Bratberg Kompaktbrygger, 35 liter

Til dere som bruker medfølgende pumpe og kjøler. Følger det med noe form for slanger og koblinger med disse eller må dette kjøpes i tillegg? Kan jo handle dette evt. Mens man venter :)
 
Til dere som bruker medfølgende pumpe og kjøler. Følger det med noe form for slanger og koblinger med disse eller må dette kjøpes i tillegg? Kan jo handle dette evt. Mens man venter :)

Det følger med en slange på pumpa og en liten slangebit imellom pumpa og kuleventilen. Slangen er lang nok til å fungere store deler av skyllehøydene på meskekaret, men på toppnivå virker den å være for kort. Skal jeg eventuelt sirkulere da får jeg gjøre det manuelt.

Kjøleren følger det ikke med noen slanger. Jeg kjøpte 12mm hageslange på Biltema og 9-13mm slangeklemmer. Fungerer veldig bra..husk å feste slangeklemmene et ganske nærme enden på røret så du holder deg unna bøyene på røret, og skru MEGET godt til. :)
 
Du må ikke trykke på "set" etter du har satt den på 100... Skru den på 100 og ikke gjør mer, som beskrevet i bruksanvisningen. Da holder 2kw elementet seg påslått, og koking går veldig bra.
Ja skjønner det. Trykker du set, så velger du 100 som set temp. Da slutter den å koke. Hold den på 140.
 
Men om den er bra på 100°C uten å trykke "set" så er det vel ikke noe poeng å sette den på 140°C :)
Ja det går for det samme om du trykker set på 140 eller går til 100 og ikke trykker set. Begge deler setter termostaten til 140 grader.... Eneste forskjellen er flere tastetrykk.
 
da var første brygg komplett!
24liter til gjæring. 1054OG. skulle være 1045 med 75% efficiency. så ble vist 85% :)
såååååå var det oppvasken........
 
Det følger med en slange på pumpa og en liten slangebit imellom pumpa og kuleventilen. Slangen er lang nok til å fungere store deler av skyllehøydene på meskekaret, men på toppnivå virker den å være for kort. Skal jeg eventuelt sirkulere da får jeg gjøre det manuelt.

Kjøleren følger det ikke med noen slanger. Jeg kjøpte 12mm hageslange på Biltema og 9-13mm slangeklemmer. Fungerer veldig bra..husk å feste slangeklemmene et ganske nærme enden på røret så du holder deg unna bøyene på røret, og skru MEGET godt til. :)[
da var første brygg komplett!
24liter til gjæring. 1054OG. skulle være 1045 med 75% efficiency. så ble vist 85% :)
såååååå var det oppvasken........
Bra :) åssen gikk kokinga med din?? Og brukte du maltrør som humlsil? Kokte det for mye da?
 
Brukte ikke maltrøret. Men brukte bare pellets. Malt røret skal vell kun brukes når man bruker hel blomst. Ellers så var det en fin kok. Ikke for aggresiv.
 
  • Like
Reaksjoner: nkb
Fordi jeg fikk dårlig utbytte når jeg ikke gjorde det, men bedre utbytte når jeg gjorde det..et tips jeg fikk av en bryggekompis. I tillegg står det på olbrygging.no anbefaling om 80min sirkuleringen etter skylling.. Mister ikke mye væske på det.
Har også hatt dårlig utbytte med de første batchene, så da blir det laaang sirkulering ved utmesk neste gang.
Første batch så falt silen på ventilen av før tapping. På andre batch gikk silen tett (festa den bedre med hjelp av en bit silikonslange) pga mye trub I pannen, måtte bruke hevert for å få overført til gjæringskar.
 
Fordi jeg fikk dårlig utbytte når jeg ikke gjorde det, men bedre utbytte når jeg gjorde det..et tips jeg fikk av en bryggekompis. I tillegg står det på olbrygging.no anbefaling om 80min sirkuleringen etter skylling.. Mister ikke mye væske på det.
Jeg er ganske nybegynner når det kommer til ølbrygging, men hvordan kan sirkulering etter skylling påvirke utbytte? Når man har skyllt ferdig og tatt ut maltrøret får man jo ikke frigjort noe mer sukker enne det som allerede er i vørteren? Er det noe her jeg misforstår?
 
Jeg er ganske nybegynner når det kommer til ølbrygging, men hvordan kan sirkulering etter skylling påvirke utbytte? Når man har skyllt ferdig og tatt ut maltrøret får man jo ikke frigjort noe mer sukker enne det som allerede er i vørteren? Er det noe her jeg misforstår?

Stusset litt på den selv :)
 
Jeg brukte ikke pumpen. Mesket inn og lot den stå 30 min. Så bjynte jeg og røre godt i mesken. Når det var 5 min igjen så tappet jeg ca 4 liter oppi et litermål og helte det tilbake i mesken. For og rense ut litt malt rester. Etter det bjynte jeg og heve malt røret og skylle etterhvert. Skylte til jeg var litt over max merket.

Fikk en knall god efficency så funket for meg:)
 
Jeg er ganske nybegynner når det kommer til ølbrygging, men hvordan kan sirkulering etter skylling påvirke utbytte? Når man har skyllt ferdig og tatt ut maltrøret får man jo ikke frigjort noe mer sukker enne det som allerede er i vørteren? Er det noe her jeg misforstår?
Du sirkulerer ved utmesk, det er når du øker tempen I meskekaret fra ca 65gr til 78gr. Dette tar circa en time....så skyller du....Mesken blir mindre viskøs (mer tynntflytende) og du får ut mere sukker fra malten med dette...(sånn jeg har forstått det)
 
Jeg brukte ikke pumpen. Mesket inn og lot den stå 30 min. Så bjynte jeg og røre godt i mesken. Når det var 5 min igjen så tappet jeg ca 4 liter oppi et litermål og helte det tilbake i mesken. For og rense ut litt malt rester. Etter det bjynte jeg og heve malt røret og skylle etterhvert. Skylte til jeg var litt over max merket.

Fikk en knall god efficency så funket for meg:)
Hva var estimert OG og hva ble målt OG før kok?
 
Jeg og fatters lager første brygg på en Bratberg i dag og holder på med meskingen.
Er det noe triks for å bruke pumpa eller?
Virker ikke som vi får bra nok sirkulasjon, for vi kan bare la pumpa stå på i et minutt eller to før mesken i røret truer med å renne over :/
 
  • Like
Reaksjoner: nkb
Jeg og fatters lager første brygg på en Bratberg i dag og holder på med meskingen.
Er det noe triks for å bruke pumpa eller?
Virker ikke som vi får bra nok sirkulasjon, for vi kan bare la pumpa stå på i et minutt eller to før mesken i røret truer med å renne overn
:) for mye vørter i kjelen... da ranrt det over for meg å,så neste gang 3-4 liter mindre
 
Tilbake
Topp