Boulevard Tank 7 Klone

Jeg har en blodfersk versjon på tapp nå. Dog er Amarillo byttet med Citra pga tilgjengelighet da den ble brygget. Jeg ble i hvert fall meget fornøyd med den versjonen. Frisk og fin og farlig drikkbar på 8.8 %....
 
Hei. Prøver å fortsette på denne tråden...
Jeg er i gang med å brygge en Tank 7 etter oppskriften som beskrevet tidlig i tråden her, og håper på råd fra de som allerede her gjort det..

Jeg har noen spørsmål rundt flaskingen, og bruk av champagne-gjær/ brett:

- Hvilke typer gjær brukte dere? Er det er mix av brett/ champagne?
- Tilsetter man dette helt på tampen av flaskingen?
- Brukte dere sukker i tillegg, eller tilfører gjæren nok CO2 - det er kanskje vanskelig å svare helt på, ettersom det er kanskje ulik FG man oppnår før tilsetting av dette...
- Alternativt: Vil det fungere ok om jeg velger å tilsette denne gjæren når primærgjæringen har stanset - for så å la det gjære ut, og så flaske med sukkerlake for riktig karboneringsnivå?

På forhånd takk
 
Heisann

Har brygget denne i noen forskjellige versjoner og alt blir godt for å si det enkelt.
I dag har jeg en endret variant som nok kommer til å ende opp på min faste liste over øl som skal brygges hvert år.

Tilbake til din forespørsel.

Jeg har ingen erfaring med å tilsette brett før flasking og bruke det som karbonering. Om du gjør dette så bør du flaske på champagneflasker som tåler større trykk enn vanlige ølflasker. Du har null kontroll på hvor mye kullsyre/trykk du ender opp med når du bruker denne metoden, så faren for flaskebomber er absolutt til stede om en ikke har erfaring og er sikker på hvordan resultatet eventuelt blir. Du må hvertfall IKKE tilsette sukker i tillegg til brett når du flasker, da får du garantert bomber!

Jeg har ettergjæret mange øl med brett, tilsetter brett i dunken etter stormgjæring, typisk etter 1 uke. Da har jeg full kontroll på utgjæring før jeg flasker slik at jeg unngår flaskebomber. Har testet det å tappe over på ny dunk før jeg tilsetter brett, men det er ikke noe forskjell på resultatet med å gjøre dette. Dette er min erfaring, og jeg har brukt mye brett i øl etterhvert, noe som absolutt anbefales.
Jeg kan anbefale både Brett B og Brett C i Tank 7. Brett C gir mindre funk enn Brett B, ellers mye likt i resultatet på de to.

Tank 7 er god uten brett og, så er ikke et must å ettergjære med brett. Men du får et fruktig og friskere øl med typisk brett funk med å gjøre dette.
 
Ah. Tusen takk for svar.
Det var med referanse til @Miguel sitt innlegg nederst på side 2 i denne tråden jeg stilte spørsmålene foresten.

Jeg synes det virker spennende med brett, så jeg må prøve det :). Jeg har batchen delt i to kar, så jeg kjører uten i den ene dunken. Jeg fikk 60 liter, så jeg vlagte å ha 50 liter i en speidel 60l dunk, og 10 i en 25 liters. Tenker jeg har brett i 50-literen.
Vil brett b/c typisk dra ned FG ytterligere enn Wyeast 3787?
Vil tro at det ikke er behov for stor gjærstarter - om det i det hele tatt trengs.
Gleder meg veldig til resultatet av denne.
 
Ja brett vil helt klart spise mer sukker enn 3787.
Min erfaring med denne type belgisk munkegjær er at de stopper rundt 1.010 - 1.016. Brett vil kjøre dette ned mot 1.004 - 1.008.
Jeg lager alltid gjærstarter for Brett og.
De første forsøkene gjorde jeg ikke det, og det fungerte også veldig greit, men prosessen har gått raskere etter jeg lagde starter.
Du må beregne en dag og to ekstra på starteren og, greit å tenke på ;)
 
Takk for gode råd og svar igjen.
Jeg prøver meg med noen oppfølgingsspørsmål, ettersom brett er nytt for meg.
Jeg satte en gjærstarter med WLP 650 (brett b) på ~3 liter på tirsdag. Jeg bruker magnetrører. Det er fremdeles ikke noe livstegn, men jeg leser at brett kan være ganske tungstartet - en til to dager ekstra på gjærstarter er ikke noe problem om jeg starte nedkjøling for dekantering på om 2-3 dager.
Vil sekundærgjæring med brett også medføre at tiden på gjærdunk vil forlenges med mye? Ser på enkelte forum at det snakkes om måneder.
 
Min erfaring er at det ikke er samme aktivitet i starteren som det er for vanlig sacc-gjær.
Et par dager før det begynner å bli litt aktivitet høres helt greit ut. Selve dekanteringen er som vanlig, så det holder at du setter kaldt dagen før det skal tilsettes i dunk.

Brett gjær jobber raskere og gir mer fruktighet ved høyere temperaturer. Så om du har et varmt rom så kan det være lurt å sette dunken inn dit. De første gangene jeg brukte Brett ventet jeg i flere uker for å være sikker før jeg flasket, men erfaring jeg etterhvert har fått er at det er klart for flasking etter ca 4 uker. Men som sagt, står dunken kjølig tar dette lengre tid. Jeg setter opp temperaturen til 25-30 grader når jeg tilsetter brett, eller så setter jeg dunken inn på et rom der jeg har varmekabler.

Et greit tips til deg er å ta en prøve etter 2-3 uker og sjekke gravity. Sjekk igjen etter 1 uke. Er det likt så er det klart for tapping.
 
En stund siden det er blitt skrevet i denne tråden, men jeg prøver meg. Ser at humlemengder blir diskutert, og prøvd ut, men finner ingen som konkluderer med en oppskrift de er fornøyd med. Spesielt tørrhumling er jeg usikker på. Er det noen som har funnet en oppskrift som de kan kalle en klone?

/Kristoffer
 
Heisann - Jeg har en Tank 7(ish) klone på to gjæringsfat som har stått siden 13 april. SG akkurat nå er på 1,014 på det ene fatet og 1,012 på det andre. Gjæren jeg har brukt er WLP530. Brukte ikke gjærstarter, men hadde to rør i hvert fat (ble fortalt at dette burde holde). Har heller ikke hatt oksygen i vørter. OG var på 1,074. Meskingen var ganske slavisk etter oppskriften tidligere i denne tråden, men holdt den noe lenger på 63 grader for å "være sikker" på at jeg hadde fått ut det jeg kunne av gjærbart sukker...

En Tank 7 skal etter rett være på FG 1,008 - og jeg skulle svært gjerne hatt det ned mot dette...

SG har ligget på ca det samme siste uken i det ene fatet, mens det andre, som sagt, har krøpet ned til 1,012. Dette etter at jeg skrudde opp varmen noe for en uke siden.

Det er første gangen jeg bruker WLP530 - hva sier dere med erfaring med denne? Er det et poeng å vente lenger? Har jeg fått ut det maksimale av gjæren? Er der noen triks for å komme lenger ned..?

Smaken er veldig lovende, men helt opplagt søtere enn originalen. Merker også forskjell på fatene, hvor selvsagt den med lavest SG er den som smaker best..

Vet at Wyeast 3787 er anbefalt av Boulevard - er der noen som har en formening om denne ville tatt ølet lenger ned mot optimal FG..?

Håper på noen svar her - synes dette er et knallgodt øl som jeg vil ha enorm glede av å "få til"... :)
 
Jeg har en blodfersk versjon på tapp nå. Dog er Amarillo byttet med Citra pga tilgjengelighet da den ble brygget. Jeg ble i hvert fall meget fornøyd med den versjonen. Frisk og fin og farlig drikkbar på 8.8 %....
Hvilke(n) gjær brukte du. Lurer på å prøve WLP670 American Farmhouse Blend.
 
Jeg har en blodfersk versjon på tapp nå. Dog er Amarillo byttet med Citra pga tilgjengelighet da den ble brygget. Jeg ble i hvert fall meget fornøyd med den versjonen. Frisk og fin og farlig drikkbar på 8.8 %....

Jeg har mye Citra liggende, anbefaler du denne også etter at den er drukket opp(regner jeg med)? Har og ca 85 gram Amarillo, men vil det bli bra å blande?
 
Jepp, Citra kan anbefales :) Har ikke prøvd å gjenbrygget den ennå, men den forsvant relativt fort ;)


Sent from a potato using Tapatalk
 
Jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en klone av denne. Til dere som har brygget den, hvor havna dere smaksmessig i forhold til originalen? I de ulike oppskriftene jeg har funnet har det vært foreslått flere forskjellige gjærtyper - WLP670, WLP585 og WLP530. Jeg er generelt skeptisk til Brett-strains, men BryggSelv foreslo WLP644.
Tank 7 er etter min mening et utrolig godt og spennende øl med mye funk, men jeg innbiller meg at mye av smaksbildet kommer fra gjæren?
 
Det strides blant de lærde om nøyaktig genetikk, men det er helt sikkert ikke en ren Brett. Det som derimot er sikkert er at WLP670, som ofte blir foreslått, inneholder Brett. :)
 
Sist redigert:
Sendte like gjerne en mail til Boulevard og fikk svar tilbake etter noen timer. Det ser ut til at de har endret oppskriften siden sist, men det er altså 3787 / WLP530 de selv anbefaler til denne. Poster den her for de som måtte være interesserte:

-----


Thanks for contacting us, Morten, and thank you for your interest in our brewery. Here is some information you may find helpful when brewing a saison similar to our Tank 7 Farmhouse Ale:

Malt
Pale Malt – 97.4%
Malted Wheat – 2.6

Mash Schedule
63 C – 45 minutes
68 C - 20 min
73-C 25 min
Mash off at 78

We target a beginning of boil gravity of 12.7 Plato and reach 18.9 at the end of a 70 minute boil with 3 degrees Plato coming from an addition of liquid dextrose midway through the boil.

Hops
Bravo – 12.1 IBU at 98 C
Bravo – 12.1 IBU 15 minutes after beginning of boil
Cascade – 6.3 IBU at end of boil
Amarillo – 8.3 IBU at end of boil

We cool the wort to 19C and let it rise to 21 C following pitching with our house Belgian yeast strain. To approximate our house Belgian yeast strain, we recommend Wyeast 3787.

We ferment at 21 until we reach 7 Plato at which point we temp up to 23 for the remainder of fermentation. Ending Plato is 2.2.

Dry Hopping
Amarillo - .09 kg/bbl
Calypso - .034 kg/bbl
Citra - .034 kg/bbl

Specs
ABV - 8.5
IBU - 38
EBC – 12
 
Tilbake
Topp