i ca tre måneder
 
Takk for innspill.
Tør nok ikke flaske med brett, men kanskje prøve i sekundær.
Må kjøpe inn mer Amarillo. Kjørte på med 78g i 5min og 41g i femten minutter steep.
 
Min ga seg også tidlig, skal måle igjen idag. Stått tre uker omtrent. Neste gang skal jeg kjøre 63c i 75 min.
Da kan den fort blir for tørr igjen. Jeg mesket nylig en tripel på 62C i 90min, og den gjæra ut 1.077 -> 1.005 med samme gjær. Litt heftigere enn forventa, men ølet smaker veldig godt.
 
Nja, tror jeg burde havne ca innenfor i oppsettet mitt, kanskje bare ta 60min for å safe mtp 2.gen 3787. Den skal jo ned til 1.008.

Edito: Antar at min også har gitt seg på 1.012. Fem dager siden forrige måling som viste 1.013. Har stått 18 dager, hele 12 av de på 23C. Smaker veldig godt ut av karet.
 
Sist redigert:
Mitt første forsøk smaker enn så lenge fail. Tappet igår etter tre uker gjæring.

Jeg hev oppi 32g amarillo, i steden for 14 som tørrhumle, orket ikke spare og hadde ikke hjerte til å hive det som ville blitt til overs.

Altfor høy FG (1.012) og for mye tørrhumle gjør at denne smaker deretter.
 
Interessant. Jeg cold crasha min i helga, ettersom humla hadde spredt seg maks, og ølet så ut som grøt. Tenker å flaske en av de nærmeste dagene. Har også for høy FG, men har holdt meg til anbefalt mengde tørrhumle. FG-prøven smakte ihvertfall lovende.
 
Hvis du tilsetter brett ved flasking så får du brett-saisonen deres. Det er samme oppskrift som tank7 men med bruxellensis ved flasking og lagret i ca tre måneder

Har du en kilde på at det er Bruxellensis de bruker? jeg har lett etter svar på hvilken strain det er uten å finne noe spesifikt...
 
For Saison-Brett, we’re inoculating the beer with brettanomyces bruxellensis at bottling. We store the bottled beer in the bottle conditioning area of our warehouse at 75 degrees F until it starts to display noticeable brett character, typically around 3 months.

Jeremy Danner, Ambassador Brewer
Boulevard Brewing Company
 
Det var kjapt levert:

Saison-Brett is bottled nearly flat (around 2 g/l CO2). We prime with dextrose and use both the brettanomyces and a champagne yeast for bottle conditioning.

Jeremy Danner, Ambassador Brewer
Boulevard Brewing Company
 
Tilbake
Topp