Bouncer inline filter

Noen som har prøvd disse?
https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/utstyr-til-gjaering/bouncer-inline-beer-filter

Ser at de miste er på 480micron, det høres for meg ut som at det er for grovt til å gjøre særlig nytte. Jeg flasket et blonde ale i helga som så krystallklart ut under omstikling. Nå som det har stått et par dager synest jeg det er for mye bunnfall med tanke på at jeg både CC og brukte gelatin. Det var MYE trub i bøtta, alt ble med i fra kjelen men trudde ikke noe sørlig ble med etter omstikling... Er selvsagt klar over at det vil være bunnfall når man karbonerer på flaske men har et lag på 1/2 cm i noen av flaskene. Trur heverten må ha sugd opp trub.
 
Gjennopliver denne tråden litt. Har hittil stort sett ikke brukt filter fordi jeg rett og slett ikke har hatt mye behov hittil.

Konkluderte personlig med at standardfilter på 915 micron kun egnet seg i tilfeller der man har ganske store partikler (f.eks. cocoa nibs el.). Har nå tenkt å tørrhumle en IPA med pellets rett i karet. Har tidligere eksperimentert med forskjellige humlefilter og poser og vil nå se om jeg kan slippe det i det hele. Jeg har ikke mulighet til Cold Crash, men kjører Fermzilla Allrounder for trykksatt overføring med flottør.

Lurer på om noen har synspunkt på å bruke en av disse ekstra filtrene på hhv. 304 micron and 178 micron. https://brewshop.no/produkt/utstyr/gjaering/utstyr-til-gjaering/bouncer-filter-kit-standard
  • Hva mister man evt. ved å filtrere på størrelser <= 304 micron? (Leser ofte at man "mister" noe når man filtrerer øl, men uklart hva nøyaktig man mister syns jeg).
  • Hvor finmasket må det være for å ta bort de verste humlrestene?
 
Jeg har en bouncermd som jeg har brukt mellom gryte og gjæringskar. Den tar greit humlerester og de største bitene med coldbreak. Den lille vill etter min mening bli for liten og lett tette seg.
 
Skal teste bouncer for første gang i dag. En tørrhumla IPA. Tenkte å prøve meg med det blå (304 micron) filteret. Hvordan vil det funke?

Egentlig har jeg ikke hatt problemer uten filter tidligere, men jeg tenker at filteret kanskje kan fjerne små partikler som, sjøl om de ikke skaper problemer under tappinga, likevel vil kunne påvirke smaken over tid.
 
Skal teste bouncer for første gang i dag. En tørrhumla IPA. Tenkte å prøve meg med det blå (304 micron) filteret. Hvordan vil det funke?

Egentlig har jeg ikke hatt problemer uten filter tidligere, men jeg tenker at filteret kanskje kan fjerne små partikler som, sjøl om de ikke skaper problemer under tappinga, likevel vil kunne påvirke smaken over tid.
Kan jo svare sjøl:) : Det blå filteret gikk tett etter noen få liter, så jeg måtte bytte til det grove. Det filtrerer ut de grove partiklene, men det lå igjen en god del grønn gjørme i omstikningskaret. Men tappestaven var helt rein.

Skulle kanskje kjøpt den store versjonen (mcdaddy) av filteret? Skjøntr den hadde kanskje også gått tett.
 
Vekker denne litt til liv igjen, for jeg har et (nybegynner) spørsmål om Bouncer MD filter....

Har med litt vekslende hell brukt Bouncer MD filteret vet noen anledninger for å få filtrert bort litt grove humlerester og denslags når gjærkaka/humlekaka ligger midtveis og over tappekrana fra gjæringskaret.... (Gjærer i plastbøtter).
Bruker en slange fra tappekrana til inngangen på filteret, deretter slange fra utgangen av filteret til toppen av tappestaven. Jeg sliter med luftbobler, særlig fra utgangen av filteret. Har strammet slangen med slangeklemme, men problemet vedvarer. Det høres ut som surkling/promping i bunnen av flasken når jeg fyller den. Det kommer jo av all lufta som blir med ned slangen/tappestaven. Dette kan da umulig være bra for ølet? Jeg er ikke superbekymret for oksydering, men dette føles slett ikke bra. Problemet er ikke like stort ved tapping til fat, men det hender da også. Har også prøvd både rødt og blått filter uten forskjell. Har prøvd å ha filterhuset på skakke, opp ned og andre vinkler med samme resultat. Det virker som om filterhuset rett og slett ikke fylles helt opp med øl, at det er luft/CO2 på toppen som da slurpes videre ned i utgangen av filteret....

Det er altså dette filteret jeg snakker om:


BouncerMD.Jpeg
Har noen noe erfaringer å dele?
 
Har noen noe erfaringer å dele?
Jeg bruker et sånt mac daddy ved behov fra krane i bøtter ved overføring til fat. Slanger og filter fylles med starsan, jeg snur og vender på filterhuset til alt av bobler og luft er ute. Så kobler jeg ball locken på et tomt purget ølfat med kun CO2 på og blåser ut starsan blandinga. I mitt hode er det da lite nok luft i kretsen til at det går fint om der er ei luftlomme, i praksis er det vel da ei CO2 lomme. Hvis du bruker en silikonslange på krana så tetter den bedre enn hardere plast, så er du tryggere på at du ikke suger inn falsk luft i skjøtene.
 
Kjøp en all rounder, kald kræsj og overfør, enkelt og greit, flasking kan du gjøre fra fat etter den er ferdig karbonert med keglands mottrykksfyller, og vil holde seg god på flaske lenge.
 
Kjøp en all rounder, kald kræsj og overfør, enkelt og greit, flasking kan du gjøre fra fat etter den er ferdig karbonert med keglands mottrykksfyller, og vil holde seg god på flaske lenge.
Jeg skal fate en testbatch i ei 12-liter bøtte i dag. Gjæret med Skare, humlet heftig med chinook. Det er ca 7 liter øl i bøtta, og 2 cm med tjukt lag gjær og humle på toppen enda. Selv om denne ble gjæra i en trykktank tviler jeg på at gjæra hadde sunket. Hvis jeg tar av en høsting, skyller med vann så humla faller ut, så ser jeg i kjøleskapet dagen etterpå at levende gjær flyter opp. Så en slik vanskelig krabat vanskeliggjør tapping uten et slikt bouncer filter.
 
Jeg skal fate en testbatch i ei 12-liter bøtte i dag. Gjæret med Skare, humlet heftig med chinook. Det er ca 7 liter øl i bøtta, og 2 cm med tjukt lag gjær og humle på toppen enda. Selv om denne ble gjæra i en trykktank tviler jeg på at gjæra hadde sunket. Hvis jeg tar av en høsting, skyller med vann så humla faller ut, så ser jeg i kjøleskapet dagen etterpå at levende gjær flyter opp. Så en slik vanskelig krabat vanskeliggjør tapping uten et slikt bouncer filter.
Aha, ingen måte å få kaldkræsjet 12 liters bøtta? Om ikke så ser jeg selvfølgeligheten av filteret :)
 
Tilbake
Topp