Vi har tenkt til å brygge en Tank 7 klone på lørdag. Spørsmålet er hvor mye Amarillo som må tilsettes i Whirlpool (dvs. ved 0 minutter) for å få 10,7 IBU ut av den...? Noen som har noen ide?
Jeg har regnet ut (med Beercalc) hvor mye humle vi skal bruke for å komme så nær opptil orginalen som mulig. Kommentarer mottas med takk da dette ikke ser ut til å stemme med det andre i denne tråden har brukt! Hva var grunnen til at dere brukte det dere brukte?
Edit: Glemte å si at det er en 50 l batch vi skal lage. (Volum ved start av kok 56 l. Etter kok 50 l.)
Her er det jeg har regnet ut:
Koking i 70 minutter.
- 12 g Magnum ved 98 grader ved oppvarming til kok (12,5% Alpha)
Beercalc kan ikke settes til 70 min, men om man ser på verdiene ved 60 og 90 så bør dette stemme.
- 10 g Simcoe ved 55 minutter (12,9% Alpha)
Beercalc kan heller ikke settes til 55 min men ser man på 45 og 60 så stemmer det bra.
- 228 g Amarillo ved 5 minutter (8,4% Alpha)
- ? g Amarillo ved 0 minutter (8,4% Alpha) - Dette kan Beercalc i hvert fall ikke regne ut...
- 34 g Amarillo som tørrhumling etter ca 1 uke (8,4% Alpha) - Har da forutsatt 0,76 g/l
Dette gir (for alt bortsett fra det som tilsettes ved 0 minutter) i følge Beercalc de IBU verdiene som oppgis av Boulevard.
Jeg har kjøpt inn 800 g Amarillo, så jeg bør vel ha nok. Spørsmålet er altså hvor mye jeg skal bruke...