Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

jeg er også veldig spent på dette. Jeg hadde egentlig bestemt meg for beer brew30 når jeg kom over dette, nå er jeg veldig i tvil.
 
Har kikka på bratbergkompakt nå og det er ett par ting som virker bedre enn bb30 ;
1: mindre plast
2: lettere å vaske pga ingen plast kant øverst
3: smartere oppheng av maltrøret når man skal skylle. Og under mesking. (Bb30 ; kjøpe rustfri knotter på Biltema :) skylling; løfte maltrøret høyt opp for så å få tak i ringen og putte en skru trekker imellom for att det ikke skal renne utover gulvet :)
4: plass til mere malt.
Bortsett fra det er de ganske like
Bb30 pumpa er vel litt grommere
 
terje1ok skrev:
Har kikka på bratbergkompakt nå og det er ett par ting som virker bedre enn bb30 ;
1: mindre plast
2: lettere å vaske pga ingen plast kant øverst
3: smartere oppheng av maltrøret når man skal skylle. Og under mesking. (Bb30 ; kjøpe rustfri knotter på Biltema :) skylling; løfte maltrøret høyt opp for så å få tak i ringen og putte en skru trekker imellom for att det ikke skal renne utover gulvet :)
4: plass til mere malt.
Bortsett fra det er de ganske like
Bb30 pumpa er vel litt grommere
Plast kanten er nåke dritt ja. Men samtidig er den med på og forsterke heile "gryta" Feks velta du en bb30 og en bratbergkompakt, er det meir sannsynleg at bratbergen kan slå seg oval.  Skyllinga på bratbergen virka meir smart. Men på BB30 er det bærre og lage seg nåken hull i den skylle ringen, så er det problemet løyst. Ingen griseri ;)  Men skal som sagt bli spennande og høyre erfaringar rundt Bratberg kompakt :)
 
Etter 7 brygg på BB30 har eg aldri opplevd problem med søl under skylling. Men om de får problem løysast dette fort med nokre få hol i ringen som m.a. Lasse80 skriv.
 
Har ikke kommet lenger enn at jeg har fått kilppet til isolasjon av liggeunderlag og kokt med rent vann en gang. Jeg fikk og opp temp på meskevannet en gang, før familepliktene kallet. Så dermed har jeg enda ikke fått prøvd mitt. Jeg er like spent som Dere som venter på en tilbakemelding på hvordan det fungerer. Men som jeg har skrevet tidligere ser det ut til at termostaten stemmer med målt temp i gryta og den digitale visningen i bunn.

Håper at jeg får mulighet til å teste / brygge i løpet av uken og legge ut erfaring og bilder.
 
Moro, venter i spenning

Det ser ut til at det blir et slikt sett for min del.

Hvordan er erfaringene med liggeunderlag som isolasjon kontra å ikke bruke det? Da mener jeg for alle som har noe erfaring med det, på andre apparater som BB30 ect.
 
Men alt i alt så ser jo Bratberg like bra ut som BB30 på papiret om ikke litt bedre og billigere? og du kan jo modifisere Bratberg akkurat likt som de fleste gjør med sine BB30. Jeg tror jeg går for en Brattberg, så håper jeg dere andre blir storfornøyde med bryggene deres før jeg mottar Bratbergen.  ;D
 
Sitter litt på gjerdet og lurer på om jeg skal få for denne eller Beer Brew 30 (gjelder sikkert flere her)

Kjøper man tilleggspakken til Bratbergen og pumpe til Beer Brew så koster jo disse så og si det samme (ca. 4500 og 4800)

Ingen som har brygget noe på Bratberg Kompaktbrygger (35l)?
 
Slystr skrev:
Moro, venter i spenning

Det ser ut til at det blir et slikt sett for min del.

Hvordan er erfaringene med liggeunderlag som isolasjon kontra å ikke bruke det? Da mener jeg for alle som har noe erfaring med det, på andre apparater som BB30 ect.

Du oppnår en jamnare temperatur i mesken (oppe og nede) Å med godt isolert "kjele" kan du meske MINST en time før temperaturen synker ;)
 
Jeg var egentlig ute etter å oppgradere min 18l kjele til noe større for å kunne koke hele batcher med ekstraktbrygg, men på impuls slo jeg til på dette kompaktbryggeriet i stedet. Jeg bestilte også pakken med tilleggsutstyr. Er det noe annet tilbehør som kan anbefales å kjøpe med en gang eller er settet mer eller mindre komplett?
 
Har nå brygget ett brygg med kompaktbryggeriet. Det gikk som jeg håpet, meget greit. Eneste modifisering er isolering med liggeunderlag, som er tilskåret rundt brytere osv.  varmer meskevannet som den skal. Termostat stemmer ganske bra. Ca. 6 'C forskjell oppe og nede i mesken uten sirkulering. Jeg sirkulerte med den medfølgende øsen underveis. Koker som det skal og jeg brukte kun 1.000w elementet som anbefalt. 2.500 w for oppvarming av meskevannet. Ikke noe svidd vørter eller mesk.

Praktisk å kunne løfte meskerøret rett opp og henge det på toppen uten problemer for avrenning og skylling, mens vørteren stilles på kpk. Kranen lekker ikke. Og det ser ut til at vørteren er i ferd med å bli omdannet til Pale Ale av gjæren.
 
:skitbra: :D
hepp hepp .. godt å høre ,,  skal på posten nå å hente mitt :)  gliiis

fint å høre ingen svidd mesk, har du sett noe til fastbrent vørter over ellementet?
 
Fine greier!

Jeg hentet mitt i går, og det har ihvertfall klart seg gjennom postgangen. Jeg bestilte tilleggsettet, men kommer nok til å sirkulerer manuelt første gangen.

Jeg er spent på hvor effektiv kjøleren er...
 
:skitbra:
Fikk prøvd en runde i dag , nettopp ferdig, ble en ipa med chinook og caskade , ikke mye å utsette på dette
helt klart ganske likt bb30 , men litt mer gjennomtenkt , uten liggeunderlag målte jeg 8  °C avvik på temp, og noe vanskelig å stille ett temp , man bør nok ha pumpe her..  greide ikke vente til jeg fikk pumpen..

kommer nok til å bytte kranen, men ellers er det ikke så mye å si annet enn at det er mulig å brygge perfekt vørter uten søl og sløse masse penger..

:brygging:
 
Jeg brygget også på dette i går, min første allgrain batch noensinne, og det gikk som en drøm! Ingen svidd mesk i bunnen, og temperaturen stemte godt overens med termostaten. Jeg hadde isolert med liggeunderlag.
Jeg fikk ekstremt dårlig utbytte, så jeg må nok ordne meg en slags sil for vannet til skylling på toppen av maltrøret. Nå bare helte jeg vannet rett over mesken da jeg hadde løftet maltrøret, så det er kanskje ikke så rart. Hvordan gjør dere andre dette?
 
Ok :) Eg legge som regel ein bitt alufolie på toppen av malten. Men alt fra alufolie til et lokk kan fint brukast ;)
 
Lasse80 skrev:
Godt og høyre, og bra du er nøgde ;D  :) Isoler neste gomg so ska du sjå  ;) Nett bytta kran på bb30 min  til dinna http://vinogbar.no/product_info.php?cPath=351_402&products_id=2224 virka meir solid og ikkje minst i RF..  Kleia opp igjen hållet og alt er tett ette en test >:D Eventuelt kan en skjekke ut dinna krana http://bryggeland.no/metall-kran-til-bielmeier-kjeler.html då den e nåke billigare... Men eg har ingen erfaring med den?  :jaha:

takk for tips :) jeg gikk for denne http://www.bryggmaker.no/100_varer.asp?k=5

fås her lokalt . kjappt og greit..  tenkte på den tredelte krana men det blir litt overkill he he ( men ser bra ut)
 
Er det noe poeng i å kjøpe med ekstrautstyret til denne?

Hvordan virker vørterkjøleren? og pumpen?

Noen fler bryggeerfaringer?
 
Tilbake
Topp