Heisann - Jeg har en Tank 7(ish) klone på to gjæringsfat som har stått siden 13 april. SG akkurat nå er på 1,014 på det ene fatet og 1,012 på det andre. Gjæren jeg har brukt er WLP530. Brukte ikke gjærstarter, men hadde to rør i hvert fat (ble fortalt at dette burde holde). Har heller ikke hatt oksygen i vørter. OG var på 1,074. Meskingen var ganske slavisk etter oppskriften tidligere i denne tråden, men holdt den noe lenger på 63 grader for å "være sikker" på at jeg hadde fått ut det jeg kunne av gjærbart sukker...
En Tank 7 skal etter rett være på FG 1,008 - og jeg skulle svært gjerne hatt det ned mot dette...
SG har ligget på ca det samme siste uken i det ene fatet, mens det andre, som sagt, har krøpet ned til 1,012. Dette etter at jeg skrudde opp varmen noe for en uke siden.
Det er første gangen jeg bruker WLP530 - hva sier dere med erfaring med denne? Er det et poeng å vente lenger? Har jeg fått ut det maksimale av gjæren? Er der noen triks for å komme lenger ned..?
Smaken er veldig lovende, men helt opplagt søtere enn originalen. Merker også forskjell på fatene, hvor selvsagt den med lavest SG er den som smaker best..
Vet at Wyeast 3787 er anbefalt av Boulevard - er der noen som har en formening om denne ville tatt ølet lenger ned mot optimal FG..?
Håper på noen svar her - synes dette er et knallgodt øl som jeg vil ha enorm glede av å "få til"...